Aannemer komt afspraken niet na

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Re: Aannemer komt afspraken niet na

#31 , 18 jul 2019 22:35

Bedankt!

Haha, ja het is een lang epistel. Ik heb het stuk met de punten waarom hij failliet zou gaan eruit gelaten.

Hij heeft gelukkig de poutrel niet gestoken, bouwvergunning is niet nodig, enkel een melding. Pand is zeker nog bewoonbaar maar de trap is een gevaar.

Als ik geen factuur mag opmaken wat dan wel? Ik kan toch terugbetaling eisen? Hoe moet ik het dan noemen ipv factuur?

Er werd een datum voorgesteld in eerste ingebrekestelling, zijn enige antwoord was dat hij eraan zou beginnen.

Poutrel is volledig berekend door stab ir daar nemen we geen risico!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#32 , 19 jul 2019 08:50

Een particulier kan NOOIT een FACTUUR maken

Je kan hem een nota maken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#33 , 19 jul 2019 09:11

Ok bedankt! Dan moet ik het aangeven bij de belastingen als een inkomst en belasting op betalen? Musschien beter de leverancier vragen om een creditnota te maken en terug te betalen?

Probleem is dat ik het eisend zou willen maken, zodat ik ook een rappel kan sturen etc.

Reclame

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#34 , 19 jul 2019 11:12

Ik heb alles wat herschreven, woord 'factuur' eruit gehaald en een credit nota en terugbetaling geëist van onze voorschotten, ook voor de leesbaarheid mijn epistel ingekort :)

Betreft bestelbon 2019/010 (plaatsing poutrel)

// herhaling dat we de bestelbon reeds ontbonden hebben bij de vorige ingebrekestelling en het voorschot terugbetaald dient te worden, ipv vereffend met de eindfactuur van de trap. Geen werken uitgevoerd, zelfs geen berekening poutrel gemaakt//

Betreft bestelbon 2019/003 en 2019/009 (plaatsing trap boven en leuning beneden)

//beschrijving timings en gemiste afspraken //

Aangezien er geen werken werden uitgevoerd aan de trap sinds de laatste ingebrekestelling, er afspraken werden gemaakt die niet werden nagekomen en hierbij alle redelijke termijnen overschreden werden, wordt het contract ontbonden.

Hiermee vervalt ook het voorstel uit ingebrekstelling 2 om het voorschot van de poutrel te vereffenen met de eindfactuur van de trap. We eisen bij deze dus het volledige voorschot terug.

Voor bestelbon 2019/003 zijn we bereid het reeds betaalde voorschot niet terug te eisen om *Bedrijf* te compenseren voor de beperkt uitgevoerde werken rekening houdend met de aangerichte schade en graad van afwerking.

- //beschrijving slecht uitgevoerde werken aan de as, afbraak leuning, schade aan plafond en muren, schade aan onderste treden //

Voor bestelbon 2019/009 eisen we het volledige voorschot terug aangezien hier nog geen werken uitgevoerd werden, integendeel, enkel schade door het verwijderen van de bestaande leuning. (Annex 6)

//tekst om aan te tonen dat we dit enkel annuleren uit noodzaak en we als particulier geen enkel voordeel hebben om de samenwerking te beëindigen//.

Samenvattend, deze ingebrekestelling is een bevestiging van de ontbinding van de bestelbonnen 2019/003, 2019/009 en 2019/010. Het reeds door ons betaalde voorschot van bestelbon 2019/009 en 2019/010 ten belope van 1057,23 EUR (incl 6% BTW) dient onmiddellijk gecrediteerd te worden en terug gestort op onze rekening, **********. De te gebruiken vrije referentie is ‘TERUGBETALING VOORSCHOT 2019/009 EN 2019/010 *mijn naam*’.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#35 , 19 jul 2019 11:21

Ik denk dat dit rechtbank word, en dan ben je vertrokken voor wat maanden .

De rechter zal dan beginnen met een deskundige aan te stellen die U eerst moet betalen en dit is geen klein bier, maar bij winst moet deze zelfstandige deze terug betalen .
Als hij centen heeft natuurlijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#36 , 19 jul 2019 11:38

Ik zou liefst de rechtbank vermijden...bedoeling is om alles goed te onderbouwen en mijn aannemer naar de rechtbank te dwingen als hij niet akkoord is. Als ik alles zo correct mogelijk doe en hij zo nonchalant is is de kans op winst voor hem klein zou je denken?

Om eerlijk te zijn doet die 1000 euro er voor ons niet toe, de verbouwing kost er 130, maar we zouden vooral vooruit moeten geraken zonder schrik te hebben dat hij een deurwaarder stuurt en beweert alles afgewerkt te hebben terwijl wij dat hebben gedaan!

De foto's heb ik gisteren genomen, ik zal er morgen nog wat nemen met een krant bii zodat hij noet kan beweren dat het oude foto's zijn...

Uiteraard zou ik liefst die 1000 euro terug hebben maar gerechtskosten is minstens 200 euro, en loopt snel op. Dat weet hij ook...maar zo heb ik wel een claim tegen hem waardoor ook hij hopelijk minder snel geneigd zal zijn naar de rechtbank te gaan?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#37 , 19 jul 2019 12:54

Is het ok om zo uit te sturen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#38 , 19 jul 2019 12:57

Is het ok om zo uit te sturen?
Dit ziet er goed uit.

