Wie draagt de kost voor vellen van hinderlijke bomen?

ynnckswns
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wie draagt de kost voor vellen van hinderlijke bomen?

#1 , 12 aug 2019 12:21

Dag allen

Recent trokken wij in onze nieuwbouwwoonst. Op het perceel langs het onze staan 3 grote zomereiken op zo'n 5 meter van onze woonst.
Het lange verhaal bespaar ik jullie hier, maar samengevat gaat het als volgt:

- De bomen staan niet op onze grond, maar veroorzaken vuilhinder en recent ook stormschade aan de woonst;
- Betreffende grond is nog van de 'verkavelaar', dus niet van de gemeente, niet mee verkaveld wegens te smal om een bouwgrond te zijn;
- Verkavelaar trekt zich hier niet veel van aan, maar gaf zijn schriftelijke goedkeuring dat wij deze bomen mogen kappen (en alle administratie hierrond regelen);
- Vergunning is intussen in orde, bomen mogen gekapt worden;
- De offertes die we hiervoor binnenkrijgen zijn niet mals, bomen op een smal stuk laten kappen kost al snel enkele duizenden euro's.

Nu is de vraag: kunnen wij de eigenaar van deze grond verplichten om deze kost te dragen? Wij hebben namelijk niet veel zin om te betalen om hinderlijke bomen te laten verwijderen, die niet eens van ons zijn...

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1138

#2 , 12 aug 2019 12:28

Wie is de opdrachtgever?
Jij?
Dan betaal jij de aannemer.

Je zal dan deze kosten moeten recupereren van de eigenaar.
Maar ik vrees dat je dan van een kale reis thuis komt. Hij geeft je de toestemming om over te gaan tot kap mits vergunning, maar heeft hij ook schriftelijk bevestigd dat hij de kosten hiervan gaat dragen? Geloof ik niet.

ynnckswns
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2019 12:32

Wie is de opdrachtgever?
Jij?
Dan betaal jij de aannemer.

Je zal dan deze kosten moeten recupereren van de eigenaar.
Maar ik vrees dat je dan van een kale reis thuis komt. Hij geeft je de toestemming om over te gaan tot kap mits vergunning, maar heeft hij ook schriftelijk bevestigd dat hij de kosten hiervan gaat dragen? Geloof ik niet.
Voorlopig is er nog geen opdrachtgever, we zijn slechts vrijblijven offertes aan het opvragen om een idee te hebben wat ons dit zou kunnen kosten.

Uiteraard bevestigt de verkavelaar niets over kosten op mail. De vraag is of wij kunnen eisen dat hij deze bomen op eigen kosten laat verwijderen, gezien de ligging t.o.v. onze woonst, en de reeds veroorzaakte schade.
Laatst gewijzigd door ynnckswns op 12 aug 2019 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 12 aug 2019 12:43

Vellen kan je niet zomaar eisen, wel dat hij ervoor zorgt waardoor de overlast tot een minimum wordt beperkt. Op hoeveel meter van de perceelgrens staat de boom?

ynnckswns
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2019 13:12

Vellen kan je niet zomaar eisen, wel dat hij ervoor zorgt waardoor de overlast tot een minimum wordt beperkt. Op hoeveel meter van de perceelgrens staat de boom?
De bomen staan op zo'n 5 meter van de woonst / de perceelgrens.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 12 aug 2019 13:48

Op 5 meter is er geen verplichting tot rooien, dus u gaat hem moeilijk kunnen verplichten iets bij te dragen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2019 14:01

De opdrachtgever betaalt. Als u de boom in het juiste seizoen laat vellen, zou je nog hout kunnen recupereren, in planken of balken laten zagen, die je achteraf zou kunnen gebruiken voor "zomerhuis" of wat dan ook.... :wink: :wink: :wink:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ynnckswns
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 aug 2019 14:16

De opdrachtgever betaalt. Als u de boom in het juiste seizoen laat vellen, zou je nog hout kunnen recupereren, in planken of balken laten zagen, die je achteraf zou kunnen gebruiken voor "zomerhuis" of wat dan ook.... :wink: :wink: :wink:
Helaas zijn de bomen nogal krom, en eentje volledig hol, ik vrees dus dat er niet veel 'nuttig' hout uit komt, tenzij om de kachel te vullen :wink:

Ik denk dat de vraag eerder anders gesteld moet worden; kunnen wij de eigenaar van de grond verplichten om 'opdrachtgever' te zijn?

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 12 aug 2019 14:18

Ook hier is het antwoord nee, hij heeft geen verplichting de boom te vellen.

lukasi
Berichten: 1138

#10 , 12 aug 2019 14:43

Als ik lees dat deze bomen 5 meter uit de perceelgrens staan , vraag ik me af op welke basis/verordening je deze kapvergunning hebt gekregen.
Naar ik meen kan de kapvergunning alleen aangevraagd worden door de eigenaar enof zijn afgevaardigde.
Er klopt iets niet in je vraag.

ynnckswns
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 aug 2019 16:04

Als ik lees dat deze bomen 5 meter uit de perceelgrens staan , vraag ik me af op welke basis/verordening je deze kapvergunning hebt gekregen.
Naar ik meen kan de kapvergunning alleen aangevraagd worden door de eigenaar enof zijn afgevaardigde.
Er klopt iets niet in je vraag.
Mijn vraag klopt volledig zoals ik ze beschrijf. De omgevingsvergunning is er, op basis van wat er beslist werd weet ik niet, en hoef ik ook niet te weten... Als er stukken boom op mijn huis vallen ben ik al lang blij dat die boom ook zo snel mogelijk mag verdwijnen. :wink:

Intussen kreeg ik ook bevestiging van mijn eigen notaris dat de eigenaar in deze niet verplicht is om de bomen te kappen, daar ze er reeds stonden toen we de woonst kochten.

Verzekeringstechnisch zou hij wel aansprakelijk kunnen zijn voor de geleden stormschade, indien blijkt dat de tak die op onze woonst viel reeds in slechte staat was en men redelijkerwijs kon verwachten dat deze zou afbreken bij wind. Maar begin dat maar te bewijzen natuurlijk :?

Enfin, case closed, we zullen er dus zelf voor mogen opdraaien. Bedankt voor de input alvast.

lukasi
Berichten: 1138

#12 , 13 aug 2019 10:01

Waarom laat je geen boomtechnische controle uitvoeren?
Dan weet je tenminste of deze bomen inderdaad gevaarlijk zijn voor spontaan neergaan.
Misschien moet je dan niet rooien maar is een professionele snoeibeurt voldoende.

Opletten met teveel pushen naar de eigenaar, als die kan aantonen dat door jouw bouwwerken en bemaling de bomen zodanig verzwakt zijn dat ze spontane takbreuk hebben …… ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”