Regelgeving rond bouwen over/op/minimale afstand perceelsgrens

JohnL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Regelgeving rond bouwen over/op/minimale afstand perceelsgrens

#1 , 17 jul 2019 17:50

Ik heb onlangs een huis gekocht. Achter mijn perceel is nog een perceel dat toebehoort aan iemand anders. Deze persoon zou hier graag een garage op zetten, geen enkel probleem mee. Ter info : de witte markeerpalen van de landmeter zijn duidelijk zichtbaar dus de grenzen van de percelen zijn duidelijk vast te stellen.

Nu heeft hij vandaag een geul gegraven (20 cm diep) zo een 20 cm over de perceelgrens (zo dus op mijn perceel). Ik heb meteen navraag bij hem gedaan en hij wilt daar een plastieken plaat zetten, perfect op de perceelgrens.

Ik vroeg me af wat de regelgeving hier rond is? Het lijkt mij logisch dat er een minimale afstand van de perceelgrens moet worden gebleven? Kan iemand mij in de juiste richting zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2019 09:27

Voor wat moet die plaat dan dienen?

(je beseft dat je voor bouwen op de perceelsgrens meestal een bouwvergunning nodig hebt? Ook al is dat een losstaand bijgebouw zoals een garage, zodra je op de perceelsgrens of er te dicht bij gaat dan telt het vrijstellingsbesluit niet... Plus dat iets op de perceelsgrens in duurzame materialen moet gebouwd worden, en niet in bijvoorbeeld hout dat iedere zoveel tijd geolied moet worden, want dat moet de buurman telkens uw terrein betreden voor onderhoud van zijn garage...)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 jul 2019 12:14

En je moet ook expliciet de geschreven toelating van de buurman en eventuele partner hebben hebben.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2019 09:46

En je moet ook expliciet de geschreven toelating van de buurman en eventuele partner hebben hebben.
Om op de perceelsgrens te bouwen? Waarom denk je dat? Als de bouwheer de vergunning aanvraagt met plannen zonder handtekening van de betreffende buren, dan worden deze aangeschreven zodat ze op de hoogte zijn van de bouwplannen. Meer dan dat volgens mij ook niet :?:

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 jul 2019 10:47

Maar dan zijn de buren op de hoogte en kunnen ze eventueel bezwaar indienen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”