Puppy met erfelijke problemen gekocht help !

Gebruiker1908
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Puppy met erfelijke problemen gekocht help !

#1 , 02 jul 2019 21:56

Onderwerp samengevoegd JurecaBE moderator



Beste mensen.
Bij deze heb ik dus een vraag omtrent mijn zeer lieve hond , ik heb deze als puppy gekocht met stamboom voor 1800€ van een vrouw die kweekte/overbracht van puppys uit rusland, ik en een kennis van mij hebben zusje&broertje gekocht maar hebben allebei dezelfde aangeboren ziektes dit bevestigt de dierenarts. De vrouw waar ik hond van gekocht heb weigert een tegemoetkoming omdat ik een operatie moet doen van 1200euro... kan ik hier verder mee gaan of is het verloren werk .. graag hoor ik graag jullie info/hulp mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

eylis
Berichten: 8836

#3 , 03 jul 2019 13:09

In de huisdierensector is het algemeen geweten dat personen die huisdieren (en meer bepaald honden en katten) te koop aanbieden die uit Rusland ingevoerd worden, meestal broodfokkers zijn (of liever broodgefokte invoerders) de dieren zijn door doorgedreven fok (inteelt dus) om bepaalde uiterlijke schoonheidkenmerken te versterken bijna allemaal erfelijk belast en/of ziek. De stamboekpapieren die uit niet-europese landen komen zijn quasi onmogelijk te verifiéren, want niet onderhevig aan de Europese wetgeving. Kortom: u heeft waarschijnlijk een behoorlijk ziek dier gekocht. Met de operatie wordt het dier wellicht beter, maar je kan er dus absoluut niet mee verder mee kweken. Minstens 70% van de nakomelingen zullen de foute genen overdragen. Je zal overigens geen stamboekpapieren voor deze nakomeling kunnen krijgen want bij de verplichte dna-test (voor het stamboek) zullen de genen aan het licht komen. Kan ik even raden wat het probleem is? Heupdysplasie? Spiercollpasie? Ademhalingsproblemen door schedeldystrofie? U kan deze aankoop (en de identitieit van de verkoper) wél melden bij de Belgische organisatie die het Belgische paspoort van deze hond heeft ingeschreven. Met een beetje geluk hebben de andere kopers die bij deze koper ingeoverde honden kochten hetzelfde gemeld en wordt de verkoper geregistreerd als broodfokker. Deze verkoper krijgt dan een grondige doorlichting en wellicht volgen er ook wettelijke sancties voor zo'n verkoper. zogauw die administratieve bal aan het rollen is, kan u zich misschien partij stellen om vergoed te worden.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 03 jul 2019 16:00

Puppy gekocht via een foto op een (te) mooie Fb pagina?
Pure broodfok en u heeft uw pup veel te duur aangekocht.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2019 16:10

Is totaal onverantwoord om in die Oostbloklanden, alsook Spanje dieren te kopen. In de eerste plaats allemaal malafide personen die fokken tot de dieren doodvallen. En dan nog illegaal invoeren of laten invoeren.
Zou men niet beter dieren uit onze asielen in huis nemen; die zijn er in overvloed en moeten dikwijls afgemaakt worden wegens te veel.
Mensen heroriënteer en meet u een andere instelling aan en adopteer een asieldier.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 03 jul 2019 22:35

Wij hebben tot nu toe altijd asieldieren gehad. Goed voor het dier, voor onze portemonnee en ook voor ons geweten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Consumenten Koop”