Vader weg van vrouw voor nieuwe liefde

Amber05
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vader weg van vrouw voor nieuwe liefde

#1 , 13 jul 2019 20:46

Hallo,

Wij zitten in een vervelende situatie. Mijn schoonouders zijn reeds vele jaren, meer dan 30 jaar, getrouwd. Sinds een aantal weken is mijn schoonvader vertrokken, heeft alles van kleding en heel wat zaken meegenomen naar zijn nieuwe vriendin, meer dan 100km van hier vandaan.
Het koppel krijgt sinds jaren een gezinspensioen en hadden een gezamelijke rekening. Bij zijn vertrek heeft mijn schoonvader, mijn schoonmoeder verplicht van deze rekening af te stappen en een eigen nieuwe rekening te openen. Ondertussen werden ook brandverzekering, familiale verzekering, ..., aangepast zodat al veel zaken enkel op haar naam zijn komen te staan. Hij is vertrokken en heeft 300 euro achtergelaten.
Dit betekent dus dat de oude rekeningnr. op zijn naam staat, waarop ook het gezinspensioen wordt gestort. Hij had gezegd dat hij mijn schoonmoeder zou onderhouden door geld te storten om toch huishuur en andere rekeningen te betalen, maar ondertussen 2 weken later, staat er nog steeds 0,0 euro op haar bankrekening en komen de rekeningen binnen.
Wat kunnen wij nu doen? Wetende dat ze in ruzie uit elkaar zijn gegaan, en wetende dat er geen of weinig geld ter beschikking is...
Bij wie of welke instantie kunnen wij om advies vragen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 jul 2019 21:24

Advocaat en OCMW lijken me samen met het nabij gelegen www.caw.be het meest aangewezen.

Amber05
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2019 06:08

Aan OCMW had ik ook al gedacht, maar over CAW had ik nog niets gehoord. Bedankt voor we tip.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2019 08:31

Amber,

Onder feitelijke scheiding verstaan we de situatie die ontstaat:
wanneer u en uw echtgenoot niet dezelfde hoofdverblijfplaats hebben volgens de bevolkingsregisters;
wanneer uw echtgenoot in de gevangenis is opgesloten, in een gesticht ter bescherming van de maatschappij is opgenomen of als geesteszieke onderworpen is aan een beschermingsmaatregel;
in het geval van scheiding van tafel en bed bij gerechtelijke beslissing.

De scheiding van tafel en bed is een gerechtelijke procedure die het huwelijk niet beëindigt, maar die de wederzijdse rechten en plichten van echtgenoten afzwakt, waarbij de:

plicht tot samenwonen vervalt;
goederen worden gescheiden;
belastingen op dezelfde manier worden ingevorderd als bij de echtscheiding.

Onder bepaalde voorwaarden kunt u aanspraak maken op een deel van het pensioen van uw echtgenoot. U moet wel eerst alle voordelen uitputten waarop u gerechtigd bent in andere Belgische of buitenlandse pensioenstelsels.

Gezien mijnheer een gezinspensioen geniet voldoet mevrouw aan de betaalvoorwaarden van dit gezinspensioen. Ingeval van feitelijke scheiding speelt de leeftijd van mevrouw niet en heeft zij recht op de helft van het gezinspensioen. In geval van wettige scheiding moet zij aan de leeftijds- en loopbaanvoorwaarde voldoen en opent zij rechten op een rustpensioen wettige scheiding voor de jaren van huwelijk.

Mevrouw moet er dan in eerste instantie voor zorgen dat mijnheer elders gedomicilieerd is. Op basis van deze domiciliewijziging zal het gezinspensioen ieder voor de helft betaald worden.

Gezien u van gezinspensioen spreekt, ga ik er van uit dat een rustpensioen in het privaatrechtelijk stelsel gaat. Immers in geval van een overheidspensioen/ambtenarenpensioen kan u enkel maar aanspraak maken op een deel van het pensioen ingevolge een gerechtelijke uitspraak.

De pensioendienst van haar gemeente is dan ook het best geplaatst om mevrouw hierin bij te staan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 14 jul 2019 13:16

Er is een snelle procedure die voorlopig een oplossing kan bieden: De echtgenoot heeft met deze actie namelijk een wetsovertreding gepleegd. Dit heet: "gezinsverlating" hij heeft de echtgenote verlaten zonder middelen van inkomen (waar ze voor de helft recht op heeft) en met medeneming van de gezamenlijke gelden. Dus mevrouw gaat klacht neerleggen bj de politie (voor gezinsverlating) en zij vat de zaak aan bij de vrederechter voor "dringende en voorlopigemaatregelen". Gezien het feit dat mevrouw geen inkomsten heeft is dat perfect mogelijk. Zo kan ze ook beroep doen op een pro-deo advocaat.
In haar eisen vraagt ze: toekenning van de helft van het gezinspensioen. Schrapping van het
domicilie v/d echtgenoot op de gezinswoning. Voorlopige maatregel dat mevrouw niet verantwoordelijk is voor mogelijke schulden, leningen etc. die meneer nu of in de toekomst zal maken. Of er al dan niet gescheiden zal worden, is een zaak die later kan beslist worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 14 jul 2019 13:55

Lees familierechtbank ipv vrederechter in het bericht van Eylis.
Ook Justitiehuis in eigen arrondissement vergeten in mijn antwoord.
Ook eens lezen
http://www.gidsvoorgezinnen.be/relatiep ... et-recht-2

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jul 2019 15:07

Mag ik jullie er op wijzen dat de vrederechter geen uitstaans heeft met het pensioen privaatrechtelijke sector. De toepassing art. 74 van de wetgeving op de werknemerspensioenen, toepassing feitelijke scheiding, is van toepassing. Wat verstaan wordt onder feitelijke scheiding werd duidelijk omschreven in mijn antwoord. De vrederechter en/of de familierechtbank is in deze niet in het spel en trouwens ondergeschikt aan de wetgeving. Pensioen privaatrechtelijke sector behoort tot de bevoegdheid van de arbeidsrechtbank. ZIJ KAN NIET DE TOEPASSING VAN DE HELFT VAN HET PENSIOEN VRAGEN GEZIEN DIT WETTELIJK VOORZIEN IS.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Amber05
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jul 2019 06:03

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en advies. Ik denk dat wij hiermee wel verder kunnen.
Ik zal mijn schoonmoeder laten beginnen met klacht in te dienen bij de politie.

Terug naar “Echtscheiding”