Monitor dead on arrival

Aprells
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Monitor dead on arrival

#1 , 20 jul 2019 16:27

Mijn partner heeft vandaag in een winkel een nieuwe monitor gekocht voor aan zijn pc. Toen we thuis kwamen heeft hij de nieuwe monitor voorzichtig uitgepakt en aangesloten. Toen hij de monitor aanzette bleek ongeveer 7/8 van het beeld stuk te zijn.
Na naar de klantendienst te bellen werden we aangeraden om terug naar de winkel te gaan en dit hebben we dan ook gedaan. Daar aangekomen bleek er een vinger print op het scherm te staan en blijkbaar was dit genoeg voor de winkel om te zeggen dat het misschien wel onze fout was. We hadden het scherm aangeraakt en konden er misschien te veel druk opgezet hebben waardoor het stuk is :roll: . Ja we hebben het scherm aan geraakt omdat de schade er uit zag als een barst en we wouden voelen of het dat wel was. Nee we hebben er geen druk opgezet. Er was trouwens geen schade aan de verpakking.

Nu moesten ze dit intern bespreken hoe dit opgelost zou worden en gingen ze ons maandag informeren wat de optie zijn.

Nu wil ik mezelf toch al inlichten over wat we kunnen doen als de winkel volhoudt dat dit onze schuld is terwijl dit helemaal niet zo is.

Al vast bedankt voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 jul 2019 16:59

winkel zal moeten bewijzen dat het uw schuld is, dat kunnen ze niet

monitor valt onder garantie dus ofwel moeten ze u een nieuwe geven of moet de aankoop ontbonden worden en heeft u recht op volledige terugbetaling

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 20 jul 2019 17:36

Zoals Drone zegt: bewijslast ligt bij de winkel, en dit is onmogelijk te bewijzen.

Ervan uitgaand dat ze het niet willen terugnemen onder garantie:
1. Aangetekende brief sturen, waarin u verwijst naar de garantiewetgeving en hier duidelijk vermeldt dat de eerste zes maanden na aankoop de verkopende partij moet bewijzen dat het gebrek ontstaan is door de gebruiker.
Een voorbeeldbrief, uitgegeven door de FOD Economie, vind u hier: https://economie.fgov.be/sites/default/ ... tie-NL.doc
2. Indien geen gehoor, of een foutieve reactie, is de volgende stap een ingebrekestelling.
Ook hier is er een voorbeeldbrief van: https://economie.fgov.be/sites/default/ ... tie-NL.doc

U kunt als tussenstap (na de ingebrekestelling) nog de ombudsman proberen. Deze kan niets dwingends opleggen, maar veel bedrijven luisteren er wel naartoe.
https://consumentenombudsdienst.be/nl

Als het echt niet lukt, zult u naar de rechtbank dienen te gaan.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 jul 2019 17:57

Je zou ook nog de Belgische verdeler kunnen aanschrijven of het merk zelf. Deze laatsten zijn bang van negatieve reclame en zijn soms meer inschikkelijker dan uw plaatselijke verdeler of winkelier

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 20 jul 2019 18:51

Voor de duidelijkheid, betreft het hier wel een particuliere aankoop ?

Aprells
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2019 18:54

Bedankt voor de info!

Ja, particulier.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 20 jul 2019 20:26

Voor de duidelijkheid, betreft het hier wel een particuliere aankoop ?
Zou hier niets mogen uitmaken, aangezien dit een verborgen gebrek is, wat ook gedekt is voor professionele aankopen.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 20 jul 2019 20:47

Niet vergeten een kopie van uw AS ook naar economische zaken te sturen adres Algemene inspectie op hun site
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... escherming.

Wat ook kan helpen is in de winkel een notaboekje bovenhalen aan het personeel dat u te woord staat heel vriendelijk hun naam vragen en die van hun baas.
Nadat die op geschreven zijn en zeker als er nog klanten in de winkel staan uw stem een beetje verheffen en de artikels van de garantiewet en wet inzake gebrekkige producten
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123

Heeft mij meer dan eenmaal geholpen.

Aprells
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jul 2019 07:27

Hey,

Bedankt voor de informatie.
Ik heb ook met een vriend gepraat die in een soortgelijke winkel werkt als waar ik de monitor van heb gekocht en hij vertelde mij ook dat ze dit normaal direct moeten oplossen en dat het van hun uit al verkeerd was om te zeggen "we nemen maandag contact met je op".

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jul 2019 09:54

Minder dan 6 maanden kan en mag er geen probleem zijn, en bij u is het maar enkele dagen, de uitbater van de winkel erbij roepen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Aprells
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 jul 2019 18:46

Hey,

Gebeld met der winkel en zij weigeren een refund of vervanging. We kunnen de monitor terug komen halen. Voor zaterdag kunnen we dit helaas niet doen. Een vriend heeft wel aangeraden om op papier te laten zetten dat ze dit weigeren.

Volgens hen is het indirecte bewijs genoeg om te weigeren. Omdat er een vingerafdruk op zat en omdat de verpakking onbeschadigd is, concluderen ze dat het onze fout is. Toen ik vroeg of ze konden bewijzen dat dit niet in het fabriek was gebeurt, hadden ze minder praat. Uiteindelijk kwamen ze met de drogreden "we hebben dit nooit eerder voor gehad dus dit kan niet". Het zou erg zijn moest dit regelmatig voorkomen.

Ik had trouwens ook het gevoel dat ze ons expres aan het lijntje hebben gehouden. We hadden vanochtend zelf gebeld, en ik de late namiddag weer om te horen te krijgen dat we moesten wachten tot zij ons zouden bellen. Ik vroeg achter bewijs en er werd exact hetzelfde gezegd als zaterdag in de winkel.

Ik heb nu contact opgenomen met het merk zelf en ga eens horen wat daar mogelijk is en ik ga ondertussen verdere stappen ondernemen met name testaankoop en de fod economie.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 22 jul 2019 19:01

winkel gaat in de fout, ze moeten de monitor terugnemen en u terug betalen (of u nieuwe monitor geven) conform de garantie wetgeving.

het merk zelf kan in theorie niet veel doen of er toe verplicht worden, ze kunnen een geste doen of de winkel onder druk zetten, maar ook niet meer als dat.

u kan altijd de winkel via aangetekend schrijven in gebreke stellen en verwijzen naar de garantie wetgeving en een oplossing eisen binnen de 7 dagen zo niet dat er een klacht volgt bij de FOD economie

Aprells
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jul 2019 19:08

@Drone: dit zijn we van plan. Zodra we het scherm terug hebben opgehaald en van de winkel een bevestiging op papier dat zij geen refund/vervanging willen verzorgen, ga ik een aangetekend schrijven sturen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#14 , 22 jul 2019 19:31

@Drone: dit zijn we van plan. Zodra we het scherm terug hebben opgehaald en van de winkel een bevestiging op papier dat zij geen refund/vervanging willen verzorgen, ga ik een aangetekend schrijven sturen.
ge moet niet echt wachten met het aangetekend schrijven, hoe rapper hoe beter :)

in het schrijven gewoon zetten dat u notitie neemt dat zij zich niet willen schikken naar de garantie wetgeving en dat zij u geen nieuwe monitor of terug betaling willen doen en nog dat zij enig bewijs kunnen voorleggen tot op heden dat u de monitor beschadigd zou hebben waardoor de garantie zou komen te vervallen.

Aprells
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 jul 2019 11:58

Oke :) dan doe ik dit zo snel mogelijk.

Ik dacht dat het misschien een goed idee was om te wachten tot we de monitor terug hadden.

Terug naar “Consumenten Koop”