vragen over aangifte kinderen ten laste, kinderopvang - beëindiging wettelijke samenwoning in 2018

levighyselinck
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

vragen over aangifte kinderen ten laste, kinderopvang - beëindiging wettelijke samenwoning in 2018

#1 , 01 jul 2019 17:20

Goeiedag iedereen

Graag jullie hulp bij het volgende. Ik wil graag enkele dingen checken ivm de personenbelasting.

1) vak II. A, 1001
In september 2018 is mijn wettelijke samenwoning officieel beëindigd.
Ik ben blijven wonen op de eigendom en kocht mijn ex uit. Zij is feitelijk apart gaan wonen vanaf maart 2018.
=> Ik dacht dat de fiscus mij (en mijn ex) voor 2018 juist gingen zien als nog wettelijk samenwonend. Zo had ik dat vorig jaar verstaan na telefonisch contact.
Het is dus de situatie van op 1 januari 2019 die telt en ik moet vak 1001 aanvinken?

2) vak IX, 3360-3361
Wat zijn de gevolgen voor het invullen van interesten en kapitaalaflossingen voor de woning?
=> Ex betaalde mee voor de woning tot en met maart 2018. Ik kocht haar uit. Moet de ex nu ook voor 2018 nog die rubrieken invullen?
Maw, geniet zij mee van het fiscaal voordeel?

3) vak II, B, kinderen ten laste - 1034 of 1036 invullen?
Gehomologeerd bij de notaris:
- de 2 kinderen gedomicilieerd bij de moeder
- de kinderen fiscaal ten laste van mij, de papa
- fiscaal co-ouderschap
=> Ik dacht dat ik vak 1034 kon invullen, maar voor de fiscus is domicilie van de kinderen het uitgangspunt voor fiscaal ten laste zijn? Dan moet ik juist vak 1036 invullen. Gaat de fiscus moeilijk wanneer ik 1034 invul, en de ex 1036? Of maakt het eigenlijk niet uit, aangezien het fiscaal voordeel verdeeld wordt? Ik verdien iets meer dan mijn ex, daarom dacht ik dat het interessanter ging zijn om de kinderen fiscaal ten laste van mij te zetten.

4) vak X, 2 B, kosten voor kinderopvang, vak 1384
Ex en ik werken met een gemeenschappelijke kinderrekening. De moeder vroeg de opvang aan op haar naam. Zij en ik kregen beiden een fiscaal attest.
=> Wie moet dit vak nu invullen? Allebei? Moeten we dan elk de helft van het totaalbedrag invullen? Of elk het totaalbedrag? Of is het misschien interessanter dat alleen de moeder dit invult, en dat ik géén fiscale vermindering aanvraag hiervoor?

Alvast bedankt om mij op weg te helpen.
Levi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 jul 2019 19:04

1. u bent op 1/1/2019 alleenstaande : dus code 1001
2. Zij mag de helft invullen van de bedragen die die 3 maanden betaald zijn.
3. De kinderen zijn gedomicilieerd bij de moeder. Dus zij zet 2 bij code 1034; u doet dat bij code 1036. Weet dat de helft van de aftrek voor twee kinderen meer is dan de vermindering voor één kind.
4. Jullie kunnen ieder de helft invullen voor kinderopvang. Te berekenen : kostprijs per dag , max 11.20 €, maal aantal dagen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

levighyselinck
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2019 20:06

Bedankt Wanton

"2. Zij mag de helft invullen van de bedragen die die 3 maanden betaald zijn."
Ook als we wéttelijk op papier pas vanaf september alleenstaande waren? Ik heb dat niet laten constateren, en de ex had haar nieuwe domicilie pas in september 2018. Dus de ex telt de helft op van de bedragen voor 3 maanden, niet voor 8 maanden? En ikzelf? Ik tel dan de helft van de eerste 3 maanden + de rest volledig, en hou rekening met de korf van 2280 euro?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 02 jul 2019 16:09

Als zij langer officieel in de betrokken woning woonde, kan u idd meer nemen. Maar wel voor zover zij nog mede-eigenaar was;
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

levighyselinck
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2019 20:28

OK, de ex was officieel met mij samenwonend tot september 2018, en feitelijk elders wonend vanaf eind maart 2018. Mocht zij akkoord gaan met de helft invullen voor haar deel voor 3 maanden, dan is dat het makkelijkste. Ze heeft immers niet meer meebetaald vanaf april 2018. Ik hoop alleen dat de fiscus daar niet moeilijk over doet, mocht mijn ex mee gaan in dat verhaal?

levighyselinck
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2019 22:32

Ivm puntje 3 kinderen ten laste:
Bij vak 9 moet je voor je woning ook aangeven in vak 3346 hoeveel kinderen er ten laste waren op bijvoorbeeld 1.1.2016. De kinderen zijn gedomicilieerd bij de mama, maar staan op papier ten laste bij mij, de papa.
Ik moet code 1034 invullen omdat de fiscus uitgaat van domicilie van de kinderen.
Betekent dit dan dat ik dus géén kinderen ten laste heb, terwijl het anders afgesproken werd bij de notaris?
Ik dacht dat je juist wel kon afwijken van het idee domicilie kinderen hebben = ze fiscaal ten laste hebben.
Betekent dit dan dat ik bij invullen van het luik fiscaal voordeel woning, over een paar jaar "0" moet invullen bij aantal kinderen ten laste???

levighyselinck
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2019 00:05

OK, de ex was officieel met mij samenwonend tot september 2018, en feitelijk elders wonend vanaf eind maart 2018. Mocht zij akkoord gaan met de helft invullen voor haar deel voor 3 maanden, dan is dat het makkelijkste. Ze heeft immers niet meer meebetaald vanaf april 2018. Ik hoop alleen dat de fiscus daar niet moeilijk over doet, mocht mijn ex mee gaan in dat verhaal?
Ik denk dat ik het hier misschien wat te moeilijk maakte, want met kapitaal/interestaflossingen kan mijn ex gerust haar korf (2280 euro) vullen, of ze nu meebetaalde of niet, het verandert voor mij niks.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 04 jul 2019 10:44

Men zal steeds blijven vragen hoeveel kinderen u ten laste had op 1/1/2016. Het gaat erom hoeveel kinderen u had op 1 januari na het aangaan van de lening.

Co-ouderschap : door codes 1034 en 1036 in te vullen gaan jullie akkoord dat de vermindering voor de kinderen gelijk wordt verdeeld tussen u beiden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

levighyselinck
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2019 14:24

OK wanton, nu begrijp ik het. Bedankt!!!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”