Ontslagen zonder reden tijdens IBO - voorstel van dadingsovereenkomst.

Bramie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ontslagen zonder reden tijdens IBO - voorstel van dadingsovereenkomst.

#1 , 15 jul 2019 15:35

Hey, ik ben nieuw hier en ik heb raad nodig. ik probeer mijn verhaal zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik was werkzaam bij een bedrijf, welke mijn IBO contract na 2 maand heeft stopgezet zonder enige reden. Er staat verder geen reden op de ontslag brief.
De tegenpartij heeft wel meerdere aanklachten (zonder bewijzen) ingedient bij de politie. Ik heb mijn vakbond hierop gezet, en de zaak ligt nu ook bij hun. De aanklachten zijn inmiddels afgewezen, want er is geen bewijs en het heeft geen betrekking tot het ontslag.

In totaal zou mijn ex werkgever +- € 12.000 moeten betalen (incl. eventuele interesten). Echter weigert hij dit, dus heb ik met mijn vakbond besloten na één jaar lang gewacht te hebben en commucicatie heen en weer te hebben gestuurd om dit naar de arbeidsrechtbank te sturen. Ik moest hier een bedrag voor betalen aan mijn vakbond. Dat is inmiddels gebeurd.

De advocaat van de tegenpartij (ex-werkgever) heeft zonet laten weten dat hij binnenkort komt met een: voorstel van een dadingsovereenkomst. verder hoor ik dat hij het mandaat heeft om dit dossier in der minne te regelen/

Mijn vraag is meer mening gericht, als een advocaat een tegenvoorstel doet (dadingsovereenkomst) is het dan slim dit te accepteren (afhankelijk van zijn voorstel). Of kan ik het meer zien als een advocaat een tegenvoorstel doet dit is omdat hij weet dat er in de arbeidsrechtbank weinig kans is om dit te winnen?

Ik hoor graag jullie meningen, en adviezen hierin.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2019 15:52

Een werkgever mag de IBO niet voortijdig stopzetten. Indien er bepaalde problemen zijn dan dient hij de IBO-bemiddelaar te contacteren. Deze bemiddelt dan tussen jou en de werkgever. Indien de werkgever toch eenzijdig beslist om de IBO stop te zetten, kan hij gesanctioneerd worden.

Wie heeft voor jou berekend dat je recht zou hebben op plusminus 12.000 euro?
Heb je tussentijds werkloosheidsuitkeringen genoten? Hou er dan ook eventueel rekening mee dat je ten onrechte ontvangen uitkeringen zal moeten terugbetalen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2019 16:01

Er is ook niks dat zegt dat je gaat winnen, want het is niet omdat je gelijk heeft dat je gelijk krijgt in de rechtbank.

Wat ik raar vind, dit is dat je vakbond je gevraagd heeft om een som te betalen.

Zou je vakbond er toch niet zo zeker van je winst zijn, want persoonlijk heb ik nog nooit gehoord dat een lid moet betalen aan zijn vakbond voor de verdediging op de arbeidsrechtbank .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bramie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2019 16:25

Er is ook niks dat zegt dat je gaat winnen, want het is niet omdat je gelijk heeft dat je gelijk krijgt in de rechtbank.

Wat ik raar vind, dit is dat je vakbond je gevraagd heeft om een som te betalen.

Zou je vakbond er toch niet zo zeker van je winst zijn, want persoonlijk heb ik nog nooit gehoord dat een lid moet betalen aan zijn vakbond voor de verdediging op de arbeidsrechtbank .
Dat weet ik. Daarom dat ik hier ook advies of raad vraag.

De soms dat ik moest betalen is omdat ik op het tijdstip dat het gebeurde slechts 2 maand lid was. Je dient langer lid te zijn om dit "kostenloos" te doen. Dus dat is niet zo gek.

Bramie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2019 20:07

Een werkgever mag de IBO niet voortijdig stopzetten. Indien er bepaalde problemen zijn dan dient hij de IBO-bemiddelaar te contacteren. Deze bemiddelt dan tussen jou en de werkgever. Indien de werkgever toch eenzijdig beslist om de IBO stop te zetten, kan hij gesanctioneerd worden.

Wie heeft voor jou berekend dat je recht zou hebben op plusminus 12.000 euro?
Heb je tussentijds werkloosheidsuitkeringen genoten? Hou er dan ook eventueel rekening mee dat je ten onrechte ontvangen uitkeringen zal moeten terugbetalen.

