Colocatie

Dirk1986
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Colocatie

#1 , 27 jul 2019 22:35

Beste,

Als iemand onder colocatie is, en deze persoon heeft serieuze klachten over de arts... Kan deze persoon dan ergens naar toe gaan om een andere arts te vragen of dergelijke?

Iemand die ik ken weet gewoon geen raad meer, ze krijgt zware medicatie toegediend en ze word daar zo suf van... Ze werkt voltijds.. Maar ze is elke dag extreem uitgeput en verward, dit kan toch niet normaal zijn.. Elk mens heeft toch patiëntenrechten, ook al zit deze persoon in colocatie " of ben ik mis ?

Ik dank u vriendelijk voor u hulp en begrip


Mvg

Dirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 jul 2019 23:27

collocatie of gedwongen opname is in een gesloten instelling ter bescherming van de patient, gaan werken zal ze op de moment niet doen.

ze zal er met een reden zitten en de medicatie die ze krijgt zal ook wel met een reden zijn, van sommige middelen word men inderdaad suf van, maar dat is geen reden om een andere arts te vragen

Issued
Berichten: 1227

#3 , 28 jul 2019 00:52

Collocatie is inderdaad in gesloten instelling.
Normaal krijgt men in het begin hogere medicatie om te stabiliseren en de crisis situatie te doen afnemen. Nadien kan men denken aan afbouwen.
Collocatie is normaal maximum 40 dagen. Dus lang zal het niet duren

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2019 07:10

In deze link vind je heel wat informatie over de procedures gedwongen opname ter observatie.

http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Pr ... vatie.html

Het is beschermingsmaatregel genomen ter bescherming van zichzelf en/of de maatschappij.

Op basis van uw uitleg, voltijdse tewerkstelling, stel ik mij de vraag of er überhaupt sprake is van een gedwongen opname in een gesloten instelling.

Misschien best even chronologisch en correct formuleren.

Gaat het hier om een Belgische dan wel een Nederlandse situatie, de zogenaamde TBS?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Pieter Peeters
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2019 11:49

Een collocatie van vroeger is nu de gedwongen opname. De opname is de eerste 10 werkdagen inderdaad op een gesloten instelling maar kan daarna in principe ook op een afdeling die een meer open structuur heeft, indien de vrederechter dit na 10 dagen beslist. Een gedwongen opname kan dus ook perfect op een afdeling waar de patiënt enkel dagelijks aanwezig hoeft te zijn en zelfs niet elke dag van de week. Hij is enkel gedwongen om de behandeling te volgen die op die moment nodig is.

Wanneer iemand echt ontoerekeningsvatbaar is kan er een extra procedure opgestart worden om iemand uit zijn rechten te ontzetten waardoor er dus onder dwang medicatie toegediend kan worden. Standaard is dat dus niet bij een gedwongen opname.

Om dus op de hoofdvraag te antwoorden: een patiënt mag altijd zelf de arts kiezen, dat is deel van het patiëntenrecht. De afdeling en het ziekenhuis zal daar waarschijnlijk niet zo blij mee zijn aangezien dat voor hen minder gemakkelijk is tenzij er meerdere artsen op de afdeling werkzaam zijn.

Ik heb een tijd gewerkt in de geestelijke gezondheidszorg waardoor ik ervaring het met deze procedure. Dit antwoord is onder voorbehoud van enige wijzigingen in de laatste twee jaar aangezien ik in een andere sector werk.

Hopelijk helpt dit wat

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2019 11:57

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”