gelden geblokkeerde rekening

leek320
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

gelden geblokkeerde rekening

#1 , 09 jul 2019 16:58

Hallo,

Er zijn 2 erfgenamen. Beiden hebben hun aangifte afzonderlijk ingevuld. De notaris van één van de erfgenamen heeft nu het geld van de geblokkeerde spaar / zicht gebruikt om de successierechten van één van de erfgenamen te betalen, en dit zonder medeweten, noch akkoord van de andere erfgenaam.
Is dat wettelijk? Mag een notaris zonder meer de bank vragen dat geld daarvoor te gebruiken? Is dat gebaseerd op één of ander wetsartikel? Of is dit normaal gezien enkel van toepassing bij een globaal aanslagbiljet? En dient de bank dat geen document op te vragen waarop alle handtekeningen staan?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 jul 2019 17:04

Geld overgeschreven van een geblokkeerde lening? Echt?
Indien u niet voor vrijgave hebt getekend begaat de notaris van de andere erfgenaam een notoire blunder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 jul 2019 18:27

Zijn de gelden overgemaakt aan de notaris en staan ze op een derden-rekening bij hem?
Als het waar is wat u zegt, kan ook u de erfbelasting laten betalen.
Bovendien, wat houdt jullie tegen om de gelden volledig te verdelen?
Dit verhaal is niet compleet!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 09 jul 2019 20:46

In aansluiting op collega Wanton en voor zover als nodig raad ik u aan om contact op te nemen met de bank waar de geblokkeerde rekening gevestigd is en u aan te bieden met de rekening van de successie met het verzoek deze rekening van de geblokkeerde rekening te betalen. Naar alle waarschijnlijkheid beschikt de bank over een attest van erfopvolging. Ik verwijs u naar https://financien.belgium.be/nl/particu ... rekeningen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 09 jul 2019 21:02

Zolang de bankrekening geblokkeerd is kan ze niet gebruikt worden voor het betalen van successierechten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#6 , 09 jul 2019 21:04

asperger, misschien mijn topic nog eens opnieuw lezen: ATTEST VAN ERFOPVOLGING

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 09 jul 2019 21:13

Akte van erfopvolging is een nodige maar niet voldoende voorwaarde om een rekening te kunnen vrijgeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#8 , 09 jul 2019 21:23

Asperger, vergist u zich niet met de vroegere erfrechtverklaring afgeleverd door het gemeentebestuur. Bij mijn weten is de akte of attest van erfopvolging nog steeds voldoende voor de bank om de rekening te deblokkeren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 09 jul 2019 21:27

Dat is voldoende als er maar één erfgenaam is. Zijn er meer dan moeten die allen tekenen voor vrijgave van de rekeningen.
1 dwarsligger en alles blijft geblokkeerd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leek320
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jul 2019 00:28

Ik heb inderdaad zelf nooit iets getekend. Op welke rekening het geld is overgeschreven (naar notaris of For Fin) is me niet duidelijk. Ik wacht op antwoorden van de bank, maar die blijven maar wijzen naar de notaris.
Ik zelf betaalde mijn erfbelasting reeds in februari (dat was de deadline). Ik had de aangifte ook zelf gedaan, en alleen ingediend, om zeker te krijgen dat ik alleen een rekening kreeg van hetgeen ik diende te betalen.
De andere erfgenaam is via die éne notaris gegaan, en is er nu op uitgekomen dat de deadline om te betalen reeds in februari was. De notaris had al die maanden niets laten weten aan die erfgenaam. Die erfgenaam heeft daardoor nu ook nog eens een ferme boete gekregen.
En ja er bestaat wel een attest van erfopvolging maar kan je daarmee éénzijdig en zonder akkoord / medeweten van de tweede erfgenaam geld beginnen afhalen van een geblokkeerde rekening?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 10 jul 2019 00:36

De bank mag het geld niet lossen zonder handtekening van alle erfgenamen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leek320
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jul 2019 12:43

Ik heb ondertussen meer informatie: het bedrag werd door de bank (op vraag van de notaris van de tegenpartij i.e. andere erfgenaam) overgeschreven naar VLABEL.
Indien dit niet wettelijk / correct is, welke stappen kan ik dan ondernemen om dit te laten rechtzetten?
Procedures via bank / rechtbank / orde van notarissen / etc etc?
Alvast bedankt voor uw feedback.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 11 jul 2019 12:48

Eerst uzelf de vraag stellen of u daardoor schade hebt ondervonden.
Want dat is niet noodzakelijk het geval.

Hebt uzelf ook al uw deel betaald van de successierechten?
Waarom werd er niet getekend voor vrijgave van de rekeningen? Wie heeft er niet getekend?
Hoe weet u dat er via de geblokkeerde rekening geld werd overgeschreven?

Ik mis enkele schakels in uw verhaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leek320
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jul 2019 13:38

Ik heb schade ondervonden doordat de zicht & spaar achter mijn rug werd leeggehaald. Ik heb de bank gevraagd om me de verrichtingen te tonen die zijn gebeurd sinds het overlijden.
Ik heb mijn successierechten reeds in februari met eigen gelden betaald. Ik had een aparte aangifte ingediend.
Er is vandaag nog steeds niet getekend voor vrijgave van de rekeningen. Ik ga niet tekenen om de helft te krijgen van geplunderde rekeningen. Men haalt de rekening leeg, met het resterend geld kan men mij niet mijn deel uitbetalen. Als ik teken, wilt dat zeggen dat ik akkoord ga met het plunderen van de rekening achter mijn rug, en dat ik dus een deel van mijn erfenis vrijwillig afsta aan de andere partij.
De bank die maakt zich er makkelijk van af. Ze zeggen het maar op te lossen door een advocaat te nemen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 20 jul 2019 14:56

De bank gaat dat niet oplossen voor u, Dat kan ze niet. Je zal dus inderdaad naar de rechtbank moeten stappen, maar mogelijks kan al een stevige brief van uw advocaat de zaak op weg helpen

Terug naar “Successie- & Registratierechten”