Kadaster verschil met realiteit...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Kadaster verschil met realiteit...

#16 , 05 jul 2019 12:24

is zeer verschillend van het online kadasterplan!
De landmeters tenvelde werken niet met online kadasterplannen, maar met officiële opmetingsplannen, die ergens in schuiven op het kadasterbureau liggen.
Vraag eens aan uw notaris naar een aantal voorgaande aktes van de aankopen en verkopen van beide aanliggende percelen, en zie de historiek van dat stukje (strook) grond.
Er zijn geen voorgaande verkopen. Voordien waren het uitgestrekte weilanden die in de jaren zestig zijn verkaveld in vele tientallen villagronden.
Mijn buur wiens grond volgens kadasterplan groter is dan in werkelijkheid heeft als annex bij zijn akte een plannetje dat wel met de werkelijkheid overeenstemt. Hij heeft dus gekregen wat hij heeft gekocht, net zoals ik. Alleen is op het kadasterplan mijn grond kleiner en die van hem groter.

Ik vraag me af of dat geen problemen gaat geven als ik de woning verkoop.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#17 , 05 jul 2019 15:32

Persoonlijk zou ik die grond zeker terug eisen.
Juist is juist.

Hier ooit meegemaakt:
Mijn grond steekt aan de stoepkant een 1 1/2 m op 5 m. uit, richting straat.
Bij de aanleg van een nieuwe straat (25 jaar geleden) laat ik daar stoepstenen opleggen (stuk was voor mij nutteloos).
Nu werd er opnieuw een nieuwe straat gelegd en serieus miserie gehad om te bewijzen dat die grond van mij was en terug te eisen.
Op het huidige kadasterplan was mijn uitstekend stuk opeens "openbare grond" geworden.
Op de oude kadasterplannen stond de hoek wel juist ingetekend (aangevraagd: moet je betalen)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 05 jul 2019 15:41

Als dit 25 jaar geleden nutteloos was, wat kan je er nu mee doen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#19 , 05 jul 2019 17:06

Als dit 25 jaar geleden nutteloos was, wat kan je er nu mee doen ???
Hebben hier een fietspad aangelegd in plaats van een stoep.
Fietspad komt nu overal tegen privé percelen
Wilden overal privé grond inpikken om de voetgangers veilig te laten lopen.
Zij zouden overal gratis 1 m privé terrein betegelen voor ons.
Stelden het voor als een cadeautje.
Was niet bij mij alleen, ook bij andere bewoners.
Werd redelijk agressief opgeëist.
Ze kregen het van mij, mits betaling. Wilden ze natuurlijk niet.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#20 , 06 jul 2019 18:03

ok, blijkbaar niet gemakkelijk hier om je eigen topic aan te houden als anderen het gaan kapen...

wat is een aanvaardbare prijs per m² voor dat stuk grond van ons? Het grenst aan het voetpad, ongeveer 80cm breed en 8m diep. Rekening houdende dat ik van die 80cm breedte zelf 20cm wil houden voor mijn buitenisolatie later, is het dus een strook van 60cm breed en 8m diep: net geen 5m² dus.

Als ik op immoweb zo wat rond snuffel, kom ik aan een gemiddelde van 260€ per m² voor onze gemeente. Natuurlijk; hoe groter het stuk en hoe verder van de straatkant, hoe goedkoper. Mij lijkt 1.500€ een schappelijke prijs? En als we voor een huurovereenkomst zouden gaan, wat is dan een aanvaardbare jaarlijkse huur? 50€ per jaar?

tira00
Berichten: 929

#21 , 06 jul 2019 18:54

ok, blijkbaar niet gemakkelijk hier om je eigen topic aan te houden als anderen het gaan kapen...
Was gewoon om aan te tonen dat kadasterplannen blijkbaar opgetekend worden op "het zicht" dat ze zien op dat bepaalt moment.
Daarna vroeg iemand iets meer uitleg.

Je mag je topic gerust houden van mij hoor.
Lange tenen....

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 06 jul 2019 19:50

Een smalle strook, zelfs in de zone van bouwgrond, is bijna NIETS waard. ( enkel de prijs die een zot ervoor wil geven.) Je kan dat stuk immer niet afzonderlijk verkopen. Je zal met de buurman moeten overeenkomen over de prijs te bepalen. Vooreerst zal je moeten uitmaken wie de eigenaar is van die strook grond, dan pas kan je over de prijs ervan spreken. Als buurman zijn klinkertjes niet wil opruimen, zal je naar de vrederechter moeten stappen.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#23 , 06 jul 2019 21:06

ok, blijkbaar niet gemakkelijk hier om je eigen topic aan te houden als anderen het gaan kapen...
Was gewoon om aan te tonen dat kadasterplannen blijkbaar opgetekend worden op "het zicht" dat ze zien op dat bepaalt moment.
Daarna vroeg iemand iets meer uitleg.

Je mag je topic gerust houden van mij hoor.
Lange tenen....
was meer op een ander gericht dan op jou hoor, jouw bijdrage was tenminste nog nuttig. sorry dat ik niet zo duidelijk was

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”