beroep aantekenen mogelijk tijdens gerechtelijke vakantie?

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

beroep aantekenen mogelijk tijdens gerechtelijke vakantie?

#1 , 10 jul 2019 22:19

Beste forumleden graag volgende vraag: kan er tijdens de gerechtelijke vakantie beroep worden aangetekend tegen een vonnis uitgesproken in eerste aanleg? Of moet men daarvoor wachten tot na de gerechtelijke vakantie? Alvast dank voor mogelijke informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 10 jul 2019 22:22

Je kan beroep aantekenen, de inleidingszitting wordt dan gewoon na de gerechtelijke vakantie geplaatst.

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2019 22:33

Dus tijdens de gerechtelijke vakantie kan er dan al een datum gepland worden voor de inleidingszitting, als ik het goed begrijp?
Indien correct, dan 'verspil' ik tijd met beroep aan te tekenen pas nà de gerechtelijke vakantie, want dan zijn de eerste data voor de inleidingszittingen nà de gerechtelijke vakantie al benomen door hen die wel al beroep aantekenden tijdens de vakantie? begrijp ik dit goed?
Ik heb mij laten vertellen dat een beroepsprocedure voor de familieRb Antwerpen in 't beste geval 2,5 jaar duurt voor de zaak kan gepleit worden. Wachten tot na de gerechtelijke vakantie zou dan sowieso weeral extra 2 maanden erbij zijn?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 10 jul 2019 22:37

Als je niet tijdig een beroep aantekent zal je beroep onontvankelijk verklaard worden. Een beroepstermijn wordt nooit opgeschort.....Gerechtelijke vakantie schort de beroepstermijn niet op.

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2019 22:53

Als ik het goed voor heb dient er beroep aangetekend te worden uiterlijk binnen de maand na betekening van het vonnis. Het vonnis is nog niet betekend. Gezien ik niet akkoord ben met het vonnis kan ik uiteraard niet laten betekenen, want dat zou betekenen dat ik akkoord ben en dan kan ik uiteraard geen beroep meer aantekenen. Maar ik moet toch niet wachten tot tegenpartij het vonnis betekent, want als hij niet betekent (wat hij niet verplicht is) kan de zaak eindeloos aanslepen. Dus ik kan beroep aantekenen wanneer ik wil, lijkt mij, behalve indien tegenpartij betekent, in dat geval moet ik, binnen de maand beroep aantekenen.
Mijn vraag was niet of de gerechtelijke vakantie het beroep opschort. Mijn vraag is of tijdens de gerechtelijke vakantie het vastleggen van de data voor de inleidingszittingen, die uiteraard ten vroegste starten na de gerechtelijke vakantie, gewoon doorgaat?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2019 23:12

Ja, je kan nu beroep aantekenen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”