sociale woning

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

sociale woning

#1 , 09 aug 2019 11:10

ik ga waarschijnlijk binnenkort een sociaal woning (appartement)toegewezen krijgen.ik sta daar nu 4 jaar op de wachtlijst en heb van in begin doorgegeven dat ik 2 hondjes heb,niemand die iets gezegd heeft.nu was in contact met de sociale verhuurmaatschappij en het kwam ter sprake en die mevrouw zei dat ik echt maar 1 hondje mag meenemen,en als ik ze toch alletwee meeneem dat ze mij er direct kunnen uitzetten hiervoor?klopt dit,ik had gehoord dat ze dat niet meer mogen weigeren?ik kan toch moeilijk tegen één van mijn twee honden (die 9jaar zijn) zeggen,voila,jou moet ik niet meer hebben,jij gaat weg...dat zijn mijn kindjes,komman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 aug 2019 07:57

ik ga waarschijnlijk binnenkort een sociaal woning (appartement)toegewezen krijgen.ik sta daar nu 4 jaar op de wachtlijst en heb van in begin doorgegeven dat ik 2 hondjes heb,niemand die iets gezegd heeft.nu was in contact met de sociale verhuurmaatschappij en het kwam ter sprake en die mevrouw zei dat ik echt maar 1 hondje mag meenemen,en als ik ze toch alletwee meeneem dat ze mij er direct kunnen uitzetten hiervoor?klopt dit,ik had gehoord dat ze dat niet meer mogen weigeren?ik kan toch moeilijk tegen één van mijn twee honden (die 9jaar zijn) zeggen,voila,jou moet ik niet meer hebben,jij gaat weg...dat zijn mijn kindjes,komman
Dan zal de huisvestingsmaatschappij toch eerst de vrederechter moeten passeren die over de situatie zal moeten oordelen.
.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2019 08:05

dank u voor je antwoord,maar heb nu net gelezen op fb (had dat daar ook op, gezet) en er zei iemand dat ze mensen wist dat uit hun sociaal appartmenet door die verhuurmaatschappij gezet zijn hiervoor,dus nu heb ik weer echt schrik

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 aug 2019 09:00

Facebook is geen wetboek. Weet ik ook via zeggen.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 aug 2019 10:00

ik hoop het mava105,op de duur weet ik niet meer wat ik moet doen,ik kan niet meer weigeren als ze me nu één aanbieden,en ik wil ook mijn hondjes niet achterlaten

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 10 aug 2019 10:31

U sluit een contract af en als daar in staat of in de algemene voorwaarden die meegeleverd worden dat één hond mag. Dan doet u al van het begin contractbreuk. Zoals gesteld vrederechter kan beslissen. Sociale maatschappij kan dan bij vrederechter bepaalde eisen stellen of einde contract vragen.

Uw beslissing.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 aug 2019 11:02

typ eens in op google : huurcontract huisdieren,het eerst dat je tegen komt is een gans artikel van ben weyts,de minister die zich met dit bezig houd.lees het echt eens

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 aug 2019 11:07

je moet intypen huisdieren huurcontract verboden ben weyts

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2019 11:09

Huurders mogen voortaan altijd huisdieren houden, tenzij huurwoning niet geschikt is

dit komt van een andere site met een gans artikel bij

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 aug 2019 11:13

nog van een andere site,dus de verhuurder is eigenlijk al in de fout door het in het contract te zetten

In principe kun je in je huurcontract dus geen clausule ‘Huisdieren niet toegelaten’ opnemen, tenzij de woning die je verhuurt echt niet voor dieren geschikt is, bijvoorbeeld omdat ze veel te klein is.

