wettelijk bindende aankoop op ebay

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

wettelijk bindende aankoop op ebay

#1 , 08 jul 2019 05:22

Hallo

Ik kocht een mooie (veel te mooi) laptop via ebay. tot mijn verbazing was de verkoper een rus (rusland). Na aankoop nam ik contact op. Er kwan geen antwoord. Na melding hiervan nam ebay contact op; De verkoper moet dan na 24 tot 48 uur reageren; Geen antwoord. Na enkele dagen nam ik nogmaals contact; Geen antwoord. Als ik met zo iets naar politie stap gaan ze mij wandelen sturen, want in Rusland hebben zij niets in de pap te brokkelen.
Wat ik dubbel vreemd vind. Na 10 dagen kan er pas een case van gemaakt worden op ebay; Wel, het was gisteren 10 dagen. En plots is die laptop verdwenen uit mijn aankoopgeschiedenis; Ook het bericht van ebay is verdwenen uit mijn mailbox op ebay. Net alsof er nooit een aankoop is geweest van dit. Ik heb enkel nog de transactie bij paypal, maar die betaling heb ik al 2 dagen teruggekeerd naar mijn rekening. Alles dun in orde, in die zin dat ik mijn geld terug heb. Maar ik heb dus geen laptop, en verder heb ik geen idee wat de rechten zijn van een koper die slachtoffer word van valse aanbiedingen; En zo zijn er veel; Bvb de uitlaten van Scorpion heb ik 2 maal gekocht. Geschikt voor de Aprilia RSV1000 mille.Het betreft de EAP53seo. geadverteerd als (pair). Het gaat om 1 enkele einddemper, niet om 2. Ook dit heb ik gemeld. Meermaals bij Scorpion.co.uk/support. Ook bij ebay maakte ik meermaals melding hiervan. We zijn 2 maand verder; Die dingen staan ook nog steeds te koop op ebay, als pair. Nu heb ik zin om deze toch te kopen, wetende dat ik maar 1 uitlaat zal krijgen; Om dan de 2de pot op te eisen; Ook hier zal ik niet in het gelijk gesteld worden, dat weet ik ook wel. Maar is het normaal dat adverteerders alles kunnen/mogen wat maar in hunne kop opkomt??

Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 08 jul 2019 09:56

Gezond verstand gebruiken is hier de boodschap. Als een deal te mooi is om waar te zijn, dan is die dat ook niet. Ebay kan onmogelijk elke verkoop in de gaten houden.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 08 jul 2019 13:59

Dag Leen

Zo ver ben ik al jaren hoor. Maar stelt die "wettelijk bindende aankoop" dan nog iets voor?
Voor de koper waarschijnlijk wel. Maar de verkoper heeft dus alle macht en doet waar hij goesting in heeft. Dat ze dan schrijven "wettelijk eenzijdig bindend" of zo iets he. Voor mij is "wettelijk bindend" echt wel wettelijk bindend.

kijk, om een vergelijking te maken. Ik heb een glaasje te veel gedronken, maar ik gebruik mijn gezond verstand en rijd extra voorzichtig en iets langzamer dan ik gewend ben; Dan mag het dus ook omdat ik nog ergens een stukje gezond (lees minder beneveld verstand) in mijn kopke zitten heb.
Dat klopt niet he. de wet is de wet in dit geval. Bij veiling van een product is de wet bijzaak als ik dit goed begrijp?

Geert

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 08 jul 2019 14:11

Het is inderdaad niet altijd gemakkelijk om oplichters te onderscheiden van de rest. Laat het echter een wijze raad zijn dat je primo nagaat wie de verkoper is en van waar uit hij "opereert".
Je hebt je centen terug ontvangen. Een volgende maal loopt het misschien slechter af en ben je je centen kwijt.
Het is aan de koper om uit te kijken waar en wat hij koopt. Zeer goedkope spullen moeten al een rood licht doen branden, fake, gestolen goederen, bedrog, oplichting.....

Laat het een wijze les zijn.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 08 jul 2019 14:20

Wel, volgende keer loopt het misschien minder goed af, ondanks de paypal bescherming (lijkt me sterk, want ik ben al 3 maal door paypal gered geweest; Die doen daar niet moeilijk over. Maar mijn vraag is en blijft
"wettelijk bindend"
-Wat stelt dit voor. Hoe moet ik dit lezen/interpreteren???
-Is er voor de koper iets in de wet ingebouwd dat hem in staat kan stellen de verkoper het product
te leveren? Ik ga me wanneer ik mij bedenk niet meer houden aan de aanvaardingsplicht bij hoogste bod. Laat dat duidelijk zijn.

Geert

Mathieu Rutten

#6 , 08 jul 2019 16:33

Beste,

Ik ga hier geen polemiek over voeren.

