Huwelijksquotient

Miep55
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huwelijksquotient

#1 , 14 aug 2019 14:57

Hallo

Mijn echtgenoot verdiend ongeveer 28.000euro per jaar. Nu de kinderen het nest hebben verlaten ben ik ook wat beginnen werken.
Het gaat hier over weekcontracten van meestal 6u,9u en soms ook 12u per week. Soms zijn er ook weken dat er helemaal geen werk is.
Maar wat is nu het maximaal bedrag dat ik mag verdienen om nog te kunnen genieten van het huwelijksquotient?
Aangezien het hier niet over een vast contract gaat en ik geen zekerheid heb wil ik liever niet boven dit bedrag gaan.
Weet iemand dit?

Groetjes
Miep

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 14 aug 2019 16:27

Door de huwelijksquotient wordt 30% van het gezinsinkomen (tot een maximum van een kleine 11.000€) aangegeven bij de partner die geen beroepsinkomen heeft. Daardoor betaal je minder belasting.

Als de partner een inkomen heeft verhoogt dat het gezinsinkomen waarbij de huwelijksquotient nog altijd toegepast wordt tot de partner 30% van het gezinsinkomen heeft. Als de partner 30% (of meer) van het gezinsinkomen verdient vervalt de huwelijksquotient.

Er is dus geen bovengrens aan wat je “mag” verdienen doch door de verminderende huwelijksquotient verschuift inkomen van de laagste belastingsschaal naar een hogere. Als je regelmatig werkt moet je man dat declareren op z n werk zodat er een grotere belastingsvoorafbetaling komt. Dit vermijdt ook een (grote) bijkomende aanslag achteraf.

Stel dat je man 30.000€ netto belastbaar verdient. Hiervan gaat 9.000€ naar de partner. De eerste +- 7.500€ is belastingvrij en dan 25% op +- 1.500€ (375€)

Stel dat jij 15.000€ verdient. Dat is meer dan 30% van het gezinsinkomen zodat de huwelijksquotient wegvalt. Uw man zal dan op die 9.000€ van daarnet marginaal belast worden (+- 4.500€). Jij zal op uw inkomen een dikke 2.000€ belasting betalen. Van uw inkomen van 15.000€ gaat dus de kleine helft op aan belastingen.

Stel dat je 7.500€ verdient: Jij betaalt geen belasting doch uw man betaalt +- 3.750€ extra wegens het wegvallen van 7.500€ van de huwelijksquotient.

PS. Alle bedragen zijn ramingen omdat ik effe geen zin had de exacte percentages envrijstellingen op te zoeken.

Miep55
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2019 18:54

Bedankt voor je reactie SIrkii.
Mijn man heeft dit helemaal niet gemeld aan zijn werkgever, omdat we dachten dat ik ongeveer 2000 euro zou verdienen dit jaar.maar zoals het er nu naar uit ziet zal het zeker 4000euro worden. Gaat mijn man voor dit bedrag ook zwaar belast worden?
Zoals ik eerder al zei verdiend hij zelf 28000 euro per jaar
En kan hij dit nu nog aan zijn werkgever melden ?

Sorry voor mijn vragen, maar ik ken niks van belastingen

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 19 aug 2019 20:17

Je hoeft niet direct iets te melden doch hou de helft van wat jij verdiende apart om achteraf de belastingsrekening te betalen.

Als je plant om op jaarbasis meer dan pakweg 10.000€ te verdienen dan declareert je man dit best zodat op voorhand belastingen afgehouden worden ipv achteraf.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”