Deze zomer besliste Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) evenwel om in alle standaardcontracten een clausule op te nemen die het houden van huisdieren expliciet toelaat, tenzij de huurwoning daar niet voor geschikt is.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 aug 2019 11:28

Rechtspraak
1. De niet-naleving van het contractuele verbod in een appartement, gehuurd van een sociale huisvestingsmaatschappij, huisdieren te houden, is een onvoldoende ernstige tekortkoming aan een overigens bijkomstige contractsbepaling, om de ontbinding van de huurovereenkomst ten nadele van de huurder te rechtvaardigen. Het is in onze moderne samenleving immers gebruikelijk, en het wordt eveneens gedoogd, dat huurders van appartementen toebehorende aan sociale huisvestingsmaatschappijen, een huisdier bij zich houden, in zoverre de aanwezigheid van deze dieren aan het geheel van de gemeenschappelijke uitrusting van het appartementsgebouw en aan de andere bewoners geen schade noch burenlast veroorzaakt.
2. Een sociale huisvestingsmaatschappij pleegt een manifeste inbreuk op de algemene zorgvuldigheidsverplichting door zeven jaar te talmen alvorens een ondubbelzinnig standpunt in te nemen met betrekking tot de niet-naleving van het in het huurcontract bepaalde verbod huisdieren te houden in de door haar verhuurde appartementen. Een dergelijke inertie vanwege een sociale huisvestingsmaatschappij, wier doelgebonden bevoegdheid het is om woningen te verhuren volgens de finaliteit van de sociale huisvestingswetgeving, strookt niet met de houding die een normale voorzichtige huisvestingsmaatschappij aanneemt, en moet als een manifest foutieve gedraging worden beschouwd. Het systematisch en na elkaar uittesten van verschillende mogelijke beëindigingsmechanismen voor de huurovereenkomst, evenals de eis tot onmiddellijke verwijdering van de nog aanwezige huisdieren, die in strijd met een bepaling uit de huurovereenkomst worden gehouden, terwijl op generlei wijze daaruit voortvloeiende schade en burenhinder is aangetoond, moet zeker als rechtsmisbruik van een sociale huisvestingsmaatschappij worden beschouwd, daar het minstens impliciet van een oogmerk tot schade aan de huurders doet blijken. De sanctie op het rechtsmisbruik bestaat niet noodzakelijk in het totale verbeuren van de rechten waarvan misbruik is gemaakt, maar enkel in de vermindering ervan tot een normaal gebruik of in een herstel van de schade die door het misbruik is veroorzaakt. Te dezen wordt de door een sociale huisvestingsmaatschappij begane afwending van de doelgebonden bevoegdheid tot beëindiging van de huurovereenkomst en tot benaarstiging van de verwijdering van onrechtmatig gehouden huisdieren, efficiënter gesanctioneerd door de weigering van de geldigverklaring van de gedane opzeggingen en door de slechts beperkte inwilliging van de eis tot verwijdering van de huisdieren.

martinev
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 aug 2019 11:39

en dan nog iets: 1 huisdier is toegelaten,dus 1 hond mag,maar weet je,soms kan 1 hond meer lawaai geven dan 2 andere,dus ik begrijp het niet waarom 1 hond dan wel toegelaten is.en stel je voor,naast mij woont een koppel met een huolbaby,ook s'nachts,moet ik dan ook gaan reclameren voor geluidsoverlast?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#13 , 10 aug 2019 14:28

Martine

je stelt een vraag en begint dan een hele resem artikels aan te halen. Maar je vraag toont aan dat je toch niet zeker bent. En dus kan dat in extremis voor de vrederechter komen die zal beslissen. je opmerking : waarom 1 en geen 2 is een redenering uit het absurde. ik kan me inbeelden dat je dezelfde redenring kan maken voor 5 honden. want als die stil zijn, waarom niet?...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bambipower
Berichten: 1034

#14 , 10 aug 2019 14:54

Nogal vergelijkingen idd
Huilbabys worden groot, krabben niet aan de deur en kakken in een pamper.

Er is een maximumbezetting op appartementen. Een studio bvb 2 personen ( afhankelijk van de grote). 1 volwassene en 2 babys mag dan niet. 1 volwassene met 2 honden wel?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 10 aug 2019 16:31

Als je het 100 % zeker wil weten, doe het dan, wacht af, en dan weet je het.

Terug naar “Huren”