Onslag tijdens ziekte => Wagen, Tankkaart

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

Onslag tijdens ziekte => Wagen, Tankkaart

#1 , 09 jul 2019 16:01

Ik ben momenteel ongeveer 1 maand in ziekte. Gisteren ben ik ontslagen per telefoon, vandaag de aangetekende brief ontvangen verstuurd op 08/07/2019.

De reden is volgens de werkgever niet omwille van de ziekte.

Nu heeft de werkgever met onmiddelijke ingang het GSM-abonnement (uitsluitend professioneel gebruik en ik betaal er niets voor ) geblokkeerd. Niet geheel onlogisch.

Ook de tankkaart werd onmiddellijk geblokkeerd. Is dit laatste terecht? Ik betaal een maandelijks bedrag voor mijn bedrijfswagen en in onze Car Policy staat dat als wij afwezig zijn door ziekte de wagen tot 4 maanden kunnen blijven gebruiken. Wordt de arbeidsovereenkomst niet geschorst door ziekte? Kan ik de tankkosten terugeisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2019 16:35

Als dit een verbreking is in plaats van een vooropzeg, dan kan hij dit, met inachtneming van je te betalen verbrekingsvergoeding waar je recht opheeft, en daar zal ook rekening mee gehouden worden van je carpolici.

Een verbreking kan altijd dus ook tijdens een ziekte.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 09 jul 2019 17:33

Mijn ontslag zou 3 dagen na aangetekende brief ingaan als ik het goed heb begrepen, dus vrijdag.

Oke vervelend, het ontslag kwam onverwacht, het is naar mijn mening ook niet terecht (mijn inzetbaarheid officieel, maar ik ben waarschijnlijk te duur voor mijn functie). Nu ga ik in principe na een week of 6-8 ziek zijn, terug kunnen werken.

In principe zou ik als ik goed geinformeerd ben na de 30ste ziektedag (ergens volgende week) op ziekenkas komen tot einde hestel (dus een dikke maand). Mijn werkgever heeft ook een extra verzekering voor ziekte die bijpast tot 80% van het maandloon. Kan dat nu dan ook niet meer? Het is nogal ingewikkelde materie. Ik kan daar ook bijna niets over vinden via zoekmachines.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 09 jul 2019 18:24

Is het een ontslag (met opzeg, die dus ingaat na je ziekte), of verbreking (waarbij je in 1 keer zou uitbetaald worden, dit wellicht op het einde van deze maand)?

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 10 jul 2019 11:52

Het is een verbreking met onmiddellijke ingang, zo staat het letterlijk in de brief.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2019 12:42

Dan heb je daar geen recht meer op daar je niet meer in dienst bent.

Bij een verbreking gaat het ontslag onmiddellijk in .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#7 , 10 jul 2019 23:32

Ja inderdaad, ik heb ondertussen ook met de juridische dienst van de vakbond gesproken, deze hebben dit mij ook bevestigd.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 13 jul 2019 11:41

………..
En wellicht kunnen die (jur dienst vakbond) u ook inlichten over evt verderzetten van de ziekteverzekering, die werkonbekwaamheid zou dekken.
Vragen dus!

Voor de rest, spoedig herstel gewenst.

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#9 , 13 jul 2019 13:27

Bedankt voor jullie berichten in deze toch wel moeilijke tijd. De reden in de ontslagbrief klopt niet. Deze is onwaar. Momenteel zitten wij met te weinig opdrachten. Ik denk dat ze mij dus als gemakkelijkste prooi hebben gezien en/of mij ontslaan omwille vam de ziekte.

Ik heb de afrekening nu gisteren al ontvangen en volgens mijn berekening ook een te laag bedrag (+-5000e). Wij gaan het waarschijnlijk naar de arbeidsrechtbank brengen wegens de ziekte en het te lage bedrag (de werkgever wil dit niet herbekijken).

Nu vraag ik mij af. Een rechtzaak sleept vaak maanden of langer aan. Heb ik dan recht op een verwijlintrest van x aantal procent?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jul 2019 15:43

Ik lees nu dat de verwijl intresten nu 2019 op 1,75% staat.

https://www.publicprocurement.be/nl/ove ... lintresten

Dus je zal er zeker niet rijk van worden en die 1,75% is wel per jaar .

En dan zal je nog je recht zaak moeten winnen, wat nooit zeker is
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”