Parkeerverbod E1

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Parkeerverbod E1

#1 , 28 jun 2019 12:13

Net boete in de bus gekregen naar aanleiding van verkeerd parkeren in Leuven (Tervuursevest 143 aan het performance center). Dus ik kwam van de Koning Boudewijnlaan, draai rechts Tervuursevest in en onmiddelijk terug rechts in de aftakking van de Tervuursevest. Op gans dit traject geen enkel parkeerverbodsteken gezien. Aangekomen aan het performance center, zie ik enkele auto's aan de linkerzijde geparkeerd. Dus ik draai mij om in de juiste rijrichting te staan om weg te rijden en plaats mijn auto achter een andere auto. Wanneer ik terug aan de auto kom, verkeersboete wegens negeren parkeerverbod E1. Heb nergens zo'n bord gezien. Volgens google maps streetview staat er zo'n bord 60 meter verder achter een flauwe bocht in het gras maar met het bord niet dwars op de rijrichtingen maar in het verlengde.

Moet er een dergelijk bord aan alle "uiteinden" van de straat staan of heb ik "geen poot om op te staan"?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2019 14:11

Nee, zo een bord moet niet op elk uiteinde staan. U bent gedraaid en had er zich van moeten vergewissen dat er een verkeersverbod heerste. Tot zover het slechte nieuws.

Echter, omdat mensen al eens in een straat omkeren en zo het parkeerverbod niet kunnen zien, heeft de wetgever voorzien dat zulke borden op een oranje paal moeten staan. Wat hier niet het geval is als street view up to date is.

Het grappige aan heel dit verhaal is dat een zelfde zaak in 2016 het nationale nieuws heeft gehaald. De bevoegde schepen van de plaats van gebeuren liet toen weten dat ze al de betrokken palen op hun grondgebied oranje gingen verven. En laat dat verhaal zich nu net hebben afgespeeld in ... Leuven!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 jun 2019 17:22

Net boete in de bus gekregen naar aanleiding van verkeerd parkeren in Leuven (Tervuursevest 143 aan het performance center). Dus ik kwam van de Koning Boudewijnlaan, draai rechts Tervuursevest in en onmiddelijk terug rechts in de aftakking van de Tervuursevest. Op gans dit traject geen enkel parkeerverbodsteken gezien. Aangekomen aan het performance center, zie ik enkele auto's aan de linkerzijde geparkeerd. Dus ik draai mij om in de juiste rijrichting te staan om weg te rijden en plaats mijn auto achter een andere auto. Wanneer ik terug aan de auto kom, verkeersboete wegens negeren parkeerverbod E1. Heb nergens zo'n bord gezien. Volgens google maps streetview staat er zo'n bord 60 meter verder achter een flauwe bocht in het gras maar met het bord niet dwars op de rijrichtingen maar in het verlengde.

Moet er een dergelijk bord aan alle "uiteinden" van de straat staan of heb ik "geen poot om op te staan"?
U heeft zeker wel een poot om op te staan.

GAS boete ?

Daar kan je gevaar- en probleemloos bezwaar tegen aantekenen 8_)

Stond je voor het bruggetje ?
Of er voorbij (in je rijrichting komende van Boudewijnlaan) ?

Voor het bruggetje, is voor bij een kruispunt, dus geldt de E1 niet meer ...


Voorbij het bruggetje ... is het een E1 met uitermate dubieuze status

Je hebt dit bord niet gezien omdat je het niet kan zien.
Punt.
https://goo.gl/maps/6BzShHanW15o7pqJA

Het staat immers met het bord in je rijrichting, waardoor je op de zijkant kijkt als je op die weg rijdt.
Dat is verboden, het bord moest met zijn front naar jou gericht zijn, maar is dat niet.

Je kan door de positie van het bord ook de eventueel oranje achterkant niet herkennen, en beseffen dat er een parkeerbord staat.

Het staat op een grijze paal, hoewel oranje verplicht is, waardoor je het ook niet herkende als parkeerbord.


