Bieden op andere woning terwijl getekend bij openbare verkoop op eerste zitdag?

Lauradm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bieden op andere woning terwijl getekend bij openbare verkoop op eerste zitdag?

#1 , 28 jun 2019 07:55

Hallo iedereen,

Gisteren heb ik het hoogste bod behaald op een eerste zitdag openbare verkoop. Het betreft een weiland met een zonevreemde woning op, geen bouwgrond, alhoewel de notaris en eigenaar dit zo proberen te verkopen aan mensen (schandalig want een onwetende zou er zo veel te veel voor betalen, maar iedereen had zich blijkbaar goed geïnformeerd al). Het stond vorig jaar al eens te koop: de aannemer, die dit opkocht, zijn stedenbouwkundige vergunning werd niet afgeleverd aangezien de draagkracht van het ontwerp veel te groot is voor deze streek.
Het betreft een aannemer die kroten opkoopt, verbouwt en dan weer doorverkoopt met winst.
Dit zou de enige zitdag geweest zijn, maar de verkoopprijs voor de verkoper ligt véél te laag. Hij wou er initieel bijna het dubbele voor(!).( =onrealistisch maar goed: ieder zijn mening.) De openbare verkoop kwam heel moeilijk op gang. Vandaar werd na een lange pauze van 20min tijdens de openbare verkoop, wanneer het bedrag maar niet genoeg omhoog ging, besloten na pauze en overleg met eigenaar nog even op te bieden en vermeld dat dit toch zou zijn ‘onder voorwaarde van hoger bod’ en dus tweede zitdag indien dat bod ook komt.

Nu sprak de vertegenwoordiger van de eigenaar mij na verkoop en ondertekenen akte, hierover aan dat het voor mijn aanvaarde bod nooit -jamais- zal weggaan: dan doet de eigenaar via een kennis zelf een hoger bod->tweede zitdag-> hopen op nog hoger bod van een andere partij dan-> indien geen opbod van andere partij, de verkoop gewoon intrekken (of anders zit kennis van verkoper ermee opgezadeld) en dan zo uit de hand verkopen in de hoop dat de 15% openbare verkoopkosten dan deels aan hem zouden uitbetaald worden, aangezien maar 7% wordt gerekend bij verkoop uit de hand. Voor de koper maakt dit niet zo heel erg veel uit aangezien de totaal betaalde prijs min of meer hetzelfde zal zijn, maar de verkoper zal er dan wel meer aan overhouden.
De vertegenwoordiger van eigenaar was een stagiair-vastgoedmakelaar: maw die jongen rook ook al geld om in zijn zakken te steken (lees:procentje om via hem te kopen indien het terug wordt ingetrokken ipv via de notaris). Hij probeerde bij elke persoon die mee opbood in het begin-ook bij mij-, iets onder tafel te regelen om meer te bieden dan mijn aanvaard bod na de openbare verkoop en zo de hoge kosten van 15% te ontlopen en de 8% die je ‘bespaart’ bij de prijs bovenop te doen voor de verkoper opdat dit dan voor de verkoper misschien wel een aanvaardbare verkoopprijs zou zijn. -ik vraag mij dan alleen af of de 8% die meer zouden zijn voor verkoper, zijn gemaakte kosten bij openbare verkoop effectief zullen dekken, indien hij terug intrekt, maar bon dat is een andere kwestie.-

Ik voel mij in het zak gezet, ik zit nu 15d aan iets vast dat niet eens voor mij zal zijn. De verkoper zal uiteraard wachten met hoger bod tot de laatste dag in de hoop dat iemand anders het voor hem doet en hij dus effectief een mogelijks hoger bod heeft.

-> Nu is de vraag: ik heb nog in een tweede pand serieuze interesse waarvan ik vermoed dat dit snel zal wegzijn owv de lage vraagprijs: kan ik hier op bieden met opschortende voorwaarde dat mijn aanvaard bod bij de openbare verkoop nog wordt overboden? Is dit enigszins mogelijk? En zal deze extra voorwaarde de verkoper misschien niet afschrikken om aan mij toe te wijzen?

Ik wil geen risico lopen dat ik met 2 panden zit uiteraard, kan dat ook financieel niet betalen, maar ook niet dat ik dan met niets naar huis ga wanneer 2 woningen mij bevallen. Maar officieel zit ik dus nog vast aan mijn bod op de openbare verkoop... Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 28 jun 2019 09:57

Ik denk niet dat iemand u kan beletten om op dat tweede huis een bod te doen, met opschortende voorwaarde van het bekomen van een lening binnen de x dagen of weken.

Als uw eerste bod toch zou lukken (moet ik u hierbij succes wensen? :( ) dan wordt die tweede lening sowieso niet goedgekeurd, dus...

Natuurlijk moet de verkoper van dat tweede pand hierin nog willen meegaan

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 04 jul 2019 19:39

Een goedgelegen zonevreemde woning (waarbij de woning ook voldoet aan de wensen) kan veel opbrengen als het bv een groot stuk grond is omdat je 100% zeker bent dat je nooit dichte buren zal hebben. Als het natuurlijk maar een slechtgelegen stulpje is dan is het een ander verhaal.

Schatten is moeilijk doch t zou mi de prijs moeten gaan van een gelijkaardig huis op een normaal bouwperceel verhoogd met de weilandprijs voor de rest van het perceel.

Mondelinge beloftes zijn meestal juridisch waardeloos omdat je ze niet bewijzen kan. Je zit dus vast aan je bod zolang er geen officieel hoger bod is. Of de verkoper van dat ander pand zal willen ingaan op je gewenste opschortende voorwaarden is zijn beslissing.

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 07 jul 2019 08:58

Een goedgelegen zonevreemde woning (waarbij de woning ook voldoet aan de wensen) kan veel opbrengen als het bv een groot stuk grond is omdat je 100% zeker bent dat je nooit dichte buren zal hebben. Als het natuurlijk maar een slechtgelegen stulpje is dan is het een ander verhaal.
Het is moeilijk om voor te stellen dat er opeens geen liefhebbers meer gaan zijn voor vrijstaande landelijke woningen.
De overheid doet haar best om de bevolking te doen denken dat het verkeerd is om te investeren in dit soort woningen.
Ik ben benieuwd, we zullen zien over twintig jaar.

Terug naar “Kopen”