14 jarige vind gsm op de grond

Rapture
Berichten: 124

Re: 14 jarige vind gsm op de grond

#16 , 08 aug 2019 11:42

Natuurlijk wel en ook een minderjarige kan voor de jeugdrechtbank komen. Dat veranderd niets aan het feit het is en blijft een in het strafwetboek of aanverwante wetgeving vermeld feit.
Ook als 14 jarige en zelfs als een 9 jarige. Maar dan zijn het maatregelen die de jeugdrechter kan nemen.
De burgerlijke aansprakelijkheid ligt zo wie zo bij de ouders.

PS heb ook jeugdrecht gehad
Als we de juridische puntjes op de i willen zetten: een jeugdrechter kan alleen maatregelen treffen en geen straffen opleggen in de strafrechterlijke betekenis (zijnde gevangenisstraf, boete,...). Minderjarigen kan je strafrechterlijk niet vervolgen. Uitzondering is uit handen geven, maar dat kan alleen vanaf 16 jaar en bij ernstige feiten, dus zeker niet bij een gsm-diefstal.

Heb namelijk ook jeugdrecht gehad aan de KU Leuven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 aug 2019 11:50

Ik heb mijn antwoorden in dit topic geschrapt omdat de antwoorden buiten alle proporties waren. Ik denk dat het goed is geweest en dat iedereen de boodschap wel begrepen heeft. Juridisch forum gelieve dit topic te sluiten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

BrainTrain
Berichten: 496

#18 , 10 aug 2019 15:48

Als de GSM niet defect was toen ze werd teruggegeven, dan heeft de BP toch geen schade geleden? En wie legt er nu een GSM ergens op een plein om vervolgens foto's te nemen van de persoon die de GSM opraapt? Riekt inderdaad een beetje naar uitlokking?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 10 aug 2019 16:04

Ik denk niet dat de eigenaar van de GSM foto's heeft gemaakt, maar dat de minderjarige werd gefilmd door plaatselijke camera's. Ik vind het jammer dat JF dit topic niet sluit. Ik denk dat zowel de ouders als de minderjarige hun bekomst wel hebben gehad en de boodschap wel begrepen hebben. Weten wanneer een topic best wordt afgesloten is ook primordiaal voor een forum dat zich wil respecteren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Oude Belg
Berichten: 3192

#20 , 10 aug 2019 17:04

Ik vind het jammer dat JF dit topic niet sluit. Ik denk dat zowel de ouders als de minderjarige hun bekomst wel hebben gehad en de boodschap wel begrepen hebben. Weten wanneer een topic best wordt afgesloten is ook primordiaal voor een forum dat zich wil respecteren.
Je kan ook stoppen met reageren :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”