Vraag ivm onwettig afwezig

PetiPlush
Topic Starter
Berichten: 22

Vraag ivm onwettig afwezig

#1 , 18 jul 2019 07:59

Hoi,
Ik heb vast werk sinds 5 jaar, kom nooit te laat, ben amper ziek.
Nu is er verlof met de familie die reeds geboekt en gepland is, helaas is mijn vriend mij vergeten mee te delen dat de datum daarvan veranderd was.
Hierdoor heb ik later pas kunnen aanvragen om verlof te hebben op die dag. (nog steeds een maand voor de datum van de verlof)
Ze hebben voorlopig geweigerd en kunnen geen garanties geven, maar omdat het al betaald is en dit mijn eerste vakantie is in een zeer lange tijd (bijna 10 jaar) , ben ik niet geneigd niet te gaan.
Vooral omdat ik maanden geleden al bezorgdheid geuit heb over de planning en het gebrek aan mogelijkheden om verlof te nemen.

Nu is mijn vraag, wat is het ergste wat ze mij kunnen doen als ik onwettig afwezig ben?
Is het beter mij ziek te melden? (ik heb geen zin om te liegen dus doe ik da liever niet)
En kan ik eerlijk zijn over het feit dat ik dan onwettig afwezig zal zijn? Of kan dat reden zijn van ontslag?

Mercikes !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2019 08:07

Als je u ziek zet en de controle komt kan het ontslag zij, als de baas hoort of denkt dat je op reis bent .
+ dat de dokter kan gesanctioneerd worden

Je werkgever weet dat je verlof gevraagd heeft, je bent niet thuis en hoor zeggen ze is op reis, alle lichtjes beginnen te branden !!

Onwettig afwezigheid is net het zelfde.

De beste en de enige goede oplossing is toch nog eens praten met je werkgever, dit is toch ook een mens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 18 jul 2019 08:55

Als je het correct wil afhandelen, zonder nare gevolgen, deel je aan je werkgever mede dat je als ke gewijzigde vakantieperiode niet toegestaan wordt, je onbezoldigd verlof opneemt voor de nieuwe data én eveneens je toe-gestane wettelijke vakantieverlof. (Hij/zij zal toch eens nadenken om je toch je vraag om de nieuwe vakantieperiode toe te staan, want anders moet hij tijdens de vakantie nog meer vervanging voorzien :-)

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 jul 2019 09:20

Overleg eens met een collega om te wisselen

PetiPlush
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 18 jul 2019 11:43

Als je u ziek zet en de controle komt kan het ontslag zij, als de baas hoort of denkt dat je op reis bent .
+ dat de dokter kan gesanctioneerd worden

Je werkgever weet dat je verlof gevraagd heeft, je bent niet thuis en hoor zeggen ze is op reis, alle lichtjes beginnen te branden !!

Onwettig afwezigheid is net het zelfde.

De beste en de enige goede oplossing is toch nog eens praten met je werkgever, dit is toch ook een mens.
In principe is mijn 'ziek zijn' geen leugen. Ik ben begin dit jaar enkele maanden thuis geweest met burn out depressie maar ik wou terug gaan werken. Zowel mn dokter als mn vriend waren het niet helemaal met mij eens, en waarschijnlijk hebben ze nog gelijk ook.

Dit soort geschillen hakken er weer zwaar in.
En de onzekerheid ook al helemaal.

Ik hoop dat het geen probleem is en dat er toch een oplossing gevonden wordt maar als er geen oplossing kan gevonden worden.. Daar maak ik mij enorm druk in.

PetiPlush
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 18 jul 2019 11:44

Als je het correct wil afhandelen, zonder nare gevolgen, deel je aan je werkgever mede dat je als ke gewijzigde vakantieperiode niet toegestaan wordt, je onbezoldigd verlof opneemt voor de nieuwe data én eveneens je toe-gestane wettelijke vakantieverlof. (Hij/zij zal toch eens nadenken om je toch je vraag om de nieuwe vakantieperiode toe te staan, want anders moet hij tijdens de vakantie nog meer vervanging voorzien :-)
Wat is onbezoldigd verlof?

Er wordt trouwens helemaal geen vervanging voorzien, als er iemand verlof heeft moeten we gewoon harder werken...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jul 2019 11:56

Onbezoldigd verlof = onbetaald thuis blijven
of

onbezoldigd verlof = toegestane afwezigheid zonder wedde

Daar word regelmatig van mensen gebruik van gemaakt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8837

#8 , 18 jul 2019 12:24

Dus is mijn voorstel ééntje dat de werkgever wél zal doen beslissen: als jij zowel voor onbezoldigd verlof als voor betaalde vakantie (dus een dubbele periode) afwezig zal zijn, kan hij onmogelijk de werkload verdelen over de (niet-vakantie-nemende) werknemers. hij zal met dit voorstel wel beslissen dat je betaald verlof wel kan verplaatst worden. Intussen ook doen wat @Mava zegt: bespreken met collega's om te wisselen. En het is natuurlijk ook interessant om weten of je betaalde verlof voor de nieuwe verlofperiode valt of er na.... gezien je een burn-out hebt en je dokter vindt dat nu voltijds werken geen echt goed idee is...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jul 2019 13:55