Hij heeft dit inderdaad niet gedaan, hij heeft dit eenzijdig stopgezet zonder een reden te geven. Hij heeft ook nooit aangegeven dat er iets van problemen waren. Hij is gewezen op het feit toen dat hij gesanctioneerd kon worden, en hij zei dat hij daar niet wakker van lag.

De +- 12.000 is de schadevergoeding van de contractduur van de IBO samen met een schadevergoeding, berekend door de VDAB en de vakbond in samenspraak met de advocaat van de vakbond. Hierbij komt dan ook nog interest aangezien hij al één jaar weigert te betalen.

Ik heb geen uitkering gekregen of gevraagd in deze tijd(en)

Bramie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2019 20:11

Een werkgever mag de IBO niet voortijdig stopzetten. Indien er bepaalde problemen zijn dan dient hij de IBO-bemiddelaar te contacteren. Deze bemiddelt dan tussen jou en de werkgever. Indien de werkgever toch eenzijdig beslist om de IBO stop te zetten, kan hij gesanctioneerd worden.

Wie heeft voor jou berekend dat je recht zou hebben op plusminus 12.000 euro?
Heb je tussentijds werkloosheidsuitkeringen genoten? Hou er dan ook eventueel rekening mee dat je ten onrechte ontvangen uitkeringen zal moeten terugbetalen.
Om die reden dan ook, heeft de VDAB bevestigd dat ze mijn kant kiezen en niet diegene van de ex-werkgever. Die heeft namelijk niet gecommuniceerd met de VDAB en zijn eigen willetje gedaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jul 2019 21:04

12.000€ genoeg om een faillissement aan te vragen, na het proces !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bramie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jul 2019 21:44

12.000€ genoeg om een faillissement aan te vragen, na het proces !!
Dat zal niet snel gebeuren, en dan nog blijft het zijn eigen fout. Ik snap verder ook niet wat deze reply hier toepasselijk bij is.. Ik vraag meningen over de situatie, niet over zijn faillisement.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 15 jul 2019 21:58

Als iedereen zo zeker is al eens gevraagd om bewarend beslag te leggen op de rekening van de firma.
Ken zo'n case ... ontslagen en in beroep gegaan.
Gezien 'kaderlid' niet akkoord met ontslag. Zaak ingeleid en dan begint de mallemolen.
In eerste aanleg gewonnen maar werkgever gaat in beroep. Dan gaat firma plots failliet. In eerste aanleg werd de persoon nog beschouwd in dienst te zijn en we waren al enkele maanden verder.
Curator heeft dan een dading voorgesteld. Gelet op feit dat beroep nog wel enkele jaren kon duren.
Heeft uiteindelijk een meer dan serieus bedrag - veel meer dan €12000 getrokken in BFr een bedrag van 7 cijfers en eerste was geen één.

Pittige noot Niemand begreep de faling .. faillissement afgesloten met een batig saldo van ongeveer Bfr 150 miljoen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jul 2019 22:16

Hier is er geen sprake van een faling. Als de stelling van betrokkene klopt, dan ziet het er voor de werkgever niet goed uit, gezien hij de verplichte procedure als werkgever in het kader van een IBO niet zou gevolgd hebben. Ibo is ook niet voor een kaderlid voorzien. Laat ons de situatie sereen houden en bij de les blijven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jul 2019 22:33

Om bij de les te blijven
stel:

Deze werkgever ontslaat deze werknemer(leerling)

De werkgever zit sowieso in slechte papieren al waar door misschien al het ontslag een voorbode is.

De werknemer gaat naar de rechtbank enkele maanden verder en verkrijg een som toegewezen van + 12.000€

Waarom zou deze werkgever niet de boeken neerleggen, wanneer hij toch al in slechte papieren zit.

Dit is natuurlijk feiten waar wij geen zicht op hebben, maar zeker tot een mogelijkheid behoord !

Laat ons eerlijk zijn een ontslag zonder reden dit bestaat niet !

Ik heb anderen weten de boeken neerleggen voor 275€ uit principe !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bramie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jul 2019 09:22

Hier is er geen sprake van een faling. Als de stelling van betrokkene klopt, dan ziet het er voor de werkgever niet goed uit, gezien hij de verplichte procedure als werkgever in het kader van een IBO niet zou gevolgd hebben. Ibo is ook niet voor een kaderlid voorzien. Laat ons de situatie sereen houden en bij de les blijven.
Bedankt om toch mee te denken en bij de les te blijven.

Mijn stelling klopt, en is bevestigd door de VDAB. Ik ben op staande voet ontsaan zonder reden. Mijn ex-werkgever is toen gelijk door de contact persoon gewezen op het feit dat dit ernstige (financieel etc) gevolgen kan hebben voor hem. Hij heeft bevestigd dat het ontslag mag doorgaan, zonder reden.