Een bord dat niet voldoende zichtbaar is, bijvoorbeeld omdat het met de zijkant naar jou gericht is, géldt gewoon niet !

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/103-art5

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.




Je zou klacht kunnen neerleggen tegen de stad Leuven bij de politie, voor inbreuken bij de plaatsing van dit verkeersteken.


Maar je vermeld de inbreuken begaan bij de plaatsing van dit nep- parkeerverbod zeker op je bezwaar tegen de GAS boete :
3 inbreuken bij één verkeersteken ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

Artikel 11. Verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren

11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h
11.4.1.
1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.

3° Langs de rijbanen met verkeer in beide richtingen mogen deze verkeersborden slechts gericht worden naar de bestuurders die rijden aan de kant waar ze zijn geplaatst.


De staander is NIET oranje ondanks de verplichting.

Het bord is opzij gericht ipv naar je rijrichting.


De pijlen uit Bijlage 3 bij dat ministrieel besluit, zijn bedoeld voor verticale montage, niet horizontaal wat ook blijkt uit de orientatie ervan in het MB, in de wegcode, en in bijlage 3

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 2-bijlage3



Waarschijnlijk al voldoende om de GAS-ambtenaar je PV te doen dumpen ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 jun 2019 17:26

Nee, zo een bord moet niet op elk uiteinde staan. U bent gedraaid en had er zich van moeten vergewissen dat er een verkeersverbod heerste. Tot zover het slechte nieuws.
Dat had men moeten kunnen zien aan de paal, en eventueel aan de achterkant van het bord.

De paal is grijs ipv verplicht oranje.
Doordat het bord foutief staat, is de achterkant niet te zien.

Ergo: bord onvoldoende zichtbaar
Artikel 5

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#5 , 29 jun 2019 13:38

Net boete in de bus gekregen naar aanleiding van verkeerd parkeren in Leuven (Tervuursevest 143 aan het performance center). Dus ik kwam van de Koning Boudewijnlaan, draai rechts Tervuursevest in en onmiddelijk terug rechts in de aftakking van de Tervuursevest. Op gans dit traject geen enkel parkeerverbodsteken gezien. Aangekomen aan het performance center, zie ik enkele auto's aan de linkerzijde geparkeerd. Dus ik draai mij om in de juiste rijrichting te staan om weg te rijden en plaats mijn auto achter een andere auto. Wanneer ik terug aan de auto kom, verkeersboete wegens negeren parkeerverbod E1. Heb nergens zo'n bord gezien. Volgens google maps streetview staat er zo'n bord 60 meter verder achter een flauwe bocht in het gras maar met het bord niet dwars op de rijrichtingen maar in het verlengde.

Moet er een dergelijk bord aan alle "uiteinden" van de straat staan of heb ik "geen poot om op te staan"?
U heeft zeker wel een poot om op te staan.

GAS boete ?

Daar kan je gevaar- en probleemloos bezwaar tegen aantekenen 8_)

Stond je voor het bruggetje ?
Of er voorbij (in je rijrichting komende van Boudewijnlaan) ?

Voor het bruggetje, is voor bij een kruispunt, dus geldt de E1 niet meer ...


Voorbij het bruggetje ... is het een E1 met uitermate dubieuze status

Je hebt dit bord niet gezien omdat je het niet kan zien.
Punt.
https://goo.gl/maps/6BzShHanW15o7pqJA

Het staat immers met het bord in je rijrichting, waardoor je op de zijkant kijkt als je op die weg rijdt.
Dat is verboden, het bord moest met zijn front naar jou gericht zijn, maar is dat niet.

Je kan door de positie van het bord ook de eventueel oranje achterkant niet herkennen, en beseffen dat er een parkeerbord staat.

Het staat op een grijze paal, hoewel oranje verplicht is, waardoor je het ook niet herkende als parkeerbord.


Een bord dat niet voldoende zichtbaar is, bijvoorbeeld omdat het met de zijkant naar jou gericht is, géldt gewoon niet !

