Kadaster verschil met realiteit...

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Kadaster verschil met realiteit...

#1 , 04 jul 2019 11:09

Onze buren hebben een oprit. Tot vorig jaar stond er grenzend aan hun oprit een reeks sparen tegen onze buitenmuur. Ze hebben die sparren allemaal uitgedaan omdat deze hun oprit omhoog duwde. Daarnaast hebben ze een nieuwe oprit gelegd tot tegen de buitenmuur aan. De afspraak was dat wij vanaf de buitenmuur een 20-tal cm naar de oprit toe een houten plank gingen steken zodat we daarna buitenisolatie konden steken en tot in de grond. Maar eenmaal de werken begonnen, weigerden ze toegang aan ons en onze aannemer waardoor de oprit dus tot tegen de buitenmuur komt.

Nu toevallig op het kadaster gekeken voor iets anders en wat zie ik : het stuk waar de sparren opstonden behoort tot onze grond! Wat zijn onze rechten nu nog? Kunnen wij eisen dat zij hun oprit opbreken tot aan de perceelgrens? Ik ben ook bereid om dat stuk grond te verkopen aan hen aan een rechtvaardige prijs. Hoe dan ook, betekent dit, vermoed ik, dat wanneer wij onze buitenisolatie willen steken, wij deze oprit op onze grond mogen openbreken om de isolatie tot aan de vorstgrens te steken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 jul 2019 11:47

Kadasterplannen kloppen niet steeds!

Dat is mijn (recente) ondervinding:
Volgens kadasterplan (online) is mijn grond significant smaller (25 meter ipv de werkelijke 33 meter!) en kleiner (ruim 20 percent!). De bestaande situatie stemt overeen met het verkavelingsplan en perceelplan dat deel uitmaakt van de aankoopakte van de grond. De totale oppervlakte, vorm en afmetingen van mijn terrein klopt op de meter met wat in mijn aankoopakte staat. De grond maakt deel uit van een verkaveling van vele tientallen percelen en een vijftal straten en dateert van tweede helft jaren zestig vorige eeuw.

Ik heb dat verschil ook maar recent vastgesteld door (toevallig) de online kadastergegevens te bekijken voor een andere doel. Maar aangezien deze situatie al meer dan dertig jaar bestaat lig ik er niet wakker van (vijf andere huizen zouden dan eveneens in overtreding staan want allemaal "verschoven").

Wat in dergelijke gevallen als "juist" dient te worden beschouwd dat weet ik niet met zekerheid.
Ik vermoed de gegevens in de akte want die worden overgeschreven in het hypotheekkantoor na de verkoop.

Is er een notaris online?
Laatst gewijzigd door asperger op 04 jul 2019 11:57, 3 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#3 , 04 jul 2019 11:52

Ter info: de oprit werd gelegd in het lente van 2018.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 jul 2019 12:22

Om hierin gelijk te krijgen zal je naar de vrederechter moeten stappen, die dan een landmeter zal aanstellen (van wie jij het voorschot zal moeten betalen) Indien buur ongelijk krijgt dan je hem dat doorrekenen.
Je kan ook zelf een landmeter aanstellen voor een hermeting, maar dat is dan 100 % op uw kosten en is niet tegenstelbaar aan de buurman. Heeft hij inderdaad een stuk grond van u ingepalmd, zal je toch nog naar de vrederechter moeten stappen, die meer dan waarschijnlijk een hermeting zal laten doen. Voor het uitvoeren van werken vanop de grond van de buurman kan je steeds een ladderrecht aanvragen.
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... dderrecht/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ladderrecht
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... rijwoning/

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 04 jul 2019 12:28

Mava105:
Hoe moet die landmeter dat oplossen als er nergens merktekens zijn?
Als we veronderstellen dat het kadasterplan niet klopt en de betrokken partijen het oneens zijn en bovendien één van de partijen oudere opmetingsplannen bezit die de afwijking tov van kadastergegevens aantonen?

M.a.w. vanaf waar tot waar moet die landmeter dan zijn "meter" leggen?
In die omstandigheden heeft de landmeter toch geen vast referentiepunt?
Dit lijkt sterk op een vicieuze cirkel.
Laatst gewijzigd door asperger op 04 jul 2019 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#6 , 04 jul 2019 12:35

Om hierin gelijk te krijgen zal je naar de vrederechter moeten stappen, die dan een landmeter zal aanstellen (van wie jij het voorschot zal moeten betalen) Indien buur ongelijk krijgt dan je hem dat doorrekenen.
Je kan ook zelf een landmeter aanstellen voor een hermeting, maar dat is dan 100 % op uw kosten en is niet tegenstelbaar aan de buurman. Heeft hij inderdaad een stuk grond van u ingepalmd, zal je toch nog naar de vrederechter moeten stappen, die meer dan waarschijnlijk een hermeting zal laten doen. Voor het uitvoeren van werken vanop de grond van de buurman kan je steeds een ladderrecht aanvragen.
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... dderrecht/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ladderrecht
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... rijwoning/
Het is niet de bedoeling om ruzie te stoken (hoewel zij niet de meest aangename buren zijn en vaak zelf het recht in eigen handen nemen, zelfs al hebben ze het recht niet zoals in dit geval). Maar naar de vrederechter stappen omdat zij op onze grond gebouwd hebben en zelf kosten moeten maken (ok terugvorderbaar indien gelijk, maar dan moet de buur dat nog willen betalen anders gewoon gemaakte kosten om eigen grond terug te krijgen)?



