Huis over rooilijn maar niet vermeld bij tekenen compromis

YJANN_CL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis over rooilijn maar niet vermeld bij tekenen compromis

#1 , 04 jul 2019 19:03

Ik en mijn vriendin hebben net een huis gekocht en net voor we de akte moeten gaan ondertekenen (binnen 5 dagen) is er bij de notaris vastgesteld dat een deel van ons huis over de rooilijn ligt. Initieel waren we bij de makelaar geweest om een bod te doen en eens aangekomen bleek dat er al een compromis klaar lag van de vorige verkoop die niet is kunnen doorgaan, in al onze euforie hebben ik en mijn vriendin deze getekend maar de makelaar heeft ons toen niets uitgelegd over de rooilijn en ook niets over de mogelijke gevolgen die dit kan meebrengen. Wij wisten toen niets af over deze zaak en door de makelaar werd dit snel overlopen als technisch vakjargon.

We hebben contact gehad met de makelaar maar deze beweert dat alles volgens het boekje is verlopen en ons alles klaar en duidelijk is uitgelegd,
Ik kan beamen dat dit zeker niet het geval is.

In de compromis stond ook een clausule dat de huidige eigenaar tot 30 dagen na het ondertekenen van de akte het huis mag blijven bewonen. op onze versie van het compromis is dit doorschrapt maar op de 3 andere niet, ze hadden ons verzekerd dat ze dit gingen doen eens alles getekend was (daaraan ziet u dus wat voor mensen dit zijn).

Nu zitten ik en mijn vriendin met de vraag wat we moeten doen en wat onze mogelijkheden zijn, want we hadden graag verschillende werken willen uitvoeren aan ons huis maar ik heb gelezen dat je dan afstand moet doen van meerwaarde.

alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 04 jul 2019 19:08

Uw notaris zijn werk laten doen en de nodige in gebreke stellingen doen.
Hebben alle partijen getekend naast de doorgestreepte zin?
Staat er bij een zin geschrapt?

YJANN_CL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2019 19:18

Neen, we zijn naar het immo-kantoor gegaan om een bod uit te brengen en toen lag de compromis daar voor onze neus. De huidige eigenaar was niet aanwezig en we hebben later het getekend compromis ontvangen via mail (dus de versie zonder het geschrapte deel).

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 jul 2019 20:03

Dus jullie hebben onmiddellijk een bindend compromis ondertekend? Daar kunnen jullie enkel nog onderuit mist het betalen van een schadevergoeding van gewoonlijk 10 % van de vermelde waarde. Je kan wel overeenkomen met de verkopers om dat te minderen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2019 15:58

Heeft het nadeel dat die rooilijn daar loopt? Heb je al eens geïnformeerd boven de gemeente? Ik ken tientallen huizen waar een rooilijn doorloopt, dat heeft meestal geen enkele invloed. Tot je bijvoorbeeld zou beslissen een volledige sloop en heropbouw te doen... Dus: wat zijn jullie plannen met de woning en worden ze al dan niet gedwarsboomd door deze rooilijn?
Zijn er dichtbij huizen in de straat die ook over de rooilijn staan? Zijn er buren die al problemen hebben ondervonden tijdens verbouwingen of dergelijke? Zijn jullie het enige huis die uitspringt tov de rest? Zijn er plannen voor de aanleg van een nieuwe weg of dergelijke?

Allemaal vragen die jouw beslissing zouden kunnen beïnvloeden...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”