Opzeggen contract van bepaalde duur FRANKRIJK

Hasselear1996
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Opzeggen contract van bepaalde duur FRANKRIJK

#1 , 02 jul 2019 22:38

Dag allen

Ik heb een aantal maanden geleden een contract getekend om aan de slag te gaan in een gigantische onderneming gelegen te Parijs. Een magische plaats wel te verstaan.

Het betreft een contract van bepaalde duur, 6 maanden.

Nu omwille van financiële redenen en allerlei andere factoren blijkt het toch allemaal niet zo evident te zijn.

In het contract zelf staat niets vermeld over het eventuele annuleren en zelf ben ik juridisch niet sterk genoeg en al zeker niet in Frans recht.

Kan ik onder dit contract uit en wat zijn de eventuele repercussies? ( Dit valt sowieso onder het Franse juridische systeem).

Ik dank jullie alvast.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 jul 2019 22:53

Het magisch-gigantische Franse arbeidsrecht is daarop van toepassing.
Ik betwijfel of je daar hier een antwoord gaat op krijgen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Hasselear1996
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2019 23:30

Dat magisch gigantische slaat terug op de onderneming zodat je, zonder dat ik specifiek moet melden over welk bedrijf het gaat, dit eenvoudig kan afleiden.

Alvast bedankt voor je reactie. Daar vrees ik dus ook voor.

Reclame


Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 jul 2019 10:59

Het lijkt me zeer duidelijk over welk bedrijf dit gaat.

Het heeft weinig zin om op een Belgisch Juridisch Forum deze vraag te stellen, daar je zelf aangeeft dat het Franse (arbeids)recht van toepassing is.

Uit je relaas kan ik overigens ook weinig opmaken - of er sprake is van overmacht of een gegronde reden. Ik heb eerder het gevoel dat je het een domme beslissing vindt die je graag wil terugdraaien. In België geldt daarvoor pacta sunt servanda en de regels van de opzeg - in Frankrijk vast iets soortgelijk.

Ik weet dat spelers van die grootte veel internationale medewerkers wensen aan te trekken - Spanjaarden, Italianen, Benelux. Allicht bestaat er dan ook enige HR-ondersteuning in hun taal voor specifieke problemen?

Niets belet je om op een Frans juridisch forum de vraag te stellen, uiteraard in de juiste taal.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Mathieu Rutten

#6 , 03 jul 2019 14:05

Ik sluit me aan bij collega Ghentiaan. Inderdaad best een Frans juridisch forum raadplegen. Misschien dat hier ook al wat wijzer wordt: https://www.justlanded.com/nederlands/F ... Contracten. Ook zou je contact kunnen opnemen met Eures.

Thieu Rutten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”