Mag de bank dit?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Mag de bank dit?

#1 , 26 jul 2019 13:25

Hebben ongeveer 13 jaar een hypothecaire lening lopen.
Ik probeerde en probeer mijn best te doen, maar af en toe gebeurde het wel eens dat er een betaling niet doorgaat wegens rekeningsaldo te weinig.

Dan kregen we een brief en daarin stond dan een bedrag vermeerderd met enkele euro's en dat werd dan netjes betaald.

Vorig jaar is mijn man bijna een jaar thuis geweest wegens burn out. Dit jaar ben ik aan de slag op interimbasis.
Begin dit jaar werd onze kleine bank overgenomen door een grootbank. Volgens de brieven zou er niks veranderen.

Nu mijn man werkt terug fulltime en ik werk als interim in afwachting van een vast contract. Wegens zware verbouwingen 2 jaar geleden die ons op het randje hebben gebracht wegens veel onvoorziene extra kosten is onze reserve gedaald naar nul. Al het geld dat we hebben zit vast en kunnen we niet aan.

Hetgene wat we nu verdienen, komt in stukken en brokken. Ik word per week uitbetaald en mijn man, die 4/5e doet, maandelijks. Met die grote som proberen we de vaste kosten te dekken, maar de ene maand is al duurder dan de andere en we moeten natuurlijk ook nog eten, en onze kinderen zeker.
Nu onlangs ging er weer een betaling niet door. We kregen zoals gewoonlijk een brief. Maar deze nieuwe bank rekent zomaar ineens bijna 60 euro aan kosten aan. Op een bedrag van nog geen 700 euro. Voorheen waren dat enkele euro's!
Het is ondertussen betaald. Maar ik zit er mee in mijn maag.

Mag de bank dit bedrag zomaar opdrijven? Of kunnen we hier tegeningaan?
En stel dat dit wel klopt, kan deze bank dan de oude betalingen nagaan en nog extra vragen voor de vorige keren dat de domiciliëring niet is kunnen gebeuren.

Ik snap dat een bank geen liefdadigheidsinstelling is. Maar je betaalt al 0.50 cent voor geld dat je afhaalt bij een bank die niet de jouwe is, en ik moet al kilometers gaan rijden om een filiaal van mijn bank te vinden, omdat ze dat in de naburige gemeente gesloten hebben. Een domiciliëring die niet doorgaat kost ook bijna 10 euro, en daarbovenop dan nog eens deze kosten. Dat is een beetje mee helpen duwen om de mensen over de rand te krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2019 15:32

OP de website van je bank zal er zeker een reglement of voorwaarden staan, best deze eens lezen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#3 , 01 aug 2019 11:15

De bank heeft dit blijkbaar gecommuniceerd naar de klanten dat ze vanaf 2019 allemaal onder hun voorwaarden vallen.

Even ter info : op een afbetalingsbedrag van 690 euro maandelijks, dat 2 weken later manueel gestort werd, vragen zij bijna 8 euro automatisch dat van de rekening worden gehouden en dan nog eens 60 euro achteraf. 68 euro. Dat is 10 procent op 2 weken.
Dat er kosten zijn, akkoord, een bank moet ook verdienen.
Vroeger was het om en bij de 5 euro, nu zijn het er 60. Dat verschil vind ik moeilijk te verteren.

Ze kunnen geen terugbetaling doen omdat ze dit op voorhand hebben gecommuniceerd.
Goed, ik ga mijn licht bij andere banken opsteken voor een herfinanciering.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2019 11:18


Goed, ik ga mijn licht bij andere banken opsteken voor een herfinanciering.
U bent klant en u heeft het recht om deze lening te herfinancieren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 01 aug 2019 12:13

En als die nieuwe instelling een attest vraagt van de huidige bank, dat u regelmatig betaalde, wat denkt u dat daar zal op staan ?

Tel daarbij de kosten van een herfinanciering; bent u daarmee geholpen ?

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 01 aug 2019 13:00

niet slim van u om uw bank niet op de hoogte te brengen van een niet betaling van een hypothecair krediet.
meeste banken zien zo iets een of 2 keer door de vingers maar zoals ik hier lees gebeurt dat regelmatig.

wees blij dat de bank u enkel kosten aanrekent en u niet op de zwarte lijst laat zetten.

een andere bank? vragen staat vrij maar mogelijks hanteert een andere bank een strenger beleid bij wanbetaling. of gaat u dat bij onderhandeling direct vragen of u te laat mag betalen?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 10 aug 2019 14:47

Denlowie

Er is geen RECHT om een lening te herfinancieren. Een klant kan dat vragen aan zijn bank maar dat is contractueel niet voorzien en kan geweigerd worden. Net zomin als de bank een herfinanciering kan eisen in haar voordeel als de rente stijgt.
Je kan bij een andere bank gaan horen maar voorwaarden zijn ook daar in functie van potentieel economisch belang van kredietnemers. En geen enkele bank zit te wachten op 'non performing loans'.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#8 , 22 aug 2019 16:28

Het gaat er mij om dat ik niet heb gevraagd dat mijn bank werd overgenomen door een andere.
Klanten werden geïnformeerd door de bank ... via hun rekeninguittreksels.
Die ik dan allemaal online bewaar en amper bekijk omdat je een bankapp hebt op je telefoon.

Dat heet dan volgens mij de mensen bewust in het ongewisse laten.

Maar bon, probleem is opgelost. Extra zichtrekening geopend voor dagelijks gebruik en de rest manueel overgemaakt.

Een herfinanciering daar sta ik zelf niet voor te springen want dat brengt weeral zoveel heen-en weergeloop met zich mee en die tijd heb ik niet.

Als je bedenkt dat de bank buiten het ontvangen van zijn gelden hier ook nog enkele honderden euro's extra op hebben verdiend kan ik mij niet inbeelden dat banken NIET zitten te wachten op non-performing loans.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 aug 2019 17:37

Ik heb PC banking, en toch haal ik om de paar maanden (max 3) in de bank zelf mijn uittreksel op in uitgeprinte vorm. En die bewaar ik min.10 jaar in een classeur op zolder. Zo kan ik altijd alles terugvinden.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”