familierecht opnieuw inschrijven in echtelijke woning

richard01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

familierecht opnieuw inschrijven in echtelijke woning

#1 , 03 jul 2019 17:50

Mijn situatie is als volgt:
Minder dan een jaar geleden heb ik mij uit de echtelijke woning uitgeschreven omdat ik om praktische reden gerelateerd aan werk op een ander adres ben gaan wonen. De echtelijke woning is gemeenschappelijk bezit (~50/50) waar ik minstens 12 jaar in heb samengewoond met mijn vrouw en kinderen.

In de tussentijd wilt mijn vrouw van mij scheiden. We zijn een EOT bemiddeling opgestart, maar voorlopig zonder tijdelijke overeenkomsten, laat staan echtscheidingsovereenkomsten.

Ik wil nu terugkeren naar de echtelijke woning en mij dus terug inschrijven op ons adres.
Vraag: Heb ik het recht om als mede-eigenaar van de woning, vader van mijn kinderen, mij terug in te schrijven op dit adres?
Heb ik daarvoor de toestemming nodig van mijn wettelijke vrouw?
Er is geen sprake van geweld of overspel e.d. Ook conflicten zijn zeer beperkt van omvang.

Wat is het advies in deze, en wat zijn mijn slaagkansen als ik dit via een rechter moet spelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 jul 2019 18:11

Als uw vrouw u terug binnenlaat is er geen probleem..
Anders wel. Dan zal de vrederechter beslissen indien u zich tot hem wendt.
Maar gelet op de situatie is de kans klein dat hij u toelating zal geven.
Het is niet omdat men eigenaar is van een woning dat men zich daar automatisch mag domiciliëren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”