verkoop onroerend goed geblokkeerd

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

verkoop onroerend goed geblokkeerd

#1 , 13 aug 2019 18:04

Ik heb een compromis voor de aankoop van een huis.
In de compromis staat dat ik koop "vrij en onbelast".
Nu blijkt dat een bank beslag heeft gelegd op dat huis, omdat 1 van de mede-eigenaars ooit een bank heeft bestolen (bankoverval).
Het deel van de verkoopsom waar die persoon recht op heeft volstaat niet om zijn schuld aan die bank af te lossen. De bank wil het beslag niet ongedaan maken tenzij ik hen het verschil bijbetaal.
Maar ik heb wel een bindende compromis waarmee het huis aan mij wordt verkocht aan een overeengekomen prijs en vrij en onbelast. Bovendien is de prijs marktconform want ik heb een schatting gemaakt door een beëdigd landmeter-schatter.

Wat zijn mijn rechten? Ik wil geen cent meer betalen dan de prijs in de compromis welke is ondertekend door alle eigenaars-verkopers en door mezelf.
De verkoop gebeurde via een immokantoor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 aug 2019 18:33

Huis was dus niet "vrij en onbelast"
(Of staat er "voor vrij en onbelast" ? Maar dan zou er verkooptoelating moeten zijn.)
Lijkt mij een probleem voor de verkoper dan ipv voor u, toch ?

U koopt niets (schadeclausule ? )
Verkoper krijgt huis niet verkocht.
Bank heeft niets zolang ze meer blijft willen dan wat "hun" percentage waard is.

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2019 18:46

Het wordt mijn probleem als ik dat huis niet kan verwerven aan de bindende voorwaarden van de door alle partijen ondertekende compromis.
Er is een schadeclausule maar degene die de vergoeding zou moeten betalen bezit geen cent (buiten zijn beslagen aandeel in dit huis).
Kan ik de andere partijen (mede-eigenaars) ook aansprakelijk stellen?

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 13 aug 2019 18:55

Beste

Beschouw deze verkoop als niet realiseerbaar.
U kan theoretisch alle partijen die mee tekenden aanspreken. Zij die niet tekenden waren mogelijk zelf onwetend.
En van een steen kan hè het vel niet stropen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 aug 2019 21:50

Het wordt mijn probleem als ik dat huis niet kan verwerven aan de bindende voorwaarden van de door alle partijen ondertekende compromis.
Bank en bankrover zien in u een optie om aan hun centen te geraken / schulden kwijt te raken .
Speel dus niet mee in dat spelletje.

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2019 21:56

De andere mede-verkopers zijn wel vermogend....en ook zij hebben de compromis ondertekend.
Het is dan toch normaal dat zij, en niet ik als buitenstaander, het saldo van die schuld vereffenen?
In de compromis staat dat ik de verkoop mag afdwingen. Daar zijn ze dus mee akkoord gegaan. Bijgevolg moeten zij de obstakels die de verkoop belemmeren wegnemen en niet ik.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 14 aug 2019 08:01

Staat er in uw compromis een of andere clausule die ontbinding van de verkoop mogelijk maakt, al dan niet mits betaling van een zeker percentage of som?

Overweeg dan minstens om daar gebruik van te maken (u eist van de verkopers, niet alleen van die ene weigerachtige partij! ).

Hou er ook rekening mee dat de verkooprechten hoe dan ook binnen de vier maand moeten geregeld worden.

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2019 12:46

Ik ga ervan uit dat indien de verkoop niet doorgaat omdat die bank weigert akkoord te gaan ik geen registratierechten hoef te betalen. Nu niet, binnen vier maanden niet, kortom nooit.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 14 aug 2019 15:09

Informeer toch maar eens bij uw notaris (het is toch uw notaris mag ik hopen) ?

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 aug 2019 16:28

Ik heb mijn eigen notaris.
Intussen heb ik hem gesproken.
Hij zegt me dat de notaris van de verkoper dit moet oplossen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 14 aug 2019 19:14

En wat zegt hij over de verkooprechten ?

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 aug 2019 19:30

Als de notaris van de verkopers het niet tijdig oplost dan wordt de compromis ongeldig en dienen de verkopers mij 32700 EUR te betalen als vergoeding.
Deze clausules staan in de compromis.
Naar het schijnt is de notaris van de verkopers aan het onderhandelen met die bank.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 15 aug 2019 08:39

Even afwachten, liefst met pokerface?

Het zit er mogelijks wel in dat de bank/schuldeiser (enigszins) water in de wijn doet, of dat de andere verkopers een toegeving doen....

In het slechtste geval krijgt u een schadevergoeding, en hebt u de handen vrij om iets anders te kopen.

Terug naar “Kopen”