Dus is mijn voorstel ééntje dat de werkgever wél zal doen beslissen: als jij zowel voor onbezoldigd verlof als voor betaalde vakantie (dus een dubbele periode) afwezig zal zijn, kan hij onmogelijk de werkload verdelen over de (niet-vakantie-nemende) werknemers. hij zal met dit voorstel wel beslissen dat je betaald verlof wel kan verplaatst worden. Intussen ook doen wat @Mava zegt: bespreken met collega's om te wisselen. En het is natuurlijk ook interessant om weten of je betaalde verlof voor de nieuwe verlofperiode valt of er na.... gezien je een burn-out hebt en je dokter vindt dat nu voltijds werken geen echt goed idee is...
Toch voorzichtig zijn met al deze reacties. TS zegt al zelf dat ze begin dit jaar enkele maanden afwezig is geweest. En nu nog eens extra verlof bovenop. Ergens begrijpelijk dat de werkgever zijn planning niet zo maar overhoop kan werpen. Anderen hebben waarschijnlijk ook hun verlof gepland.
Indien TS ziek is, moest ze niet gaan werken; ziek is ziek.
Toch oppassen dat er geen nakend ontslag zal volgen. Werkgever moet ook niet opdraaien voor de vergetelheid van uw vriend.
Het enige nuttige is, een minzaam gesprek met de werkgever en hopen dat hij uw wens inwilligt.
U zegt zelf ook dat u niet wil liegen om ziek te zijn; dus vind ik aanraden om ziekte te veinzen niet gepast.

eylis
Berichten: 8837

#10 , 18 jul 2019 14:07

Detail: Er wordt geen ziekte geveinsd. Poster geeft aan met een burn-out te kampen tijdens dewelke de dokter zelf vond dat ze beter niet gaat werken, maar eerst herstelt. Onbehandelde burn-outs monden vaak uit in een crash die zelfs psychiatrische opname vergt...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jul 2019 14:43

Ofwel heeft men een burnout ofwel heeft men er geen. Mag ik er u op wijzen dat TS het volgende stelt:

Is het beter mij ziek te melden? (ik heb geen zin om te liegen dus doe ik da liever niet)

Hoe zou een werkgever reageren als hij dit allemaal zou lezen?

Trachten tot een vergelijk te komen is mijn inzien dan ook de enige optie. Dreigen helpt hier niet en zou wel eens kunnen leiden tot een ontslag. Of dit dan al dan niet terecht zou zijn, laat ik in het midden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 18 jul 2019 15:05

onbezoldigd verlof is ook GEEN recht

werkgever kan waarschijnlijk heel lastig doen als je voor de periode van het afgekeurde verlof zou vervangen door ziekte
( een paar extra controledokters sturen )

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 jul 2019 15:52

onbezoldigd verlof is ook GEEN recht

het kan wel een recht zijn, maar niet in dit geval
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

PetiPlush
Topic Starter
Berichten: 22

#14 , 21 jul 2019 04:10

Dus is mijn voorstel ééntje dat de werkgever wél zal doen beslissen: als jij zowel voor onbezoldigd verlof als voor betaalde vakantie (dus een dubbele periode) afwezig zal zijn, kan hij onmogelijk de werkload verdelen over de (niet-vakantie-nemende) werknemers. hij zal met dit voorstel wel beslissen dat je betaald verlof wel kan verplaatst worden. Intussen ook doen wat @Mava zegt: bespreken met collega's om te wisselen. En het is natuurlijk ook interessant om weten of je betaalde verlof voor de nieuwe verlofperiode valt of er na.... gezien je een burn-out hebt en je dokter vindt dat nu voltijds werken geen echt goed idee is...
Toch voorzichtig zijn met al deze reacties. TS zegt al zelf dat ze begin dit jaar enkele maanden afwezig is geweest. En nu nog eens extra verlof bovenop. Ergens begrijpelijk dat de werkgever zijn planning niet zo maar overhoop kan werpen. Anderen hebben waarschijnlijk ook hun verlof gepland.
Indien TS ziek is, moest ze niet gaan werken; ziek is ziek.
Toch oppassen dat er geen nakend ontslag zal volgen. Werkgever moet ook niet opdraaien voor de vergetelheid van uw vriend.
Het enige nuttige is, een minzaam gesprek met de werkgever en hopen dat hij uw wens inwilligt.
U zegt zelf ook dat u niet wil liegen om ziek te zijn; dus vind ik aanraden om ziekte te veinzen niet gepast.
Ik voel me niet ziek maar moet het wel eens zijn met mn dokter en mn vriend dat ik mentaal niet helemaal op een goeie plaats zit.
Ik voel me er niet goed bij om voor 'mentale stress' thuis te blijven.. Ik heb het gevoel da da ni erg genoeg is ofzoiets. Dat dat 'afwezigheid niet rechtvaardigd'.. Of da nu echt is of alleen in mijn hoofd zit krijg ik daar wel meer stress en schuldgevoelens door.
Daarbij heb ik nog verlof staan dat ik later mogelijk niet meer zal kunnen opnemen.
Bovendien kan het voor andere personen wel om 'met 2 tegelijk' verlof te nemen maar hier niet, voor geen enkele reden, wat het dus frustrerend maakt.. Double standards enzo.
Mn collega die ook verlof heeft die dag klonk bij de eerste vraag niet bereid om te wisselen ongeacht dat er geen plannen waren..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 jul 2019 08:20

Zoek je ander werk er is werk zat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”