Moeilijke scheiding

sdw12345
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Moeilijke scheiding

#1 , 30 jul 2019 08:29

Ik ben weg van mijn vriend sinds 19/06/2019. We zijn niet gehuwd en hebben geen contract of dergelijke. Ook niet wettelijk samenwonend.
We hebben samen 2 kinderen en ik woon nu tijdelijk bij mijn ouders.
Mijn ex doet alles om mij tegen te werken en reageert niet op mijn verzoek om afspraken te maken. Hij heeft ondertussen mijn Facebook en messenger gehackt en alles gelezen en gedraagt zich zeer controlerend, stalkerig en bedreigend. Hij reageert niet op de vraag of hij zijn kinderen wil zien, of het is enkel om een ijsje te eten op een zondagnamiddag.
Ons huis staat te koop.
Ik heb enkele vragen:
- hoe wordt het bedrag van de alimentatie bepaald, wie doet dit en hoe moet dit financieel geregeld worden?
- wat als mijn ex niet akkoord gaat met de verkoopprijs van het huis? Hoe moet het dan verkocht worden? We hebben een mooi bod, maar hij wil niet tekenen.
- hij heeft mee betaald voor de lening van de auto (staat op mijn naam) waar ik mee rijd, kan hij hier een deel van terug eisen? Hij rijdt met mijn camionette en wil deze houden.
- hoe kan ik een omgangsregeling treffen voor de kids?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2019 12:31

Eerst en vooral: de scheiding is nog recent, dus het lijkt dat er tijd nodig is om jouw partner de scheiding te laten verwerken. Al is dat natuurlijk geen reden voor het gehack en gestalk. Ik kan enkel maar meegeven om er niet te veel op te reageren, maar indien te verregaand gewoon de politie te verwittigen.
Omtrent de vragen:
- alimentatie: ofwel bepalen jullie dit onderling naar redelijkheid (neem daarvoor de beide inkomens in acht en de verblijfsverdeling van de kinderen), ofwel laten jullie dit bepalen in een gerechtelijke procedure via de familierechtbank. Spreekt voor zich dat optie 1 uiteraard de voorkeur geniet indien de communicatielijnen dat toelaten
- huis: laat uw ex fijntjes weten dat wanneer er geen onderling akkoord kan zijn over het huis en hij halsstarrig mooie biedingen weigert, het huis openbaar dient verkocht te worden. Meestal aan een fractie van de werkelijke prijs en dus financieel zwaar nadelig voor beide partijen.
- auto's: opnieuw onderling overeen te komen indien mogelijk. De overeenkomst kan er in bestaan dat jullie elk één voertuig nemen. Wettelijk gezien kan hij, als hij aantoont dat hij met zijn privé-vermogen iets gefinancierd heeft, dat terugeisen van u - al durf ik me nu niet met 100% zekerheid uitspreken. Anderzijds moet hij uw voertuig teruggeven als er kan aangetoond worden dat dit uw eigendom is (verzekering, inschrijvingsbewijs...)
- verblijfsregeling: jij kan in principe niets alleen - ik veronderstel dat de kinderen erkend zijn door uw vriend en ook zijn naam dragen, dus u zal er samen moeten uit geraken, of via de familierechtbank een regeling laten opleggen. Opnieuw: optie 1 - in het welzijn van de kinderen - geniet de voorkeur.

Ik ga er vanuit dat tijd hier veel van de problemen kan oplossen gezien het over recente scheiding gaat. Niet evident, maar meestal zorgt tijd dat een rechtbankprocedure kan vermeden worden.

Joba1975
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2019 00:52

Beste
echtgenote heeft eenzijdig scheidingsprocedure ingezet
we hebben samen een bvba opgericht na 13 jaar eenmanzaak, (overgenomen van mijn ouders) en doordat we samen werkten besloot ik (heel stom natuurlijk) om elk 50% van de aandelen te hebben
het probleem is het volgende
echtgenote verplaatst documenten voor de facturen op te maken naar een andere locatie?
kan dit zomaar?
2de is er een organisatie die mij kan bijstaan gedurende gans deze periode?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 17 aug 2019 19:10

Joba1975, best geen post kapen van een andere vraagsteller. Dan wordt het erg verwarrend om te antwoorden. Want uiteindelijk gaat het in dit topic over de specifieke vraag van de poster. Stel je vraag opnieuw in een nieuw post. Dan krijg je antwoorden op jouw vraag en niet op die van iemand anders.

Terug naar “Echtscheiding”