Inwonende broer bij moeder onthoud broer en zus toegang tot ouderlijk huis

Pietpiet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Inwonende broer bij moeder onthoud broer en zus toegang tot ouderlijk huis

#1 , 08 jul 2019 13:39

Mijn broer woont in bij mijn moeder .(oficieel mantelzorger) Hij is psychisch in de war en schrijft dikke onbegrijpelijke brieven na ruzies die mn zus en ik met hem gehad hebben . Nu heeft hij ons de toegang tot het ouderlijk huis ontzegd en álle sloten vervangen . Hij belet ‘t contact met mn moeder voor zowel m’n zus als ik . Als hij weggaat zet hij de telefoon uit m’n moeder weet niet hoe die werkt ,we denken dat ze aan’t dementeren is .Mijn vraag is ; kán hij de sloten zomaar vervangen en ons de toegang tot het ouderlijk huis ontzeggen , en heeft hij het recht om m’n moeder van ons te isoleren ? We hebben allebei een kindsdeel in het huis . M’n vader is in 2093 overleden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 08 jul 2019 14:12

Misschien is het opportuun om voorlopige bewindvoering te overwegen? Praat desgevallend hierover eens met de huisarts van je moeder.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 08 jul 2019 14:21

Een psychisch gestoord persoon is niet geschikt als mantelverzorger.
Het feit dat men mede-eigenaar is van een huis geeft op zichzelf geen toegangsrechten (dit terzijde).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 08 jul 2019 22:43

Gezien jullie er niet wonen en uw broer wel is het zijn woning en niet die van jullie -(art 15 grondwet onschendbaarheid van de woning).
Doen wat hierboven staat
- contact met huisarts
- aanstellen bewindvoerder voor moeder.
- psychiatrisch onderzoek van broer en mogelijk gedwongen opname, vroeger collocatie genoemd.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

http://www.corstjensdillen.be/documents ... ml?lang=nl

http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... collocatie

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2019 14:30

Mijn broer woont in bij mijn moeder .(oficieel mantelzorger) Hij is psychisch in de war en schrijft dikke onbegrijpelijke brieven na ruzies die mn zus en ik met hem gehad hebben . Nu heeft hij ons de toegang tot het ouderlijk huis ontzegd en álle sloten vervangen . Hij belet ‘t contact met mn moeder voor zowel m’n zus als ik . Als hij weggaat zet hij de telefoon uit m’n moeder weet niet hoe die werkt ,we denken dat ze aan’t dementeren is .Mijn vraag is ; kán hij de sloten zomaar vervangen en ons de toegang tot het ouderlijk huis ontzeggen , en heeft hij het recht om m’n moeder van ons te isoleren ? We hebben allebei een kindsdeel in het huis . M’n vader is in 2093 overleden
Uw broer kan u niet de toegang ontzeggen, alleen middels een bevel van de rechter kan dit.
.

Pietpiet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jul 2019 20:30

Hartelijk dank allen voor de reacties !!
Alleen er zit een tegenstrijdigheid in . A Het feit dat wij mede eigenaar geeft op zichzelf geen toegang tot de woning . B uw broer kan u niet de toegang tot de woning ontzeggen de toegang tot woning ontzeggen alleen via een rechterlijk bevel kan dit .
Wie heeft er nu gelijk ??

Mathieu Rutten

#7 , 09 jul 2019 20:35

Er zit helemaal geen tegenstrijdigheid in. De bewoners van de woning hebben immers het recht om de sloten te veranderen en zijn niet verplicht een sleutel af te staan aan broer en zus. Zij zijn immers niet de verhuurders of de "huisbaas". En inderdaad, u kan enkel "bezoekrecht" afdwingen via een rechterlijk bevel. Vandaar dat ik jullie heb aangeraden om contact op te nemen met de huisarts en een voorlopig bewindvoerder te overwegen. Zo zouden jullie bv. kunnen kiezen dat één de voorlopig bewindvoerder wordt en de ander bv.vertrouwenspersoon van de moeder. Ook voor wat uw broer betreft, is de huisarts of de behandelende arts de meest aangewezen persoon om u hierin raad te geven. Wij zijn immers geen arts en dus niet bevoegd om een medisch oordeel te vormen.

Pietpiet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2019 23:18

Maandag hebben we een gesprek bij de huisarts van mijn moeder . Daarna maatschappelijk werk en evntl een melding bij veilig thuis . Ik vroeg mij alleen af omdat zowel mijn zus als ik een kindsdeel in ‘t huis hebben of we dan niet gedeeltelijk eigenaar zijn en dan ook gedeeltelijk rechten hebben ?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 11 jul 2019 10:03

omdat zowel mijn zus als ik een kindsdeel in ‘t huis hebben of we dan niet gedeeltelijk eigenaar zijn en dan ook gedeeltelijk rechten hebben ?
Als eigenaar heb je ook geen onbeperkte toegang tot de woning als je er niet gedomicilieerd bent. Je dient altijd toestemming te vragen aan de bewoners.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jul 2019 10:18

Maandag hebben we een gesprek bij de huisarts van mijn moeder . Daarna maatschappelijk werk en evntl een melding bij veilig thuis . Ik vroeg mij alleen af omdat zowel mijn zus als ik een kindsdeel in ‘t huis hebben of we dan niet gedeeltelijk eigenaar zijn en dan ook gedeeltelijk rechten hebben ?
Nogmaals: uw broer kan u niet de toegang tot de woning ontzeggen, lees: u hebt het recht om uw moeder te bezoeken, uw broer kan u dit niet beletten; tenzij uw broer over een bevel van de rechter beschikt waaruit blijkt dat u de toegang wordt ontzecht.
.

Terug naar “Andere”