Omgangsregeling kinderen

Jefferson
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Omgangsregeling kinderen

#1 , 07 jul 2019 14:41

Onze omgangsregeling werd vastgelegd door de rechtbank. Nu dreigt mijn ex met politie als ons kind te laat bij hem is doordat ze op kamp is met jeugdbeweging.
Ook bij het afhalen is dit niet op afgesproken uur. Wat kan en doen indien ik ze ga halen en mijn dochter is niet op afgesproken tijd aanwezig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 jul 2019 20:59

Heeft de andere ouder zich akkoord verklaart met het kamp?

eylis
Berichten: 8837

#3 , 07 jul 2019 22:09

De andere ouder kan weliswaar "dreigen" met de politie. Dat betekent voorlopig enkel dat hij klacht kan neerleggen dat de omgangsregeling niet gerespecteerd is en het kind " te laat" teruggebracht. De politie zal dan ook uw reactie op die klacht willen horen en noteren. Daar antwoordt u dan best de volledige context van de situatie op: nl. dat uw kind op een jeugdkamp was. Dat de andere ouder vooraf op de hoogte was van deze activiteit, ook van het begin en einde van die activiteit en daar tov u geen bezwaar tegen opperde. Zodat dit voor u dusdanig gelijk stond aan instemming met een iets te late tijdstip van de wissel. (ik hoop dat deze info ook klopt, anders bent u eigenlijk echt in fout)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 jul 2019 22:16

Normaal bij niet aanwezig indien u gaat halen tijd van 15 à 20 minuten dan andere ouder bellen met vraag of de kinderen er zijn.
Maar antwoord aub op andere vraag.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 07 jul 2019 22:59

De politie zal dan ook uw reactie op die klacht willen horen en noteren
Klopt niet echt. Dergelijke pv's worden opgesteld met enkel het verhoor van de klager. Indien het de spuigaten uitloopt, gaat de rechter beide partijen bij zich roepen. Als 1 partij dan niet komt zal het parket de opdracht geven deze te verhoren.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 09 jul 2019 14:28

Indien het in de meeste gevallen klopt wat Issued meldt, is er dan ook geen vuiltje aan de lucht dat dit ook maar éénmaal is voorgevallen. Om de zaak dan voor 10% zeker te stellen, zou ik bij de politie even melding laten maken ia een meldingsblad (dat is géén PV of klacht) Dat de kinderen tijdens uw verblijfstijd op jeugdkamp zijn, dat u dit vooraf met begin- en einddatum aan de andere ouder heeft gecommuniceerd. Dat op dat ogenblik de andere ouder géén bezwaren heeft geopperd dat het kind iets te laat op de verblijfswissel zou zijn. En dat u bijgevolg het kind op kamp heeft laten vertrekken in de mening idee dat dit een stilzwijgende instemming betrof.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2019 15:19

Alles staat of valt hier met het al dan niet communiceren omtrent dit kamp.
Als er geen bezwaar werd gemaakt door uw ex op de formele informatie over de duurtijd (begin en eindtijd) van het kamp, dan staat uw ex machteloos. En ja, de politie kan ingeschakeld worden om dat formeel in een klacht te gieten, die door redelijkheid en menselijkheid zal geklasseerd worden. Op voorwaarde dat er communicatie was over dit kamp.

Terug naar “Echtscheiding”