Verpakking achterlaten aan de supermarkt

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

Verpakking achterlaten aan de supermarkt

#1 , 09 jul 2019 09:42

Een vraagje :

Mag ik de verpakking achterlaten aan de supermarkt van hun zonet gekochte goederen en voedingswaren?

Ik ben geen eco terrorist :mrgreen: , maar hun trage reactie om de verpakte producten met minder plastic in te wikkelen stoort mij enorm.
Al jaren hebben ze de vuilbakken van de parking weggehaald om (onder andere) dit initiatief niet aan te moedigen.
Maar als ik alles achterlaat in een zak op hun parking riskeer ik dan een boete?
Of geef ik alles terug aan de kassier(ster) :twisted: ?
Maar zij worden het slachtoffer waar ze zelf weinig aan kunnen doen.

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 09 jul 2019 10:02

Vanaf dat u iets gekocht hebt, is het uw eigendom en bent u er verantwoordelijk voor. Als u het toch aan de winkel achterlaat, doet u aan sluikstorten en riskeert u een boete.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 09 jul 2019 10:06

Als u het goed in de winkel uitpakt en de verpakking daar achterlaat is dat zeker geen sluikstorten; de winkelier is zelfs verplicht om dit afval te verwerken. Het ergens op de parking gooien of het achteraf terugbrengen mag dan weer niet.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2019 11:04

Wettelijk gezien mag u elke verpakking terug brengen naar de winkel waar u het gekocht heeft, cfr Intergewestelijk Samenwerkingsakkoord Verpakkingsafval (ISV).

Of dat in de praktijk ook gaat lukken is een andere vraag, daar sectorfederatie Comeos beweert dat er een akkoord zou bestaan om dit niet in de praktijk te brengen. Bij een parlementaire vraag aan de bevoegde minister hierover wist zij niks over een dergelijk akkoord en diende het ISV uitgevoerd te worden.

Daarmee zou normaal de kous af moeten zijn, maar als je weet wie die minister was en welke dossierkennis zij heeft, dan zou het me niet verwonderen mocht dat akkoord van Comeos toch bestaan en nog ooit ergens opduiken.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2019 08:55

dank voor jullie reacties


de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jul 2019 15:05

Een vraagje :

Mag ik de verpakking achterlaten aan de supermarkt van hun zonet gekochte goederen en voedingswaren?

Titel
4 NOVEMBER 2008.
Afdeling 3. - Verplichtingen ten laste van de verkopers en de verbruikers.

Art. 17. § 1. Elke verkoper van verpakte huishoudelijke goederen, met uitzondering van de kleinhandelaar, is op zijn verantwoordelijkheid verplicht om in de hiertoe voorziene recipiënten alle verzend- en verzamelverpakkingen in ontvangst te nemen die door de consument worden teruggebracht of achtergelaten, voor zover deze verpakkingen afkomstig zijn van de producten die hij verhandeld heeft.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2019 15:41

Een vraagje :

Mag ik de verpakking achterlaten aan de supermarkt van hun zonet gekochte goederen en voedingswaren?


Art. 17. § 1. Elke verkoper van verpakte huishoudelijke goederen, met uitzondering van de kleinhandelaar,

Dus de supermarkt niet want dit is een kleinhandelaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Milieurecht”