Openluchtzwembad in stadstuin

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

Openluchtzwembad in stadstuin

#1 , 16 aug 2019 12:57

Allen,

Situatie: huizenblok met rijwoningen in hartje binnenstad, enkele huizen hebben een tuin.
Onze directe achterburen gaan hun huis grondig verbouwen, alsook hun tuin. Hiervoor hebben wij een kennisgeving openbaar onderzoek over een aanvraag voor een omgevingsvergunning gekregen. Ik heb de plannen reeds online kunnen terugvinden.
Met de verbouwingen en aanbouw/nieuwbouw/uitbreidingen geen probleem, echter...

Ze willen in hun hartje centrum-stadstuin een openluchtzwembad aanleggen van 24,5m2.
Volgens de plannen zou het zwembad tot op 2,275m van onze scheidingsmuur komen en tot op slechts 0,4875m van de scheidingsmuur met hun naaste buren.
Dit lijkt mij erg dicht tegen de scheidingsmuren.

1) Hebben zij een aparte vergunning nodig voor het aanleggen van dat zwembad?
2) Gaat de stad (Antwerpen)/overheid zelf spontaan rekening houden met hun eigen regelgeving wat het al of niet goedkeuren van deze aanleg betreft, of gaan zij dat enkel toepassen indien er bezwaar komt van buren?
3) Kan iemand mij leiden naar de juiste stedelijke regelgeving?
4) Op de plannen staat niets van de plaats van de zwembadpomp. Indien dit zwembad er mag komen willen wij die pomp uiteraard nooit horen, wetende dat ze 's zomers wel 12 uur per dag zal draaien minimaal en in de winter 8 uur.

Wij zijn zeer bezorgd over onze toekomstige leef- en woonkwaliteit, ook over waardederving van onze woning die we misschien binnen enkele jaren willen verkopen.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#2 , 19 aug 2019 13:00

Niemand?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 19 aug 2019 13:26

Surf eens naar het "Omgevingsloket".
Daar is alles te vinden.
Normaal geen vergunning voor dergelijk zwembad, Maar:
wel in dit geval wegens die kleine afstand tot één van de buren.
Waartegen u zich kan verzetten (met of zonder succes).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#4 , 19 aug 2019 15:03

@Thomas Morus

Ik had al eens bij Omgevingsloket gekeken, bedankt. Er staat ook dat de gemeente strengere voorschriften kan uitvaardigen dan de Vlaamse, echter vind ik er niets over terug. Vrijdag hebben we afspraak op het betreffende stadskantoor....

De buur tegens wiens scheidingsmuur de afstand zo klein is zal er waarschijnlijk niet erg van wakker liggen. Die woont er niet en verhuurt er appartementen. Het zal hem weinig kunnen schelen.

Heeft verzet van onze kant zin tegen die te kleine afstand tegenover de andere buur?
Gaat er zomaar een vergunning komen (met of zonder bezwaar) voor een zwembad zo dicht tegen ‘een’ scheidingsmuur?

Het zijn die scheidingsmuren die het geluid naar boven gaan doen weerkaatsen..
Als bezwaar geen zin gaat hebben wil ik de reeds kwetsbare burenrelatie niet schaden.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 19 aug 2019 15:52

Tenzij Stad Antwerpen strengere normen hanteert zie ik dit zwembad gerealiseerd worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”