Verder kan ik bevestigen dat dit bedrijf niet in slechte papieren zit, in tegendeel. Op de 12.000 wordt er niet snel gekeken, maar net zoals elke particulier en bedrijf zou je liever geen 12.000 leggen als wel.

Mijn vraag is meer mening gericht naar jullie. Heeft dit nut om naar een arbeidsrechtbank te sturen. Sta ik daar in mijn recht? Of zijn jullie van mening dat onderhandelen een "betere" of betrouwbare optie is. (als je in de rechtbank verliest heb je natuurlijk niks). Het geeft mij het gevoel aangezien de advocaat wil onderhandelen dat hij onzeker is hoe dit zou aflopen in de rechtbank. Ik ben van mening dat als een advocaat zeker van zijn stuk is hij niet zou onderhandelen en dit met plezier naar de arbeidsrechtbank zou sturen. Echter dat is mijn non-juridisch visie beeld. Bij jullie kan dit misschien anders liggen..

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 jul 2019 09:49

Welke verplichtingen houdt een individuele beroepsopleiding in?
11 december 2018
De individuele beroepsopleiding is de beroepsopleiding die wordt verstrekt in een onderneming, een vzw of een administratieve overheid en die door de VDAB wordt georganiseerd of als dusdanig door de VDAB erkend wordt met het oog op:

het aanleren van een vak, een beroep of een functie;
bijscholen in het vak, het beroep of de functie;
het verwerven van de noodzakelijke basisvaardigheden voor de uitoefening van een beroepsactiviteit;
beroepsomscholing, vervolmaking en uitbreiding van de vakkennis of de aanpassing ervan aan de ontwikkelingen binnen het vak, het beroep of de functie.
De VDAB bepaalt de opleidingsduur van de individuele beroepsopleiding. De opleidingsduur bedraagt ten minste 4 weken en ten hoogste 26 weken. Voor een laaggeschoolde langdurig werkzoekende kan de opleidingsduur vastgesteld worden op ten hoogste 52 weken.

De cursist heeft recht op een IBO-premie van de VDAB. Deze premie is afgestemd op het bedrag van het vervangingsinkomen van de cursist.

De onderneming, de vzw of de administratieve overheid waar de cursist de IBO volgt, is aan de VDAB maandelijks een kostprijs verschuldigd. Deze kostprijs varieert naargelang de loonschaal (= normale baremaloon voor een werknemer die dezelfde functie uitoefent):

€ 650 als de loonschaal minder dan € 1.700 bedraagt;
€ 800 als de loonschaal tussen de € 1.700 en € 2.000 bedraagt;
€ 1.000 als de loonschaal tussen de € 2.000 en € 2.300 bedraagt;
€ 1.200 als de loonschaal tussen de € 2.300 en € 2.600 bedraagt;
€ 1.400 als de loonschaal meer dan € 2.600 bedraagt.
De werkgever moet met de cursist onmiddellijk na het einde van de opleiding een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur sluiten.

Sinds oktober 2013 is het ook mogelijk om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur te sluiten, op voorwaarde dat de werkgever aan de VDAB aantoont dat de keuze overeenstemt met het gangbare aanwervingsbeleid. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur wordt gesloten voor minstens dezelfde duur als de duur van de opleiding.

De werkgever mag de arbeidsovereenkomst maar beëindigen na afloop van de termijn die overeenstemt met de duur van de opleiding, tenzij het zou gaan om een ontslag om dringende reden.

Bij beëindiging tijdens de periode van gewaarborgde tewerkstelling, is de te betalen schadevergoeding gelijk aan het loon voor de resterende periode van gewaarborgde tewerkstelling.

De vraag is hoe dit dan moet worden gecombineerd met de gewone regels inzake beëindiging die opgenomen werden in de Arbeidsovereenkomstenwet? In de rechtspraak (arrest van het Hof van Cassatie, 12 maart 2018) werd geoordeeld dat de verbrekingsvergoeding en de schadevergoeding gecumuleerd kunnen worden. Het Hof is van oordeel dat de vergoeding wegens het niet-nakomen van een verbintenis niet te ontslaan, geen verband houdt met de verbrekingsvergoeding die wordt toegekend wegens de niet-naleving van de wettelijke opzeggingstermijn.

De VDAB kan bovendien beslissen om aan de onderneming, de vzw of administratieve overheid die haar wettelijke of contractuele verplichtingen niet nakomt of die een cursist in de periode van gewaarborgde tewerkstelling ontslaat zonder dringende reden, gedurende 3 jaar geen individuele beroepsopleiding toe te kennen.

