Huisdieren in huurhuis mits bijzondere waarborg

Katteminne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huisdieren in huurhuis mits bijzondere waarborg

#1 , 08 jul 2019 14:32

Omdat er hier een aantal verhuurders meelezen zou ik graag hun mening hebben over het volgende.
Bestaat er een mogelijkheid om een som geld (bv 6 maanden huur) op een geblokkeerde rekening te storten om een verhuurder aan te moedigen om mijn huisdieren toe te laten in zijn eigendom. Mijn twee katten zullen waarschijnlijk geen probleem vormen maar mijn grotere hond zeker wel. De hond is niet meteen een sloper maar ik ben ervan bewust dat er toch incidenteel schade zou kunnen ontstaan en daar wil ik mijn verantwoordelijkheid voor nemen. Ik heb geen geld tekort maar ben het moe om het te moeten doen met een krottige woning omdat er geen mogelijkheid is een mooi afgewerkte, moderne woning te huren waar mijn dieren aanvaard worden. Kopen is voor het ogenblik geen optie voor ons (is een lang en ingewikkeld verhaal).

De wet voorziet een huurwaarborg van max. 3 maanden huur, niet voldoende dus om herstellingen te bekostigen mocht dat nodig blijken. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als we overeenkomen om dat op te trekken tot 6 maanden huur?
Zou u als verhuurder overwegen om mij een kans te geven of vindt u het voorstel omslachtig en laat je liever een ander kandidaat intrekken die geen huisdieren heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 08 jul 2019 14:45

De wet primeert, u kan geen hogere waarborg dan 3 maanden overeenkomen.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 08 jul 2019 14:46

Ik zou u als verhuurder prioriteit geven, alleen maar omdat je het voorsteld, en toch akkoord gaan met 3 maand borg.

Reclame

Katteminne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2019 15:10

#2 Daar vreesde ik al voor. Bedankt voor de reactie!

Katteminne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2019 15:20

#3 Ik zou ook geneigd zijn vertrouwen te schenken aan iemand die met zo'n voorstel aankomt, maar de meeste verhuurders zijn enkel gefocust op rentabiliteit en trachten de risico's op verlies zoveel mogelijk te beperken (en ik kan ze geen ongelijk geven!). Ik ben ook verhuurder en zet standaard in mijn advertenties "huisdieren welkom", heb in 15 jaar tijd nog nooit schade gehad door huisdieren. Wel heel wat miserie met wanbetalers...

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jul 2019 15:49

Misschien eens nadenken over volgend voorstel:
Een met de verhuurder overeen te komen som op een bankrekening plaatsen op naam van verhuurder en huurder samen. Indien geen volmacht op deze rekening, moeten beide partijen samen optreden om deze som af te halen. In het huurcontract moet hier niet naar verwezen worden ...

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 08 jul 2019 15:54

Misschien eens nadenken over volgend voorstel:
Een met de verhuurder overeen te komen som op een bankrekening plaatsen op naam van verhuurder en huurder samen. Indien geen volmacht op deze rekening, moeten beide partijen samen optreden om deze som af te halen. In het huurcontract moet hier niet naar verwezen worden ...
Hoe is dit geen waarborg?

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 08 jul 2019 15:56

#3 Ik zou ook geneigd zijn vertrouwen te schenken aan iemand die met zo'n voorstel aankomt, maar de meeste verhuurders zijn enkel gefocust op rentabiliteit en trachten de risico's op verlies zoveel mogelijk te beperken (en ik kan ze geen ongelijk geven!). Ik ben ook verhuurder en zet standaard in mijn advertenties "huisdieren welkom", heb in 15 jaar tijd nog nooit schade gehad door huisdieren. Wel heel wat miserie met wanbetalers...
Ik heb al miserie gehad met beide (en tegelijkertijd). Rentabiliteit is belangrijk, maar door uw voorstel weet je als verhuurder dat dit wel goed zit. Alles is afhankelijk van de situatie natuurlijk. Als je dure parket hebt liggen, word je vrees voor huisdieren groter. Alvast succes

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 jul 2019 16:35

Verhuurder mag toch geen dieren weigeren. Eventueel naar de vrederechter trekken .

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 08 jul 2019 16:51

Verhuurder weigert geen dieren. Hij weigert een huurder, omdat hij te weinig vertrouwen heeft in die kandidaat. Uit ervaring ?

En katten of honden, dat ruik je altijd. Soms extreem, en dan zal je maar met een stinkend huis zitten, maanden nadat de ( echt zeer regelmatig poetsende ) mensen + poezen er uit getrokken zijn. Ook na intense poetsbeurten.
Met een hogere waarborg is zoiets niet opgelost.

Eén zo'n ervaring volstaat meestal.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jul 2019 18:17

Misschien eens nadenken over volgend voorstel:
Een met de verhuurder overeen te komen som op een bankrekening plaatsen op naam van verhuurder en huurder samen. Indien geen volmacht op deze rekening, moeten beide partijen samen optreden om deze som af te halen. In het huurcontract moet hier niet naar verwezen worden ...
Hoe is dit geen waarborg?
Als in het huurcontract noch elders geen verwijzing wordt gemaakt naar deze gezamenlijke bankrekening, is dit geen huurwaarborg!
Ik dacht dat je dit wel begrepen had ...
Geen enkele wetgeving zal iemand verhinderen om een gezamenlijke rekening te openen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 08 jul 2019 18:24

Ik "vrees" dat een vrederechter, die toch verondersteld wordt enige tekenen van intelligentie te vertonen, hier los doorheen kijkt, als het tot betwisting zou komen.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jul 2019 18:51

Er zal enkel een eventuele betwisting ontstaan als er onenigheid is over de aangerichte schade van bvb een hond (na de mens een van de belangrijkste veroorzaker van schadegevallen in huurwoningen).
In voorkomend geval zal zelfs die "intelligente vrederechter" er rekening moeten houden dat de verhuurder wijs en vooruitziend is geweest in zijn poging om een terechte schadevergoeding te krijgen.

LeenW
Berichten: 12818

#14 , 08 jul 2019 19:06

Dus wel een waarborg..

ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#15 , 08 jul 2019 19:23

Als ik me niet vergis is het onwettelijk intussen om huisdieren te weigeren. Dus dan zeg je er toch niets van. Als je dan gaat tekenen en het staat er toch in, vraag je het te schrappen gezien het onwettelijk is. Als ze je dan weigeren als huurder is het discriminatie.

Iets vinden dat in goede staat is met huisdieren, is helaas inderdaad een regelrechte ramp. Hier ook steeds een hel geweest met 3 oude, zindelijke katten en knagers.

Terug naar “Huren”