omschakeling Mazout ketel naar eigen CV

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

omschakeling Mazout ketel naar eigen CV

#1 , 06 aug 2019 12:55

Hoi,



Ik woon op het hoogste verdiep van een appartementsblok ( 5 verdiepen ) de verwarming is via een mazout ketel (calorimeter).
Ik ben momenteel aan het renoveren en ik moet een nieuwe ketel hangen en een paar radiatoren vervangen. Graag zou ik willen overschakelen naar CV en zodoende niet meer aangesloten zijn op de mazoutketel. Ik kan de schouw gebruiken van de huidge ketel ( warm water ).
Moet ik eerst toestemming vragen aan het VME voor deze aanpassing? Is mijn redenering correct dat kosten aan de mazoutketel en alles omtrent verwarming niet meer van toepassing zullen zijn voor mij?


mvg
E

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 06 aug 2019 15:48

Herlees uw basisakte en ROI, alle notulen waarin sprake is van verwarming en, indien bestaand, het specifieke contract inzake verwarming.
(caloriemeter=wespennest)

55 vragen en antwoorden voor de syndicus
Peter Leyseele, Katia Pszeniczlo Uitgeverij Kluwer Mechelen
ISBN 978-90-4652-889-1

blz. 211

51. KAN EEN MEDE-EIGENAAR ZICH LOSKOPPELEN VAN GEMEENSCHAPPELIJKE NUTSVOORZIENINGEN, BV. VERWARMINGSINSTALLATIE, WAARDOOR HIJ NIET MEER DIENT BIJ TE DRAGEN IN DE GEMEENSCHAPPELIJKE KOSTEN?

Nee, ook al heeft de eigenaar een goede reden waarom hij zich wil afkoppelen van de gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie, neemt dit niet weg dat de solidariteit tussen de mede-eigenaars overeind dient te blijven.
Zolang geen goedkeuring van de Algemene vergadering of eventueel een vonnis van de rechtbank voorligt, dient elke mede-eigenaar bij te dragen aan de gemeenschappelijke lasten en kosten en dit op de wijze zoals in de splitsingsakte en/of de wet is voorzien.

Ontleen het boek in (via) uw lokale bibliotheek.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 aug 2019 15:55

Dat kan ingewikkeld worden. Heb jij daar gas, want stookolie naar een afzonderlijk appartement pompen + afzonderlijke tank, kan moeilijk worden.. Ook heb jij waarschijnlijk al jaren gebruik gemaakt van de bestand ketel, die op een dag zal moeten vervangen worden. Je zal daar dus een deel van moeten betalen, want je hebt de oude mee versleten. Ook voor de tank idem.
De VME zal zeker zijn toestemming moeten geven, en kan dit steeds weigeren. Vergeet ook niet de aanpassing van de basisakte, Wat redelijk duur kan uitvallen.
Heb tijdens mijn beroepsloopbaan dat 3x zelf aangevraagd in een mede-eigendom, en 2 x geweigerd. In het 3de geval hebben we de toestemming gekregen op voorwaarde dat we in alle kosten voor herstelling en vervanging van de bestaande installaties zouden tussenkomen volgens onze quotiteiten.
Ik denk dat alles laten zoals het is de eenvoudigste en goedkoopste oplossing is .
Maar de vraag moet zeker gesteld worden op de AV.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 aug 2019 00:07

Vermoedelijk kan u beter de VME proberen te overtuigen om met ganse blok over te schakelen op aardgas, zeker bij oudere mazoutverwarming.

Als de eigenaars er wonen kan dat lukken.
Meer verhuurders dan inwonende eigenaars ... lastig ... tenzij tank ooit lek blijkt
Ouderdom ondergrondse tank is 1 vd redenen om ze tijdig uit dienst te nemen - voor ze lekt

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

#5 , 07 aug 2019 09:42

Hoi,


Bedankt voor de snelle respons, ik heb een mailtje gesturd naar mijn notaris ivm de basisakte.
En ik zal aan de andere nieuwe eigenaars - de blok krijgt in de komende 3 maand nieuwe eigenaars - argumenteren waarom ik op CV - aardgas zou willen gaan. Van de 6 panden zijn er 4 die ook zullen gerenoveerd worden. Fingers crossed

mvg
E

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 aug 2019 10:54

Van de 6 panden zijn er 4 die ook zullen gerenoveerd worden. Fingers crossed
Lijkt me een ideaal moment om en block over te schakelen. :wink:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”