Na afloop van de periode van gewaarborgde tewerkstelling, gelden de gewone regels inzake de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Bron: Hof van Cassatie, arrest nr. S.17.0016.N d.d. 12 maart 2018.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bramie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jul 2019 10:12

Welke verplichtingen houdt een individuele beroepsopleiding in?
11 december 2018
De individuele beroepsopleiding is de beroepsopleiding die wordt verstrekt in een onderneming, een vzw of een administratieve overheid en die door de VDAB wordt georganiseerd of als dusdanig door de VDAB erkend wordt met het oog op:

het aanleren van een vak, een beroep of een functie;
bijscholen in het vak, het beroep of de functie;
het verwerven van de noodzakelijke basisvaardigheden voor de uitoefening van een beroepsactiviteit;
beroepsomscholing, vervolmaking en uitbreiding van de vakkennis of de aanpassing ervan aan de ontwikkelingen binnen het vak, het beroep of de functie.
De VDAB bepaalt de opleidingsduur van de individuele beroepsopleiding. De opleidingsduur bedraagt ten minste 4 weken en ten hoogste 26 weken. Voor een laaggeschoolde langdurig werkzoekende kan de opleidingsduur vastgesteld worden op ten hoogste 52 weken.

De cursist heeft recht op een IBO-premie van de VDAB. Deze premie is afgestemd op het bedrag van het vervangingsinkomen van de cursist.

De onderneming, de vzw of de administratieve overheid waar de cursist de IBO volgt, is aan de VDAB maandelijks een kostprijs verschuldigd. Deze kostprijs varieert naargelang de loonschaal (= normale baremaloon voor een werknemer die dezelfde functie uitoefent):

€ 650 als de loonschaal minder dan € 1.700 bedraagt;
€ 800 als de loonschaal tussen de € 1.700 en € 2.000 bedraagt;
€ 1.000 als de loonschaal tussen de € 2.000 en € 2.300 bedraagt;
€ 1.200 als de loonschaal tussen de € 2.300 en € 2.600 bedraagt;
€ 1.400 als de loonschaal meer dan € 2.600 bedraagt.
De werkgever moet met de cursist onmiddellijk na het einde van de opleiding een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur sluiten.

Sinds oktober 2013 is het ook mogelijk om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur te sluiten, op voorwaarde dat de werkgever aan de VDAB aantoont dat de keuze overeenstemt met het gangbare aanwervingsbeleid. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur wordt gesloten voor minstens dezelfde duur als de duur van de opleiding.

De werkgever mag de arbeidsovereenkomst maar beëindigen na afloop van de termijn die overeenstemt met de duur van de opleiding, tenzij het zou gaan om een ontslag om dringende reden.

Bij beëindiging tijdens de periode van gewaarborgde tewerkstelling, is de te betalen schadevergoeding gelijk aan het loon voor de resterende periode van gewaarborgde tewerkstelling.

De vraag is hoe dit dan moet worden gecombineerd met de gewone regels inzake beëindiging die opgenomen werden in de Arbeidsovereenkomstenwet? In de rechtspraak (arrest van het Hof van Cassatie, 12 maart 2018) werd geoordeeld dat de verbrekingsvergoeding en de schadevergoeding gecumuleerd kunnen worden. Het Hof is van oordeel dat de vergoeding wegens het niet-nakomen van een verbintenis niet te ontslaan, geen verband houdt met de verbrekingsvergoeding die wordt toegekend wegens de niet-naleving van de wettelijke opzeggingstermijn.

De VDAB kan bovendien beslissen om aan de onderneming, de vzw of administratieve overheid die haar wettelijke of contractuele verplichtingen niet nakomt of die een cursist in de periode van gewaarborgde tewerkstelling ontslaat zonder dringende reden, gedurende 3 jaar geen individuele beroepsopleiding toe te kennen.

Na afloop van de periode van gewaarborgde tewerkstelling, gelden de gewone regels inzake de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Bron: Hof van Cassatie, arrest nr. S.17.0016.N d.d. 12 maart 2018.

Maar wat is dat hier van toepassing? Dit gaat meer inhoudelijk wat een IBO is en wat het kost voor een werkgever?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 jul 2019 10:25

Zorg dat je vakbond het nodige doet, zelf kan je nu niks doen.

En als ik sprak van een reden bij ontslag, de werkgever kan een persoonlijke reden hebben, zoals geen centen voor je te betalen of persoonlijks die hij niet wil vermelden !

Maar er is nu maar één zaak van belang de rechtbank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”