Via de volgende link, vindt u een antwoord op uw vragen en uw stelling:

https://www.eccbelgie.be/themas/oneerli ... -en-bedrog

Het gaat hier om informatie to the point.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#7 , 08 jul 2019 17:51

Die regeltjes ken ik hoor. wat de identiteit van de verkoper betreft, die is gekend bij ebay en bij paypal. ik ken ook zijn mailadres via paypal. Geen phishingmail en dergelijke. Bij ebay geniet je 100% bescherming bij aankoop via paypal; En via de verzendservice die ebay hanteert. De verkoper heeft nooit buiten ebay om getracht te werken. Alles is in orde. Maar bij sluiten van de koop krijg ik de melding dat de koop "wettelijk bindend" is. Mijn vraag. Is dit wettelijk bindend voor de verkoper ook?

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 08 jul 2019 17:59

Die is absoluut bindend, maar of die ook afdwingbaar is..

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#9 , 08 jul 2019 20:18

Dat is het nu net. Ik heb het geld via paypal teruggestort op mijn rekening. Dat kon ik doen omdat die Rus de betaling nog steeds niet accepteerde. Maar bij ebay zit ik met een bindende aankoop. Als die Rus straks toch wakker word, en tracht mij aan deze aankoop te houden, dan ben ik nog steeds bereid dat product aan te kopen. Maar ik zit vast. Ik kan elders dit product aankopen en doen alsof ik er van af ben. Via de normale weg een case starten op ebay en paypal lukt mij niet omdat ik mijn geld terug heb. Voor die 2 is de zaak van de baan; Van de verkoper hoor ik niets, en ik weet niet zo meteen wat gedaan als die alsnog contact met mij opneemt. Dan zitten we bij dat "afdwingbare".

Mathieu Rutten

#10 , 08 jul 2019 20:26

Ik heb het geld via paypal teruggestort op mijn rekening.

Wat bedoelt precies?
Heeft u paypal het geld zelf terugbetaald of hebt u de betaling geannuleerd?

WP002
Berichten: 1479

#11 , 08 jul 2019 22:33

Ik zou in uw plaats vooral blij zijn dat u uw geld terug heeft.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#12 , 09 jul 2019 07:16

De verkoper had de betaling na 8 dagen nog niet geaccepteerd. dan kan je die betaling gewoon terugdraaien. Ik ben niet blij dat ik die centjes terug heb. ik wil de verkoper aan de wettelijke koop houden. Dit is nu de 2de maal dat ik dit meemaak in geen jaar tijd; De mensen van ebay zeggen dat ook zij de verkoper hebben gecontacteerd. 24 tot 48 uur tijd was geschreven. Dat is inmiddels ook 3x voorbij; Zij doen er niets mee. Ik blijf met een aankoop zitten waarvan de betaling voor ebay 'in behandeling' is. Dus als de verkoper plots komt aandraven met de teruggedraaide betaling van mij zit ik opnieuw in de puree.

Mathieu Rutten

#13 , 09 jul 2019 07:30

U heeft dus de betaling "teruggedraaid" en derhalve zelf de aankoop geannuleerd. Gezien de "verkoper" (oplichter?) niets meer van zich heeft laten horen, kan u dit best in deze zin aan Ebay meedelen en dat u gezien het verloop van deze aankoop, wenst af te zien van de aankoop omdat de verkoper zich niet houdt aan zijn verplichtingen. Zoals hierboven vermeld, mag u blij zijn dat u uw centen terug heeft en dat u er "zo goed" vanaf zijt gekomen.

Om oeverloze discussies te vermijden, lijkt het me best dat dit topic wordt afgesloten.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#14 , 10 jul 2019 18:43

gezien de vele reactie's dat het volgende keer misschien slechter zal aflopen, dit is de 2de maal dat ik een probleem heb bij een aankoop via ebay. Ook via andere kanalen kon ik gebruik maken van de paypal bescherming, en ik moet benadrukken dat paypal zeer correct handelt in geval van problemen, veroorzaakt door koper en/of verkoper; Ik betaal met paypal altijd in volle vertrouwen. Hier is het antwoord dat ik van ebay heb mogen ontvangen. Wat ze doen met de "tegenpartij" maakt deel uit van de privacy, dat word uiteraard niet meegedeeld. Bedankt in ieder geval alweer voor de vele goede respons.

I understand that you have received the refund by contacting PayPal. I can learn that the seller is not responding to your messages. I also understand that the payment of the item is shown as pending in your account and you are not happy with this. Please do not worry; I am here to guide you.



Griet, I have checked the details carefully and found that item is shown as “overdue payment” in your account. In this case, I would like to share that eBay system shows the transactions as unpaid when the refund is made, without filing a cancel transaction request. In this case, as the seller is not responding to your message and you have received a refund so it will be shown as unpaid in the purchase history section in your account.



Regarding contacting the seller, I would like to inform you that we have already contacted the seller and requested them to contact you as conveyed in the previous email from us. In this situation, as the seller is not responding so I would simply suggest you to ignore this transaction. This transaction will not affect your account negatively. You can consider it as canceled and ignore the purchase notification shown in your account. Rest assured; you need not worry.



I am optimistic that I have answered your concern clearly.



I am pleased to be of assistance. Have a good time on eBay! Please contact us again, if you need any additional help.



Kind regards,

Terug naar “Consumenten Koop”