effectief einde huurcontract -

Msmets
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

effectief einde huurcontract -

#1 , 16 jul 2019 19:47

Hallo


Ik heb ben een huurcontract lange termijn aangegaan en ben bijna aan het einde van de eerste 3 jaar.
Omdat ik iemand heb leren kennen en we samen iets gekocht hebben wil ik vroeger uit de woning.

Ik heb het aangetekend schrijven zo opgesteld en verstuurd dat de opzegtermijn overeenkomt met het einde van de eerste 3 jaar.

Ik had begrepen dat ik geen vergoeding verschuldigd ben omdat het contract 3 jaar heeft geduurd.

Mijn huisbaas heeft me echter op de hoogte gebracht dat ik wel een vergoeding ten belope van een maand huur verschuldigd ben omdat ik mijn opzeg tijdens het derde jaar heb gedaan.


De vraag is natuurlijk wie gelijk heeft.


Vriendelijke groeten, Michael

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jul 2019 19:50

Klopt niet. Het is de laatste dag die telt om de rekening te maken voor die 3 jaar.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#3 , 16 jul 2019 21:17

De einddatum is inderdaad diegene die van tel is.
Valt die in het derde jaar, of in het vierde jaar?

Let wel, er is momenteel verdeeldheid over het volgende:
Bijvoorbeeld begin huur op 01/08/2016, einde huur op 31/07/2019.
De 3 jaar zijn voorbij, maar op zich valt de laatste dag nog in de eerste 3 jaar; er is verdeeldheid of je nu al dan niet die ene maand dient te betalen dan of niet.
Aan je bericht te zien, vermoed ik dat deze situatie hier van toepassing is...

Reclame

Msmets
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2019 20:48

De einddatum is inderdaad diegene die van tel is.
Valt die in het derde jaar, of in het vierde jaar?

Let wel, er is momenteel verdeeldheid over het volgende:
Bijvoorbeeld begin huur op 01/08/2016, einde huur op 31/07/2019.
De 3 jaar zijn voorbij, maar op zich valt de laatste dag nog in de eerste 3 jaar; er is verdeeldheid of je nu al dan niet die ene maand dient te betalen dan of niet.
Aan je bericht te zien, vermoed ik dat deze situatie hier van toepassing is...
Dit is inderdaad exact de situatie waar ik me in bevind.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2019 09:20

Eigenlijk komt het in mijn ogen een beetje op hetzelfde neer; ofwel had je jouw opzeg een maandje later gedaan, zodat je zeker buiten het derde jaar het einde van de opzegperiode had. Ofwel heb je de situatie zoals nu, een maandje opzegvergoeding zonder nog het genot van de woonst te hebben.
Qua kosten krak hetzelfde, qua verhuis en zo was het eerste misschien handiger geweest?

Msmets
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2019 14:42

Dat klopt, alleen had ik deze situatie niet zien aankomen.
Ik was er van overtuigd dat ik na 3 jaar huur geen vergoeding zou moeten betalen.
Alleen is er nu geen weg meer terug.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#7 , 18 jul 2019 22:18

Je kan er ook voor opteren om die ene maand voor de rechtbank te brengen (of beter: laten brengen door de verhuurder, jij betaalt die niet maar wel de rest van de kosten, en betwist deze onder het motto dat de 3 jaar uit zijn. Als verhuurder die ene maand echt wilt, zal deze naar de rechtbank moeten trekken).
In het slechtste geval betaal je dan die ene maand + 50 euro (rolrecht) + RPV (kost afhankelijk van je huurprijs, maar zal ofwel 240 of 480 euro zijn; en dit enkel indien de verhuurder met een advocaat werkt).

Msmets
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jul 2019 23:23

Alvast bedankt voor de info.
K zal de reactie van de verhuurder even afwachten.

Terug naar “Huren”