Ouderlijk gezag

Allesofnietsoftoch
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ouderlijk gezag

#1 , 29 jul 2019 20:31

Beste lezers,

Ik zit met een vraag waarop ik maar geen duidend antwoord kan vinden dus richt bij tot dit forum in de hoop dat ik hier enige duidelijkheid kan vinden. Ik heb mijn Nederlandse man, jaren geleden in België leren kennen (hij heeft daar 17 jaar gewoond). Onze vijfjarige dochter heeft de Belgische nationaliteit en erkent door vader in België. In augustus 2018, zijn wij met heel gezin naar NL verhuisd. Nu is de relatie met mijn man erg slecht en ik wil uiteraard het beste voor mijn kind maar kan erg moeilijk aarden in NL en zou overwegen om terug naar België te gaan. Hoe zit dit dan met mijn ouderlijk gezag. Ik wil heus niet Dat mijn dochter zonder vader opgroeit maar hij maakt het mij erg moeilijk om een normale discussie te voeren. Hij heeft overigens geen rijbewijs dus ik zou altijd mogen opdraven voor eventueel halen/brengen. Ben ik, als ik ten minste co-ouderschap verlang, verplicht om tegen heug en meug in Nederland te blijven? Weet iemand wat mijn rechten zijn? Dank alvast voor de reacties!

Een wanhopige mama

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 jul 2019 21:26

Ik vermoed dat u de scheiding moet aanvatten voor de Nederlandse rechtbank omdat jullie daar wonen. Het Nederlands gerecht zit qua ouderschapsregeling iets anders in elkaar dan het Belgische recht. Om dus een scheiding aan te vatten voor het Belgisch gerecht, denk ik dat je dan eerst met je kind gedomicilieerd zou moeten zijn in België. Maar vertrekken met jullie kind zonder dat de vader zijn ouderlijke rechten kan uitvoeren (en te ver van elkaar wonen is daar een voorbeeld van) zou dan weer een reden kunnen zijn voor de andere vader om u aan te klagen wegens parentale ontvoering. Btw: bij wet heeft u in België sowieso co-ouderschap. (ouderlijke autoriteit)

U bedoelt natuurlijk gelijk gedeeld verblijf. Als één van de ouders daarom vraagt, moet een rechter het in principe toestaan. (In Belgisch recht) Maar gezien u een gelijk verdeeld verblijf eigenlijk al bijna onmogelijk maakt, zou dat bij een vonnis erg in uw nadeel kunnen uitdraaien. Gouden advies: bij scheiding hebben de kinderen én de ouders er alle belang bij om niet te ver uit elkaar te gaan wonen om een vlotte verstandhouding en co-ouderschap te kunnen realiseren.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”