help

stephanieprds
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

help

#1 , 09 aug 2019 23:08

hallo

ik schets de benarde situatie.

sinds juni aangesloten bij een dienstencheque bureau.
de poetshulp vroeg na een antikalkmiddel voor de badkamer. het specifieke product aangekocht dus op haar vraag.
natuursteen in de inloopdouche volledig beschadigd. staat ook op het product om niet te gebruiken bij natuursteen.

aangegeven aan de verzekering van het dienstencheque bureau.

deze zeggen dat de schade niet wordt vergoed omdat ze niet inzien dat de poetshulp een fout treft daar ik het product heb aangekocht en ik op de hoogte moet zijn dat ik de juiste producten koop en laat gebruiken.

waarop kunnen we ons baseren ?

hopend op antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 aug 2019 10:37

TS : Bent u de poetshulp of van het dienstencheque bureau ?

Er is een groot verschil tussen :
1. een poetshulp die zelf de poetsmiddelen moet meebrengen
2. een poetshulp die de poetsmiddelen van haar bedrijf moet gebruiken
3. een poetshulp die producten moet gebruiken op vraag of verstrekking door de klant

In eerste geval : poetshulp verantwoordelijk
In tweede geval : bedrijf in fout
In derde geval : klant in fout

Dus in dit geval is het de klant zijn verantwoordelijkheid; kan mij al voorstellen welk antikalkmiddel het was.

Goede raad : geef dit geval eens door aan uw verzekering ( makelaar wordt ervoor betaald ). Laat deze beslissen met de verzekering van het bedrijf en de verzekering van de klant.
Is product terugbetaald door de klant en een kasticket ?

Fons54
Berichten: 445

#3 , 10 aug 2019 11:48

TS is de klant volgens mij.

Reclame

stephanieprds
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2019 14:08

ja
ik ben de klant.
poetshulp vraag om het product aan te schaffen.
het is met de beste intentie bedoelt dus niet opzettelijk schade aangebracht.
ik verwacht toch dat de poetshulp weet welk product ze mag gebruiken op welke materialen .
hier krijgen ze toch opleiding over.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 aug 2019 14:21

Misschien moet productenleer een verplicht onderdeel worden in het onderwijs? :oops: :oops: :oops:

"staat ook op het product om niet te gebruiken bij natuursteen. "

Het verwondert mij dat u dit product desondanks hebt laten gebruiken.

Producten voor natuursteen zijn sowieso al delicaat. Dan kijk je toch zelf ook wel na wat kan of niet?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

stephanieprds
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 aug 2019 14:27

het product is niet nagelezen door mij maar de poetsvrouw heeft wel op de fles gekeken voor ze het gebruikte.
er is gewoon overgelezen. nogmaals dit is allemaal met de juiste bedoeling gebeurd. een stom ongeval. de poetshulp heeft de fout toegegeven alleen de verzekering van het poetsbureau geeft aan dat ik de fout de oorzaak en het verband tussen de twee moet aantonen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 aug 2019 14:28

ja
ik ben de klant.
poetshulp vraag om het product aan te schaffen.
het is met de beste intentie bedoelt dus niet opzettelijk schade aangebracht.
ik verwacht toch dat de poetshulp weet welk product ze mag gebruiken op welke materialen .
hier krijgen ze toch opleiding over.
Mevrouw, ik ging er van uit dat de TS de poetsvrouw was. Excuses ( eerste vorm van dementie ? ).
Is nu een andere invalshoek.

In dit geval is het dienstencheque bedrijf diegene die de schade moet verhalen op de verzekering;
gezien poetshulp in dienst is van het bedrijf. Poetshulp maakt een ( onbewuste ) fout in dienstverband.
Poetshulp maakt geen opzettelijke fout, kan dus niet verantwoordelijk gesteld worden. Enkel bij opzettelijke fout, of herhaaldelijk
dezelfde fouten maakt.
Poetshulp is in dienstverband van het bedrijf. Deze is normaal verzekert.
Stel samen met uw poetshulp een verslag op en een foto van de schade; beide ondertekenen en door geven aan het bedrijf.
Hou het origineel in uw bezit.
Zou het zeker ook doorgeven aan uw eigen verzekering ( of laat uw makelaar ter plaatse een verslag maken, die kan dan druk
zetten op de verzekering van het bedrijf.

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 11 aug 2019 23:46

Mij lijkt de klant nog steeds in fout. Hij heeft het product gekocht en moet zijn verantwoordelijkheid nemen.
De poetsvrouw vraagt een product om te kuisen, u geeft een product...redelijkerwijze kan de poetsvrouw verwachten dat u het juiste product geeft. Het is namelijk uw eigen goed.
Een spijtig voorval maar geen fout van de poetsvrouw. Het had beter geweest moest de poetsvrouw het nog eens extra had nagekeken maar dat is niet haar taak.

mbbs1024
Berichten: 474

#9 , 13 aug 2019 14:36

Geldt dit ook als de poetshulp een specifiek produkt vraagt, zoals aangegeven in de oorspronkelijke post ?
"de poetshulp vroeg na een antikalkmiddel voor de badkamer. het specifieke product aangekocht dus op haar vraag"

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 aug 2019 15:42

Geldt dit ook als de poetshulp een specifiek produkt vraagt, zoals aangegeven in de oorspronkelijke post ?
"de poetshulp vroeg na een antikalkmiddel voor de badkamer. het specifieke product aangekocht dus op haar vraag"
Dat is juist het probleem. Als zij dit specifieke product gevraagd heeft, is ze in de fout. Maar bedoelt klant ( TS ) dat zij
een specifiek product heeft gekocht voor antikalkbehandeling dan is zij in de fout. Ik ga er dan ook vanuit zoals mbbs1024 dat
poetshulp een bepaald merk antikalkmiddel heeft gevraagd.
Kan klant/TS verduidelijken of de poetshulp effectief een bepaald merk heeft gevraagd ? Dat zou veel klaarheid scheppen.
Antikalkmiddelen mogen niet op natuursteen gebruikt worden.

www.zimmo.be/blog/2018/4/08/hoe-verwijd ... tuursteen/

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 17 aug 2019 11:31

U kan van een poetsvrouw redelijkerwijze verwachten dat deze de kuisproducten correct gebruikt. Zij dient dus te lezen welke producent geschikt zijn voor welke materialen, en daarbij een product kiezen dat geen schade toebrengt. M.i. maakt de poetsvrouw een fout.

Het zou anders zijn indien er een injunctie zou zijn: m.a.w. een expliciete vraag om het te kuisen met dat product vanuit de aansteller.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 aug 2019 19:30

U kan van een poetsvrouw redelijkerwijze verwachten dat deze de kuisproducten correct gebruikt. Zij dient dus te lezen welke producent geschikt zijn voor welke materialen, en daarbij een product kiezen dat geen schade toebrengt. M.i. maakt de poetsvrouw een fout.

Het zou anders zijn indien er een injunctie zou zijn: m.a.w. een expliciete vraag om het te kuisen met dat product vanuit de aansteller.
Ghentian, dat is de juiste stelling. Wie besliste er uiteindelijk ?

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 17 aug 2019 19:38

Zaak zal in eerste instantie door verzekeringen besproken worden tot die een vergelijk hebben of niet.

Terug naar “Algemeen”