geluidsoverlast

toermalijn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

geluidsoverlast

#1 , 09 jul 2019 11:14

Wij wonen sinds meer dan 10 jaar in een redelijk rustige woonwijk. Met de buren hadden wij tot nu een goed uitkomen. Wel loopt in de zomer bij hun altijd als je buiten kunt zitten een radio (bouwradio). Het is niet overdreven luid, maar toch heb je constant een achtergrond geluid. Dit hebben wij geaccepteerd, ook vinden wij het niet leuk. Sind vorig jaar zijn zij wel ook nog begonnen buiten TV te kijken op een I-pad. Dit is niet om maar even de nieuws te horen, neen, dat gaat gemiddeld per zonnige dag, tussen de 5 uren tot 8 uren. Als de buurvrouw middags thuis is, en avonds van ca: 5 uur tot 22 uur, soms zelf half elf. De rest loopt het radio (.De radio loopt soms zelf als er niemand buiten is, wat wij per toeval ontdekt hebben, als wij ons braambessen aan het plukken waren.) Omdat ons terrassen naast elkaar liggen, verstaan wij vooral avonds elk word, wij kennen alle programma's die zij kijken, ook bijkomend is het een akelig geluid, wat van die I-pad naar ons toekomt. Wij kunnen het best na een zware werkdag/week of in de vakantie genieten, recupereren, als wij avonds/ weekends rustig nog in een ligstoel kunnen liggen, en in een boek lezen als het buiten nog warm is. Maar met die TV is het onmogelijk voor ons, om ons te kunnen ontspannen of ons op een boek te concentreren. Vooral het is elke dag!!! En elke dag tot 22 uur. Omdat ik gehoopt heb, dat zich ons buren misschien niet ervan bewust zijn, heb ik hun vriendelijk willen informeren, dat het voor ons zeer storend is, als wij constant naar hun TV mee moeten luisteren, dat het ons niet stoort, als het maar af en toe is, maar dat wij toch avonds ook graag eens buiten van de zomer en de rust willen genieten. Daarop heb ik iets over mij heen gekregen; Hoe kan ik dat überhaupt wagen dat te zeggen, het is een woonwijk iedereen mag doen van 8 uur tot 22 uur wat die wil/ Ik moet dan maar om de hoek gaan zitten ( waar wij ons was kunnen ophangen) Ik zal in een bos gaan wonen, of ons huis verkopen, of dan maar binnen zitten. Ik was zo verschrokken van die reactie, dat ik daar niet goed van ben. Is er een voorstel hoe je zo iets kunt oplossen, of moet je dat gewoon slikken. Het is duidelijk dat zij geen klein beetje willen op ons ingaan, het interesseert hun gewoon niks. Wij zijn totaal niet gestoord aan alle anderen geluiden die ons hier omgeven, omdat die nooit uren aan een stuk gaan. ( muziek maken met een klarinet, gras maaien, gesprekken, ect...., dat geeft zelf een gezellig gevoel. Maar dit is van een heel ander orde, en vooral de reactie, dat het hun niks uitmaakt, wat met ons is, als buren. daar ben ik het wel heel hard van geschrokken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 09 jul 2019 11:33

ik denk niet dat het geluid dat een iPad produceert in dermate storend kan zijn dat je als buur daar effectief overlast van ervaart. Ze is ook stil tegen 22u dus over nachtlawaai kan het ook al niet gaan.

Al eens gedacht aan oordopjes als u dermate gevoelig bent aan geluid?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2019 11:39

illegaal bestaan daar middeltjes tegen, maar het is niet wettelijk om deze te gebruiken, net zoals een GSM JAMMER illegaal is in er restaurant, en er toch zeer veel geplaatst worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 09 jul 2019 12:11

Je zal maar per ongeluk een belangrijke (nood)frequentie storen met je illegale en niet-gekalibreerde jammer. De mannen en vrouwen bij het BIPT zullen je met plezier thuis komen opzoeken en beboeten.

Bijzonder slechte suggestie dus.
"sowieso" schrijf je zo.

Mathieu Rutten

#5 , 09 jul 2019 12:25

Muziek via oortjes kan zeer ontspannend zijn bij het lezen van een boek of als je 's avonds buiten wil genieten van een lekker glaasje en hapje....Hoe meer je gericht gaat luisteren hoe meer het je zal hinderen en vooral beïnvloeden. Dit is bevorderlijk voor je eigen gemoedsrust en leidt ook het snelst naar burenvrede. Je buurvrouw kan dit natuurlijk ook in deze zin doen, misschien gebeurt dit wel spontaan als je er geen aandacht meer aan besteed.

Veel succes en vooral veel genot van de mooie natuur en al haar geluiden.

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 09 jul 2019 12:41

De fabel van het nachtlawaai... idd vrederechters spreken van 22 uur.
Edoch elk geluid dat als storend wordt ervaren ( door de politie en dan door de rechter) is verboden.
Is trouwens niet van 8 uur maar van 6 uur dat lawaai toegelaten is.
Stemmen is één zaak - elektronische versterkte muziek is iets anders en kan via een decibelmeter worden vastgesteld door politie. Ook om 17 uur in de vooravond of om 11 uur 's morgens.
Om Sabam en de Billijke Vergoeding niet te vergeten .... mogelijk gezien muziek voor heel de buurt....

Eens lezen:

https://www.lne.be/beleid-geluidshinder
https://www.lne.be/geluidsnormen-voor-m ... tiviteiten
https://www.vlaanderen.be/geluidsnormen ... tiviteiten
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2014011712

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2019 13:15

Kan je niet zelf zorgen voor iets wat hun geluiden wat naar de achtergrond brengt? Een fonteintje die klatert of zo?

eylis
Berichten: 8840

#8 , 09 jul 2019 13:27

interessante denkpiste van Franciscus: als de muziek ganse dagen hoorbaar is buiten de eigen woonst (tuinen van buren, vanaf de openbare weg etc...) wordt het een publieke luisterfaciliteit van muziek (zoals in wachtkamers, horecazaken, stations etc) Toch maar eens bij Sabam nagaan of de constant en voldagelijkse openbare beluisterbaarheid van de burenmuziek niet ressorteert onder de jaarlijkse billijke vergoeding die uw buur hiervoor moet betalen. (zo ja, zullen ze daar vanzelf héél snel mee ophouden :-)

artemis
Berichten: 3293

#9 , 09 jul 2019 13:42

Lees de Politiecodex van je gemeente er eens op na wat betreft geluidsoverlast.

Terug naar “Milieurecht”