Erfrecht

yokiek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfrecht

#1 , 12 jul 2019 10:47

Hallo,
Mijn vader is onlangs gestorven. hij heeft een verzekering "vergoeding begrafeniskosten" bij NN verzekeringen.
Nu is de vraag of ik deze mag ontvangen en toch de nalatenschap verwerpen omwille van schulden.
Heb de vraag gesteld aan de verzekering en daar kreeg ik te horen dat ik het wel kon ontvangen omdat er in het contract staat "wettelijke erfgename(getypt) gevolgd door mijn naam"(geschreven door mijn vader) en dit dus niet in de nalatenschap wordt opgenomen.
Heb natuurlijk ook de vraag gesteld aan mijn notaris en daar krijg ik niet echt een duidelijk antwoord en blijft het een risico indien ik het zou aanvaarden.
bestaat hier een duidelijke regeling over?
Wie kan me helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jul 2019 12:05

Gebruik dat bedrag om de begrafeniskosten te betalen. Zelfs als u de erfenis weigert, kan u verplicht worden die kosten te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

yokiek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2019 09:27

Ik weet dat ik verplicht ben de begrafenis kosten te betalen;
Maar kan ik de verzekering aanvaarden zonder belast te worden met mijn vaders schulden als ik de nalatenschap heb verworpen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 jul 2019 11:40

Ja, dat kan. Een verzekering valt juridisch buiten de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”