Omzetting EU wetgeving naar nationale wetgeving

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Omzetting EU wetgeving naar nationale wetgeving

#1 , 09 jul 2019 22:45

Na het lezen van een artikel over het beboeten van België omdat het een EU wet nog niet omgezet heeft naar nationale wetgeving,
vraag ik me af waarom EU wetgeving nog in alle EU landen moet omgezet worden naar nationale wetgeving.
Waarom deze idiote tussenstap, als de wetgeving toch moet omgezet worden ?

Dat lijkt me een totaal inefficiënt en onnodig systeem te zijn, enkel nuttig om extra vertragingen en extra postjes te creëren.
Het motto lijkt daarbij wel "waarom moeilijk, inefficiënt en tijdrovend als het ook gewoon makkelijk kan"
Waarom is EU wetgeving niet gewoon van kracht in de ganse EU ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 09 jul 2019 23:50

Niet alle EU wetgeving moet worden omgezet in B wetgeving.

- Enkel EU Richtlijnen dienen te worden omgezet in nationale wetgeving.
Ze geven het te bereiken doel aan maar de Lidstaten hebben een marge om zelf te bepalen hoe ze dat doel gaan verwezenlijken.
- Verordeningen en Besluiten daarentegen zijn wel onmiddellijk toepasbaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#4 , 10 jul 2019 23:32

Bedankt voor de informatie.
Ik blijf het echter inefficiënt vinden, en je krijgt ook dat een aantal EU regels in alle landen anders toegepast worden, wat dan volgens mij eerder voor rechtsonzekerheid zorgt, dan voor eenheid.
De nationale ego's gaan blijkbaar voor de Europese eenheid, spijtig.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 11 jul 2019 10:47

Ik kan u enkel maar bijtreden dat de regels vaak tot inefficiëntie leiden. Neem bv. de formulieren uitwisseling van inlichtingen. Vaak wordt er nog verwezen naar en gebruik gemaakt van de oude E-formulieren. Deze formulieren verwijzen nog naar artikels uit de VO 1408/71, terwijl de VO 883/2004 reeds sedert 01.05.2010 van kracht is.
Dat zijn Verordeningen en geen Richtlijnen!
Verordeningen moeten niet in nationale wetgeving worden omgezet maar zijn rechtstreeks van toepassing.
Dat is nu net het voordeel (en één van de redenen voor het gebruik) van Richtlijnen! Daar kan elke lidstaat zijn nationale wetgeving -die de Richtlijn heeft omzet- continu updaten....Met Verordeningen niet, daar moet telkens de volledige (lange) wettelijke procedure op EU niveau doorlopen worden om aan te passen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#6 , 11 jul 2019 11:00

hier vindt u het duidelijke onderscheid:
https://europa.eu/european-union/eu-law/legal-acts_nl
Ik ken wel degelijk het onderscheid, heb jarenlang hiermee gewerkt. Ik heb enkel willen aangeven hoe "internationale" regels vaak aanleiding geven tot discussie en niet altijd even duidelijk zijn. Vandaar de tussenkomsten van de administratieve commissie. De arresten van het hof van justitie zijn vaak uitleg en richtsnoer voor de toepassing van de verschillende regels en soms ook tegenstrijdige arresten. Het is en blijft een complex gegeven.
Het is en blijft een actueel probleem gezien het dynamisch gegeven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 11 jul 2019 11:16

Ik heb ettelijke ontwerpen van EU Richtlijnen geschreven.
En nog veel meer procedures tegen Lidstaten ingeleid wegens niet-omzetten of verkeerd omzetten ervan in nationale wetgeving.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 jul 2019 17:18

Het principe van de omzetting heeft niets te maken met ego's, maar met de rechtsverscheidenheid binnen de Europese Unie. Verordeningen veroorzaken vaak fricties omdat ze 'vreemde' principes en concepten van toepassing maken, waardoor deze als een tang op een varken past. Dat kan ontwrichtend werken.

Richtlijnen met maximale harmonisatie is stilaan de nieuwe favoriete tool. Het eindresultaat is erg coherent, maar de weg ernaartoe kan door de Lid-Staat afgesteld worden op diens systeem.

Uitlegging van richtlijnen en verordeningen is de exclusieve bevoegdheid van het Hof van Justitie. Zo wordt eenheid bewaard, of bijkomende harmonisatie gecreëerd.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Actuele Thema's”