Laat ons de afloop hier weten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#39 , 19 jul 2019 23:44

Ik ben vandaag gecontacteerd door een ander koppel dat in proces ligt met hetzelfde bedrijf...ze hebben 1800 euro voorschot betaald maar hij heeft nog niets gedaan, veel beloofd, maar nooit naar afspraken gekomen. Exact hetzelfde verhaal.

Zij zijn met een advocaat bezig, nog altijd ook met ingebrekestellingen.

Mag het en heeft het ook zin om met alle gedupeerden samen het bedrijf te dagvaarden om de kosten te drukken en om sterker te staan in de case dat het bedrijf structureel nalatig is?

Ik heb zitten nadenken, ze bestaan 7 maanden, nu voelen ze de hete adem van leveranciers die betaald willen worden en klanten die hun voorschot terug eisen...hoe lang voor ze failliet gaan???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#40 , 20 jul 2019 09:22

..hoe lang voor ze failliet gaan???

Ah dit kunnen ze zeer lang rekken, eerst één a 3 keer rechtbank , dan gaan ze uitgenodigd worden op de kamer van insolvabiliteit, daar kan de firma nog een W.C.O aanvragen dit alleen kan maanden tot zelfs 2 jaar duren.

Maar hij kan het ook op 1 dag de boeken neerleggen..

Als het zodanig spant dat de deurwaarder alles komt opladen, dan leg men daags ervoor de boeken neer via de pc, dan hebben ze een bewijs dat het faillissement is aangevraagd.
En als ze failliet verklaart worden dan zien jullie geen cent meer, al het activa is weg in kosten en in bevoorrechte schuldeisers..

Het heeft me ooit een rechter tegen mij gezegd : Er is niks moeilijker dan centen uit iemand zijn zak te hallen.

Het is wreed om te zeggen als het iemand is die wat van de regels kent, kan het lang en uiteindelijk niks opbrengen voor jullie.

En Samen een advocaat nemen dit is als een rode doek naar een stier gooien, dan kan hij een spel spelen met jullie en de kosten lopen op.

Ik zou aanraden vriendelijk zijn en zorgen dat hij je werk komt doen !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#41 , 20 jul 2019 09:47

Dat hij de werken komt afwerken is een illusie vrees ik, vandaag het derde aangetekend schrijven op de bus gedaan. Dan uitbesteden aan andere aannemer.

Het feit dat zijn website offline is geeft wel aan dat hij niet meer van plan is nieuwe werven te starten, en faillisement er toch aan komt...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#42 , 20 jul 2019 10:26

Dat hij de werken komt afwerken is een illusie vrees ik, vandaag het derde aangetekend schrijven op de bus gedaan. Dan uitbesteden aan andere aannemer.

Het feit dat zijn website offline is geeft wel aan dat hij niet meer van plan is nieuwe werven te starten, en faillisement er toch aan komt
Is dit een vennootschap of een één man zaak ??

Mocht ik u zijn zou ik toch hopen op GEEN faillissement !

Bij een faillissement is u werk niet gedaan en u voorschot kwijt.

Dus alles is betaald voor de werken die gedaan zijn ?
Want anders komt de curator nog eens met onbetaalde facturen !

Een faillissement is geen zaligmakende zaak !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#43 , 20 jul 2019 18:54

Het is een bvba. Vreemde zaak wel, de persoon die de offertes maakte, facturen en ook al het werk stelde zich voor als de zaakvoerder. Op de kruispuntbank stond er echter een dame als eigenaar. Toen we hem hiernaar vroegen zei hii dat het iets administratief was maar dat hij de baas was...

We hebben nog 1 faillissement op zijn naam terug gevonden, mogelijk mag hij niet op eigen naam.

Alarmbellen hadden toen moeten afgaan maarja...achteraf is t altijd gemakkelijk😉

We hebben 2500 euro voorschotten betaald. 2 werven zijn niet gestart, 1 wel. Hier heeft hij 2 dagen aan gewerkt. Ik ben geen aannemer maar werk is nog geen 30% klaar.

Als er een curator komt mag hij de kosten van de expert betalen en betaal ik absoluut niets voor ze mijn voorschot terugbetalen.

Als hij de klootzak kan uithangen dan ik ook...de gerechtskosten met expertise en advocaat is minstens 3000 euro, curator zou eieren voor zen geld moeten kiezen...

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#44 , 20 jul 2019 18:56

Maar ja dus, wij hebben alles braaf betaald, hij hangt het zwijn uit, en wij moeten dan nog op onze tellen passen ook...what a wonderfull world...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#45 , 20 jul 2019 19:27

Als het een bvba is moet je op niets meer rekenen.

Hij kan dezelfde dag van het faillissement reeds opnieuw beginnen
We hebben nog 1 faillissement op zijn naam terug gevonden, mogelijk mag hij niet op eigen naam.
Waarom zou hij op zijn naam geen zaakvoerder mogen zijn?

Een beroeps verbod word bijna nooit uitgesproken, men ziet nu meer en meer vennootschappen als zaakvoerders, en ze worden vertegenwoordigd door vast vertegenwoordigers !

Geef hem nog een allerlaatste kans en laat je trap door iemand anders afwerken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”