alimentatie aanvragen

chantal 1979
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

alimentatie aanvragen

#1 , 10 jul 2019 11:34

goedemorgen,

ik heb een vraag , ik ben 5 jaar geleden officieel gescheiden.6 jaar uit elkaar
Goede afspraken gemaakt met mijn ex man, kinderen waren toen 3 en 6 jaar oud.
Tevens afgesproken mocht ik wat nodig zijn voor de kinderen dat hij zou bijspringen overigens geen gebruik van hoeven te maken.
hij heeft mij altijd verteld dat hij zou zorgen voor de spaarrekening van de kinderen omdat ik alle andere zorg en onderhoudsbehoeften al vervul.

de oudste is nu 12 jaar en gaat na de zomer na de middelbare school, dus nu een gesprek met hem gehad over zakgeld en de kosten voor school.
dit weigert hij! ook kreeg ik de mededeling dat hij in de afgelopen 5 jaar nog geen dubbeltje voor ze heeft gespaard!

ik ben nu op het punt beland dat ik toch voor de kinderen alimentatie wil aanvragen, zodat ik dat op een spaarrekening kan zetten en ze straks toch eventueel een spaarpotje hebben.
maar hoe pak ik dit aan???

groetjes chantal

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2019 11:40

Is er een vonnis waarin staat dat er alimentatie moet betaald worden en hoe de bijzondere kosten en omgangsregeling is afgesproken.
Er is steeds gezamenlijk ouderlijk gezag dus beslissingen moeten door beide ouders genomen worden. In principe is er ook gelijk verblijfsrecht maar rechtbank kan daar van afwijken.
JurecaBE moderator

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2019 11:43

Gezien uw taalgebruik een beetje Nederlands klinkt: bent u Belgisch of valt uw huwelijk/scheiding onder Belgisch recht?

Reclame

chantal 1979
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2019 12:06

er is een ouderschapsplan , daarin zijn afspraken vastgelegd omtrent de ziektekostenverzekering maar niet omtrent alimentatie of zorgkosten.

ik ben nederlands dus daar valt het huwelijk/scheiding ook onder

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 10 jul 2019 12:50

Dan best de vraag stellen op www.rechtenforum.nl
Hier worden alleen BE zaken behandeld.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 jul 2019 15:41

En die wetgeving kan wel even verschillen.

Terug naar “Archief”