Omgevingsvergunning in strijd met voorschriften

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Omgevingsvergunning in strijd met voorschriften

#1 , 13 jul 2019 14:13

Ik heb enige tijd geleden een omgevingsvergunning aangevraagd voor het kappen van twee bomen. Eén boom mocht niet gekapt worden. Het ging over een hoogstammige notenboom die op de achterperceelgrens stond maar doos een miscommunicatie is deze toch gekapt. Eén van de buren heeft koacht ingedeind en ik diende een regularisatievergunning aan te vragen. DIt heb ik gedaan met als voorstel een boom te planten op 3 meter van de linkerperceelgrens en 3 meter van de achterperceelgrens. Ik heb ondertussen mijn omgevingsvergunning gekregen maar in de voorwaarde staat dat deze op exact dezelfde locatie moet geplaatst worden dan de vorige boom, maar vermits de vorige boom op de perceelgrens staat en een hoogstamboom volgens de wetgeving op minstens 2 meter van de perceelgrens moet staan is dit in strijd met de wetgeving. Ik vind dat de voorwaarden die de gemeente heeft opgelegd nietig verklaard moeten worden omwille van deze reden. Ik heb dit aangekaart bij de gemeente en ze zeiden dat ik beroep dan maar moet aantekenen, maar daarvoor moet ik 100 euro dossiertaks voor betalen. Dit vind ik niet kunnen, een gemeente die een vergunning aflevert in strijd met de wetgeving en dat ik daarvoor om dit te bestrijden een taks moet betalen om beroep in te dienen bij de deputatie. Kan ik hier iets aan doen? Iemand advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 jul 2019 15:55

Een gemeente mag altijd van de voorschriften, afwijken, als ze meent dat de plaatselijke situatie dat toelaat, en dan natuurlijk na uitvoerige informatie en motivatie

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2019 16:33

Een gemeente mag altijd van de voorschriften, afwijken, als ze meent dat de plaatselijke situatie dat toelaat, en dan natuurlijk na uitvoerige informatie en motivatie
Ik heb me misschien een beetje fout uitgedrukt. De regels inzake de afstand van de perceelgrens staan beschreven in het veldwetboek en dat kan toch niet dat een gemeente daarvan mag afwijken. Een hoogstamboom mag toch niet op de perceelgrens staan. Dat kan een gemeente toch niet in een omgevingsvergunning zetten? Of ben ik mis? Verder heeft de groendienst die een advies heeft gegeven geen motivatie gegeven waarom het op dezelfde plaats moet teruggezet worden. De stedenbouwkundige ambtenaar heeft hiervoor ook geen motivatie gegeven.

Reclame

lukasi
Berichten: 1140

#4 , 13 jul 2019 17:17

Bomen mogen wel op de erfgrens staan.
Door onderling akkoord
Of van oudsher daar aan geplant.
Bij een illegale kap, en daar gaat het hierover, kan je verplicht worden om op dezelfde plaats terug de oorspronkelijke toestand te herstellen.
Gelukkig voor jou en voor de kapper heeft de gemeente de waardebepaling voor bomen niet gevolgd en je dus geen boete opgelegd ( zowel voor jou als opdrachtgever als voor de kapper)
Momenteel staat de actuele eenheidsprijs op 5.88€/cm² en dit is de oppervlakte van een stamdoorsnede op 1 meter hoogte. Dit getal wordt vermenigvuldigd met soortwaarde, standplaatswaarde, conditie en plantwijze waarde. Bedragen van meer dan 5000€ zijn normaal.
De soortwaarde voor Juglans regia is gelukkig maar 0,6
Je hebt enkel een herstelplicht opgelegd gekregen voor de heraanplanting van 1 Juglans regia

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2019 21:02

Bomen mogen wel op de erfgrens staan.
Door onderling akkoord
Of van oudsher daar aan geplant.
Bij een illegale kap, en daar gaat het hierover, kan je verplicht worden om op dezelfde plaats terug de oorspronkelijke toestand te herstellen.
Gelukkig voor jou en voor de kapper heeft de gemeente de waardebepaling voor bomen niet gevolgd en je dus geen boete opgelegd ( zowel voor jou als opdrachtgever als voor de kapper)
Momenteel staat de actuele eenheidsprijs op 5.88€/cm² en dit is de oppervlakte van een stamdoorsnede op 1 meter hoogte. Dit getal wordt vermenigvuldigd met soortwaarde, standplaatswaarde, conditie en plantwijze waarde. Bedragen van meer dan 5000€ zijn normaal.
De soortwaarde voor Juglans regia is gelukkig maar 0,6
Je hebt enkel een herstelplicht opgelegd gekregen voor de heraanplanting van 1 Juglans regia
Oké hartelijk dank voor de informatie! Nu is alles helder voor mij!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”