vergoeden kookplaat bij uittrede huurcontract

michielvv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vergoeden kookplaat bij uittrede huurcontract

#1 , 16 jul 2019 20:40

Bij uittredende plaatsbeschrijving van een huurwoning stelt de eigenaar van de woning vast dat de het glas van vitrokeramische kookplaat beschadigd is. Aan de rand is een stuk glas weg en er zijn enkele kleine inkepingen in de kookplaat.
De eigenares wil deze schade vergoed zien en stelt voor een volledig nieuwe kookplaat te laten installeren.
Wat is een gangbaar percentage als vergoeding voor de schade na een huurtijd van 6 jaar? Mijn verzekering (kbc woningpolis) dekt deze schade niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 jul 2019 20:52

als ik mag afgaan van wat er hier zo al op het forum is gepasseerd zal de eigenaar geen volledige nieuwe vitrokeramische kookplaat op u kunnen verhalen, zeker niet na 6 jaar gebruik.

er zijn bepaalde formules die inderdaad bepalen wat u aan "schade" zou moeten betalen, maar veel zal dat niet zijn

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 16 jul 2019 21:09

De vraag zal zijn: hoe oud is die kookplaat?
Minstens 6 jaar, maar was deze nieuw toen u begon met huren?

De ouderdom speelt absoluut een rol.
In een aantal documenten zie ik dat men meestal een levensduur van 15 jaar neemt voor een kookplaat; naar mijn mening lijkt dit redelijk.
Dat wilt zeggen dat per jaar dat de kookplaat oud is, men 6.7% in mindering dient te brengen.

U dient ook niet akkoord te gaan met een nieuwe kookplaat. Een glasplaat is vervangbaar, en dit valt meestal wél onder een brandverzekering (maar daarvoor is het wellicht te laat).

Reclame

Terug naar “Huren”