uit elkaar - welke som krijg ik voor mijn woning van ex-partner

MRO21
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

uit elkaar - welke som krijg ik voor mijn woning van ex-partner

#1 , 07 aug 2019 14:04

We hebben 11 jaar geleden een huis aangekocht voor 465000€ , waarvan ik bij akte 25% eigenaar ben en hij 75%.
In mijn logica veronderstelde ik dat het huis nu geschat zou moeten worden en dat deze waarde naar deze ratio zou worden verdeeld, kous af.
Ik schat dat de woning intussen een kleine meerwaarde heeft ( pakweg 550000€) en hoop dus op 1/4 van dit bedrag.

Nu heb ik van mijn ex-partner te horen gekregen dat hij mij zou 'uitpersen' en ervoor zou zorgen dat ik zo weinig mogelijk van hem zou krijgen als afkoopsom. Hij blijft namelijk in het huis wonen.
De investeringen die zijn gemaakt zijn inderdaad grotendeels door zijn kant van de familie betaald, ( toestoppen van wat extras in cash , maar ook de betaling van nieuwe ramen etc. ). Als bijdrage of compensatie heb ik wel gezorgd dat ik voor telkens 1/4 van deze bedragen (gezien mijn 25% eigendom) een gelijkaardige investering deed om de balans gelijk te houden of ik op zn minst 1/4 van de bedragen in cash aan hem terugbetaalde.

Is hier enige algemene regel? wij waren niet gehuwd, enkel de akte van het huis heeft ons 'verbonden'.
Klopt het dat hij meer recht heeft op de meerwaarde van het huis dan mij ? of klopt mijn visie dat ik gewoon aanspraak maak op 1/4 van de huidige waarde van mijn woning?
klein detail , de hypotheeklening loopt enkel op mijn naam, hij heeft zijn 75% met hulp van zijn ouders 'zomaar' kunnen betalen.

dank voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 07 aug 2019 14:53

Als je r samen niet uitkomt zal je t gedwongen openbaar moeten verkopen met alle gevolgen vandien.

Stel voor om elk een schatter aan te stellen en het gemiddelde te nemen van de verkregen schattingen bij vrije verkoop.

Op basis van uw beschrijving heb jij recht op 1/4e doch moet je wel nog het openstaand kapitaal van je lening terugbetalen evenals de kost van oa de hypotheeklichting.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 08 aug 2019 22:22

U zal conform akte recht hebben op 1/4 van de waarde. En ofwel komt u samen tott een akkoord over die waarde, ofwel zal er in fine een openbare verkoop komen waar iedereen kan bieden. Waarde kan daar ster afwijken - in meer en min - van wat beide eigenaars denken. Dus best akkoord maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”