Aankoop woning met partner die nog studeert

Maartenvg
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop woning met partner die nog studeert

#1 , 06 jul 2019 23:27

Ik zit met een lastige situatie die enige uitleg vereist. We zijn even al onze opties aan het overwegen, alle input is welkom.

De situatie in puntjes:

- Ik heb 3 jaar een vaste job en heb vrij veel spaargeld (40% van het aankoopbedrag van de woning)
- Mijn partner studeert af in januari, en heeft eigenlijk geen spaargeld. Haar stage was erg positief en de kans is groot dat er snel een vaste job gescoord kan worden. Haar thuissituatie is niet slecht, maar om redenen wil zij het ouderlijk huis toch snel verlaten.

Nu stootten we een paar dagen geleden op ons droomhuis. Slechte timing, dat had beter in februari gebeurd, maar het lijkt ons beide echt de ideale woning tegen een goeie prijs, een kans die we niet kunnen laten schieten. Ik zelf zou de woning op mijn eentje net kunnen betalen. Maar gezien wij er samen in zouden gaan wonen klinkt dat niet interessant, gezien de woning dan enkel op mijn naam staat. Dat is aan alle kanten minder interessant naar het verdelen van de kosten toe. En dat zij geen eigenaar is wringt ook een beetje. Want in de nabije toekomst gaat zij gewoon werken en mee betalen.

We zijn dus op zoek naar een constructie waarmee we de woning kunnen kopen, en indien mogelijk toch beide eigenaar worden in een 70/30 verhouding.

Ik heb uiteraard al het een en ander opgezocht. Maar het is de eerste woning die ik/we gaan kopen dus ik ben nog niet zo vertrouwd met alle mogelijkheden. We hebben een afspraak bij de notaris maar willen toch al eens online polsen.

- Een lening op 2 namen gaat moeilijk worden, gezien zij geen bron van inkomsten heeft. Dat besef ik. Dus ik neem aan dat de lening volledig op mijn naam gaat staan.
- Een mogelijke constructie is, als ik wat ik online lees goed begrijp, een onderhandse lening. Dat zij dan van mij de 30% leent aan 0%?
- Is het mogelijk om mijn lening achteraf om te zetten naar een lening op beide namen?
- Een andere optie is natuurlijk eerst alleen kopen, en wanneer zij een job heeft trouwen om het huis te verdelen. Maar daar zijn we eigenlijk wat jong en nog niet klaar voor.
- Zijn er andere, meer voor de hand liggende constructies mogelijk?

Tips, opmerkingen, suggesties zijn altijd welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2019 13:50

Ik zie niet in waarom die lening niet op twee namen zou kunnen. Hoe meer partijen waar de bank zijn geld kan gaan rapen,hoe beter lijkt me.

Ik ben zelf in een gelijkaardige situatie: mijn partner had al heel wat mee van thuis, ikzelf veel minder. We hebben niet het volledige aankoopbedrag van de woning moeten lenen, dus hebben we uitgerekend wat een eerlijk percentage zou zijn (rekening houdend met het feit dat ik wel 50% van de lening zou afbetalen die we zijn moeten aangaan) en hebben dat zo laten beschrijven bij de notaris.

Het enige waar wij dan nog eens moesten over nadenken was ons testament (toen nog geen kinderen en niet gehuwd) en op welke manier we onze schuldsaldoverzekering wilden aangaan.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2019 13:51

(ik was de student in dit verhaal, mijn partner werkte al een jaar of vier)

Reclame

Maartenvg
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2019 16:36

Wat zowel de notaris, een financieel adviseur en een immotheker mij vertelden, is dat de banken bepaalde eisen stellen voor een lening. Veelal is dat een minimumbedrag dat je per maand overhoudt. Voor een lening in mijn eentje ligt dat bedrag tegen de 800-900 euro per maand, wat vrij stevig is, dat is echt heel krap. Het probleem zit zo, dat wanneer je met 2 leent dat bedrag rond de 1200 zit. Zet je de lening dus op 2 namen, dan kom ik de eerste maanden net niet toe en geven ze gewoon de lening niet.

Ik heb ondertussen met veel partijen gepraat, die elks wel echt onpartijdig advies geven. De notaris zijn mening is uiteraard iets gekleurder, maar ook die raadde aan om het gewoon alleen te kopen puur om de rompslomp klein te houden. De financieel adviseur en immotheker zeiden hetzelfde. De lening en de woning kopen op mijn eentje is de meest voor de hand liggende keuze.

Mijn bod is ondertussen aanvaard, en momenteel is het plan om een lening te nemen bij een bank waar de lening op 30 jaar aan een vast tarief heel laag staat. Die hebben ook een variabele formule waar het herfinancieren niet zo duur is. Dan kan ik na de eerste 3 jaar afbetalen herfinancieren naar een formule met vast tarief en voordelige %. En, moest het tegen dan nog even goed gaan tussen ons, is trouwen wel een optie, en dan kunnen we de lening op ons beide zetten en de woning ook verdelen zonder al te veel kosten.

Terug naar “Kopen”