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/103-art5

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.




Je zou klacht kunnen neerleggen tegen de stad Leuven bij de politie, voor inbreuken bij de plaatsing van dit verkeersteken.


Maar je vermeld de inbreuken begaan bij de plaatsing van dit nep- parkeerverbod zeker op je bezwaar tegen de GAS boete :
3 inbreuken bij één verkeersteken ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

Artikel 11. Verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren

11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h
11.4.1.
1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.

3° Langs de rijbanen met verkeer in beide richtingen mogen deze verkeersborden slechts gericht worden naar de bestuurders die rijden aan de kant waar ze zijn geplaatst.


De staander is NIET oranje ondanks de verplichting.

Het bord is opzij gericht ipv naar je rijrichting.


De pijlen uit Bijlage 3 bij dat ministrieel besluit, zijn bedoeld voor verticale montage, niet horizontaal wat ook blijkt uit de orientatie ervan in het MB, in de wegcode, en in bijlage 3

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 2-bijlage3



Waarschijnlijk al voldoende om de GAS-ambtenaar je PV te doen dumpen ...
Eerst en vooral bedankt voor de uitgebreide en professionele uitleg!

Ik stond inderdaad voor het bruggetje (dus tussen de "ingang" van de straat en het kruistpunt van het bruggetje, het bord staat inderdaad verder (op streetview) en zou dus niet tellen). Het gaat inderdaad om een GAS boete. Dus een verweer daartegen leidt niet tot een verdubbeling van de boete ofzo? Hoe dan ook, aangezien ik zelf geen foto genomen heb, best zo snel mogelijk een foto nemen denk ik om bij het verweer te voegen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 jun 2019 22:14

Ik stond inderdaad voor het bruggetje (dus tussen de "ingang" van de straat en het kruistpunt van het bruggetje, het bord staat inderdaad verder (op streetview) en zou dus niet tellen).
Het gaat inderdaad om een GAS boete. Dus een verweer daartegen leidt niet tot een verdubbeling van de boete ofzo?
Neen
Enkel op tijd insturen, je hebt 30 dagen
Hoe dan ook, aangezien ik zelf geen foto genomen heb, best zo snel mogelijk een foto nemen denk ik om bij het verweer te voegen?
Dat kan je doen



Je verwijst naar feit dat je voorbij de zijstraat staat, dat de E1 dus niet meer geldt

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /253-art70

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Artikel 70. Verkeersborden betreffende het stilstaan en het parkeren

70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.

1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.



Maar doe de inbreuken tegen Artikel 5, en de plaatsing ervan er ook maar bij :wink:
Want bovenstaande bepaling geldt énkel voor correct geplaatste, zichtbare borden, en dat is dat bord dus helemaal niet.



Als je van hier komt
https://goo.gl/maps/KhBuTbvuYbzRMPF27

en linksaf gaat waar je stond, zie je dat bord trouwens ook nooit.

En geldt het niet want voorbij kruispunt.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#7 , 10 jul 2019 11:30

Blijkbaar is er ondertussen een nieuw bord geplaatst, dus is Google Street View niet langer correct...
https://imgur.com/a/FY7fEXM voor een foto. Dat wordt dus toch sponsoren...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 jul 2019 17:42

Blijkbaar is er ondertussen een nieuw bord geplaatst, dus is Google Street View niet langer correct...
https://imgur.com/a/FY7fEXM voor een foto. Dat wordt dus toch sponsoren...
Staat dat bord ook ergens langs de weg die over 't bruggetje komt ?
Moet aan alle toegangen tot de zone staan.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#9 , 24 jul 2019 22:35

Sorry voor de late reactie. Heb er geen idee van en geraak er nu niet zo snel. GAS boete is ondertussen betaald, zie het als extra sponsoring voor stad Leuven. Heb ze vroeger ook vaak gesponsord (via lokale handelaars dan wel ;) )

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”