Erfrecht Belasting Schenking , wie kan helpen

ann321
Topic Starter
Berichten: 7

Erfrecht Belasting Schenking , wie kan helpen

#1 , 15 aug 2019 17:10

Hallo
Even een vraag
Mijn vader is overleden , ik ben erfgenaam
Echter woonde mijn vader bij een dame die geen erfgename is alsook haar zoon is geen erfgenaam
Nu hebben die de laatste 3 jaar voor het overlijden van mijn vader , diverse sommen afgehaald , alsook rechtstreeks overgemaakt van zijn rekening op hun rekening , alsook een wagen toegeëigend en verkocht , mijn vader was al jaren dement (dus de wil om te schenken zal er niet meer geweest zijn)
Nu is mijn vraag hoe moeten deze aangegeven worden want is binnen de 3 jaar voor mijn vader zijn overlijden , want ik veronderstel dat hierop ook belastingen moeten betaald worden en gezien zij geen erfgenaam zijn weet ik niet hoe dit gaat ,en zij willen hiermee niets te maken hebben, ook mijn notaris kan mij niet veel zeggen , kan iemand mij helpen
Let op mijn bedoeling is niet het geld terug te krijgen dat zij genomen hebben, is toch een hopeloze zaak , enkel maar hoe hierop belasting moet betaald worden , wordt dit aanzien als schenking of hoe werkt dit, en moet ik hun naam dan ergens vermelden ?
Alvast bedankt voor uw hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 aug 2019 18:30

Aangezien u een notaris hebt moet hij dat zo voordelig mogelijk (voor u) oplossen.
Daarvoor wordt hij betaald.

"zij willen hiermee niets te maken hebben"
Ze hebben niets te willen! Zij moeten zich in regel stellen met de wetgeving.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 aug 2019 19:32

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 15 aug 2019 19:37

Uw vader was gerechtigd om 50 percent van zijn nalatenschap aan eender wie te schenken of na te laten. Indien de schenking gebeurde binnen de drie jaar voor overlijden, zonder betaling van schenkingsrechten, dient de begunstigde vooralsnog erfenisrechten te betalen aan het gangbare tarief.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ann321
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 15 aug 2019 20:03

Uw vader was gerechtigd om 50 percent van zijn nalatenschap aan eender wie te schenken of na te laten. Indien de schenking gebeurde binnen de drie jaar voor overlijden, zonder betaling van schenkingsrechten, dient de begunstigde vooralsnog erfenisrechten te betalen aan het gangbare tarief.
klopt maar daar zit heel het probleem , zij zeggen wij hebben geen gift of schenking ontvangen , maar het is wel van zijn rekening naar hun rekening gegaan , dus ik weet niet wat ik hier mee moet doen , zij zijn geen erfgenamen ..

het geld recupereren , daar hou ik me niet mee bezig want gaat duur zijn en de kans op winst is klein

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 15 aug 2019 22:06

Dan hebben jullie toch rekeninguittreksels om dat aan te tonen?
Hoe kunnen ze dan nog ontkennen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ann321
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 16 aug 2019 02:34

Dan hebben jullie toch rekeninguittreksels om dat aan te tonen?
Hoe kunnen ze dan nog ontkennen?
Ze ontkennen het ook niet , ze zeggen we willen er niets meer mee te maken hebben , en daar sta ik dan , ik moet het geld niet terug hebben , want dat is toch onbegonnen werk , maar als ik het mee opneem moet ik daar belastingen op betalen en ik heb het niet ontvangen , als ik het niet opneem en er komt een controle van de belasting moet ik ook betalen + boetes , dus ik begrijp het allemaal even niet meer
Zij zeggen wij hebben nooit iets van schenking ontvangen , en daar sta je dan

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 aug 2019 12:16

klopt maar daar zit heel het probleem , zij zeggen wij hebben geen gift of schenking ontvangen , maar het is wel van zijn rekening naar hun rekening gegaan
Zal moeilijk te ontkennen zijn als de overschrijvingen direct gebeurd zijn ...

Over welke grootte-orde van (totaal)bedrag spreken we, en hoeveel % van de nalatenschap ?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 16 aug 2019 12:22

Je kan toch aantonen dat ze liegen?
Geef je wel alle info hier aan ons?
Hoe verklaren ze die overschrijvingen dan?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 aug 2019 12:35

Als op het attest afgeleverd door de bank het bedrag vermeld staat dat op het ogenblik van overlijden beschikbaar was, dan is dit ook zo in de successie aangegeven en zal u enkel op dat bedrag aangeslagen worden. Indien u vooralsnog gelden zou recupereren, dan dient u dit vooralsnog aan te geven in de successie. Wanton en Ghentian, zullen me wel bijsturen, indien ik het fout zou hebben.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 16 aug 2019 13:06

Dat bepaalde kosten van het huishouden mee door vader werden gedragen mag als normaal worden beschouwd. Maar dat kan, voor de laatste drie jaar, nagerekend worden op basis van een forfait in vergelijking met de inkomsten van de andere bewoners. Net als persoonlijke uitgaven voor vb. kleding.
Al wat daar boven uitkomt, en zeker een auto, dient als 'schenking' te worden aanzien. Ik heb het hier al meermaals gezegd : een bankvolmacht is geen alibi tot persoonlijke verrijking.

Als u het ernstig neemt, kan u het als diefstal beschouwen. Maar schenking kan ook. Zij hoeven geen aangifte te doen, maar u als erfgenaam kan op de aangifte vermelden dat zij 'schenkingen' hebben ontvangen binnen de drie jaar voor het overlijden. Zij dienen dan erfbelasting te betalen aan tarieven die niet min zijn. Aan hen dan om één en ander tegen te spreken.
Probeer toch ergens tot een vergelijk te komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”