Tweedehands wagen dealer heeft verkeerd bouwjaar vermeld.

robbevvv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tweedehands wagen dealer heeft verkeerd bouwjaar vermeld.

#1 , 13 jul 2019 17:43

Beste,

in januari 2018 kocht ik een tweedehands auto bij een autodealer. Ik wou expliciet een model van 2015, het 2013/2014 model wou ik het liefst vermijden want 2013 was het eerste productiejaar voor dit model en deze hebben vaak problemen.

Tot gisteren was ik overtuigd dat ik een 2015 model had gekocht, tot ik plotseling een brief in de bus kreeg voor een terugroepactie. Ik vond dit heel raar, want ik was op de hoogte van deze terugroepactie en deze terugroepactie is enkel voor de wagens van het jaar 2013. Ik stuurde een mail het automerk waarin ik bevestiging vroeg over deze terugroepactie; blijkt dat mijn wagen dus wel degelijk een 2013 model is en deze waarschijnlijk 2 jaar op stock gestaan heeft.

De bestelbon zegt "Eerste inschrijving: 03/2015", nergens staat een bouwjaar. Op het factuur staat "Datum 1e gebruik: 03/2015" en "Bouwjaar: 2015" (wat in dit geval niet klopt).

Ergens is het misschien wel mijn fout: ik had de VIN kunnen opzoeken, en het conformiteitscertificaat geeft ook het bouwjaar 2013 aan, wat ik op die moment niet wist.

Wat kan ik in deze situatie doen? Heb ik het recht om deze wagen terug te sturen? De situatie lijkt mij niet echt in mijn voordeel. Ik heb ook nog geen contact gehad met de dealer, aangezien de algemene voorwaarden van de bestelbon en factuur nogal intimiderend zijn.

Het automerk werd verwijderd.
TM.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 13 jul 2019 17:50

U kunt zich beroepen op de niet-conforme levering en alsnog een wagen van bouwjaar 2015 eisen. Een andere oplossing in onderling overleg is natuurlijk ook mogelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2019 20:05

U kunt zich beroepen op de niet-conforme levering en alsnog een wagen van bouwjaar 2015 eisen. Een andere oplossing in onderling overleg is natuurlijk ook mogelijk.
En dit bij een tweede handwagen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 14 jul 2019 12:10

Beste

u hebt intussen meer dan anderhalf jaar tijd gehad om dat na te kijken. Uit uw post blijkt evenmin dat er zich problemen hebben voorgedaan. Terugroepacties gebeuren regelmatig en voor diverse bouwjaren/euvels.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat u op die basis ook maar iets kan claimen.
U heeft geen schade of nadeel dat u kan aantonen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

robbevvv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2019 17:11

Beste

u hebt intussen meer dan anderhalf jaar tijd gehad om dat na te kijken. Uit uw post blijkt evenmin dat er zich problemen hebben voorgedaan. Terugroepacties gebeuren regelmatig en voor diverse bouwjaren/euvels.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat u op die basis ook maar iets kan claimen.
U heeft geen schade of nadeel dat u kan aantonen.
Had ik het eerder geweten, had ik deze topic eerder gestart. Als ik de wagen nu moet verkopen, moet ik deze verkopen als een wagen van 2013 IPV 2015. De reden dat ik deze terugroepactie helemaal niet wil is omdat er heel vaak serieuze problemen voorvallen nadat de wagen terugkomt uit de garage, die blijkbaar tot nu toe nog nooit zijn gedekt door de constructeur. Ik kan je zo honderden topics en artikels over dit probleem meegeven, maar ik moet blijkbaar het merk anoniem houden.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 jul 2019 17:57

Ik kan je zo honderden topics en artikels over dit probleem meegeven, maar ik moet blijkbaar het merk anoniem houden.
Als je dat al wiste, waarom dat merk dan nog kiezen?

robbevvv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jul 2019 19:47

Ik kan je zo honderden topics en artikels over dit probleem meegeven, maar ik moet blijkbaar het merk anoniem houden.
Als je dat al wiste, waarom dat merk dan nog kiezen?
Omdat het enkel over het productiejaar 2013 ging. De later geproduceerde autos hebben geen problemen.

oldskoolgsxr
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jul 2019 12:03

U zag over het hoofd wat er op het conformiteitscertificaat stond.
Dit attest was reeds aanwezig VOOR de aanschaf van de wagen, niet ? Alleen is het niet opgevraagd, gecontroleerd geweest door beide partijen.

Indien deze bovenstaande redenering juist is. (Aanwezig - niet opgevraagd) dan is het geen verborgen "administratief" gebrek.

De verkoper kan wel verweten worden om foutieve informatie te vermelden op de factuur en nalatigheid van controle van de desbetreffende documenten. Maar dit gaat m.i. niet voldoende gewicht in uw voordeel geven.

Is dit voldoende om uw gelijk te halen, dat weet ik niet.

Terug naar “Gebrekkige Producten”