Er zijn geen verkavelingsvoorschriften, dus Vlaamse codex is van tel maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Hoe dit op schappelijke wijze oplossen zonder dat wij (wederom) in al onze rechten geschonden worden? Ik vermoed dat buren het eigenlijk ook niet wisten dat dat stuk grond bij ons hoorde en niet bij hen. Misschien hen op de hoogte brengen van deze feiten en kijken hoe men reageert?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 jul 2019 16:20

Mava105:
Hoe moet die landmeter dat oplossen als er nergens merktekens zijn?
Ons land is ingedeeld in Lamberrtcoordinaten, waarvan de punten juist gekend zijn en dewelke bij het kadaster gekend zijn. Van daaruit kan een landmeter dat teruggaan naar het op te meten perceel. Hij hoeft daarom geen hoekstenen of merktekens terplaatse te vinden.
Het kadaster heeft meer info over uw perceel dan enkel dat plannetje dat bij de akte is gevoegd.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 04 jul 2019 19:29

Hou rekening met verkrijgende verjaring. Als de buur dat stuk grond bewijsbaar (bv ahv oude luchtfotos) al meer dan 30 jaar bezet dan is het zijn grond geworden.

Je hebt dan idd ladderrecht om je muur te onderhouden doch inname van grond van de buur om te isoleren kan alleen met zijn toestemming.

Als je meent een zaak te hebben om de grond terug te claimen dan zal je naar de vrederechter moeten gaan.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#9 , 04 jul 2019 19:43

Hou rekening met verkrijgende verjaring. Als de buur dat stuk grond bewijsbaar (bv ahv oude luchtfotos) al meer dan 30 jaar bezet dan is het zijn grond geworden.

Je hebt dan idd ladderrecht om je muur te onderhouden doch inname van grond van de buur om te isoleren kan alleen met zijn toestemming.

Als je meent een zaak te hebben om de grond terug te claimen dan zal je naar de vrederechter moeten gaan.
Aangezien het tot begin vorig jaar nog een stuk grond was met sparren op en afgeschermd met treinbilsen, is het nog zeker geen 30 jaar. Als ik meen een zaak te hebben; stap ik dan niet beter eerst naar de buren? Ik vermoed dat zij in onwetendheid gehandeld hebben. Ja, ik ben pissed dat ze ons een loer gelapt hebben door de afspraken qua buitenisolatie niet te respecteren en daarom wil ik ook mijn grond terug. Maar waarom meteen naar vrederechter stappen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2019 19:58

Het probleem als je naar je buur stapt gaan zij u geloven van die 20 cm verschil ??

dit wil dus zeggen dat u muur 20cm binnen de grens ligt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#11 , 04 jul 2019 20:05

Het probleem als je naar je buur stapt gaan zij u geloven van die 20 cm verschil ??

dit wil dus zeggen dat u muur 20cm binnen de grens ligt .
Sorry, ik was blijkbaar niet duidelijk: vanaf onze muur tot 80 cm ver is het onze grond waar zij nu hun oprit gelegd hebben. Vanaf onze muur 20cm ver wil ik in de toekomst buitenisolatie steken tot aan de vorstgrens. Dus ik wil die 20cm niet verkopen aan hen om later dan geen buitenisolatie te kunnen steken. Maar ik wil wel de 60cm tussen die 20 cm en 80 cm verkopen aan hen aan een correcte prijs. Als zij dat niet willen, dan moeten ze de oprit afbreken. Of ik zet een omheining op de perceelgrens.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 04 jul 2019 20:19

Van wie waren die sparren? Als die er al in 1980 stonden, en ze waren door hen , of hun voorgangers geplant, dan hebben ze die grond meer dan 30 jaar in gebruik.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#13 , 04 jul 2019 20:42

Die waren van ons. Is ons bevestigd geweest door de vorige eigenaars (nieuwe buren wonen er nu sinds 3 jaar)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 04 jul 2019 23:11

Mava105:
Hoe moet die landmeter dat oplossen als er nergens merktekens zijn?
Ons land is ingedeeld in Lamberrtcoordinaten, waarvan de punten juist gekend zijn en dewelke bij het kadaster gekend zijn. Van daaruit kan een landmeter dat teruggaan naar het op te meten perceel. Hij hoeft daarom geen hoekstenen of merktekens terplaatse te vinden.
Het kadaster heeft meer info over uw perceel dan enkel dat plannetje dat bij de akte is gevoegd.

Maar de werkelijke toestand is zeer verschillend van het online kadasterplan! Ook het perceel van de buren links en rechts klopt niet met het kadasterplan. Maar de werkelijke toestand klopt wel met de plannetjes en de opp. vermeld in de resp. notariële aktes.
Hoe een landmeter dat moet oplossen begrijp ik niet....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 05 jul 2019 08:51

is zeer verschillend van het online kadasterplan!
De landmeters tenvelde werken niet met online kadasterplannen, maar met officiële opmetingsplannen, die ergens in schuiven op het kadasterbureau liggen.
Vraag eens aan uw notaris naar een aantal voorgaande aktes van de aankopen en verkopen van beide aanliggende percelen, en zie de historiek van dat stukje (strook) grond.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”