Bij jaarafrekening "Tv en distributie"

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Bij jaarafrekening "Tv en distributie"

#16 , 02 jul 2019 19:43

Wij hebben er ook nog nooit van gehoord dat je dat als huurder moet betalen. Het antwoord van Scarlet kan ik niet goed uit afleiden hoe dat zit en ik wacht nog op antwoord van de huurdersbond.
U hebt TV via Internet over Scarlet (neventak van Proximus) ADSL
Over de oude Belgacom telefoonlijn dus ...


Niet via de klassieke (coax) kabel - vroeger van de kabelmaatschappij, tegenwoordig Telenet.

En dat is waarschijnlijk waarvoor er nog altijd kosten aangerekend worden via de verhuurder
Vrij waarschijnlijk staat dat zelfs in uw huurcontract ...


De technische term voor dit gebruik is "rijgnet"

1 van de typische kenmerken is dat u / de buren mogelijk wel digitale TV hebt (of kan hebben) in de apartementen, maar geen interactieve diensten ...

Wat gebeurt er als je een TV aan het klassieke TV-wandcontactkastje op de muur aansluit :?:
(als het niet hergebruikt is bij de Scarlet installatie, maar vaak staan die volledig los van de "klassieke" TV-aansluiting)

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 02 jul 2019 19:58

In het contract staat wel dit:

Het privatieve verbruik van de nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, gasolie, gas, ...) evenals de
huur en de kosten van de meters en toestellen, zoals abonnement, plaatsing of vervanging zijn ten
laste van de huurder.
Gokje
U woont in een ouder appartement (vermoedelijk van rond of voor de 70s of 80s)
U merkt wel dat het voor de goedkoop gebouwd werd
U hebt ook voor andere nutsvoorzieningen geen aparte meter (water ?)


Vroeger was dat een gewone zaak
Goedkoper bouwen voor verhuur
Gedeelde nutsvoorzieningen (soms verplicht door de nutsmaatschappijen zelf ... was ook voor hen goedkoper)

Maar zo 'n omschrijving is lijkt mij wel breed, want er staat bij dat die niet limitatief is. Het laat lijkt mij veel ruimte vrij voor wat ze kunnen aanrekenen.
Maar u bent er wel mee akkoord gegaan ...
Wij hebben zo 'n stopcontactje tegen de muur met "FM" (daar steekt niks in) en "TV". Daar steekt een zwarte draad in, zo 'n coax kabel.
Was te verwachten ...
Ik heb die kabel nu uitgetrokken en we hebben nog gewoon digitale tv zoals anders, die coax moet dus niet in steken.
Dat is een volledig apart systeem tov uw TV/internet/telefoon via Belgacom/Proximus/Scarlet

Hang de TV hier eens aan
Loskoppelen van al uw Scarlet bakjes, enkel stroom blijft er aan hangen, en stop dan de coax in de TV

Gaat gewoon ook werken ... maar posten gaan anders staan, en je hebt geen interactieve TV meer

Maar zelfs als die uitgetrokken blijft, dan gaan ze waarschijnlijk toch jaarlijks die som aanrekenen? Want wie weet hoe lang ze dat al op de jaarafrekening hebben staan.
Tuurlijk
Uw verhuurder heeft een contract met de kabelmaatschappij
En een contract met zijn huurders om die rekening te betalen ...

Door zelf een andere TV aanbieder te kiezen, betaalt u dubbel

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 02 jul 2019 20:01

De coaxkabel zou dus nog gewoon in bedrijf zijn, en als je die achteraan in uw TV aansluit zou je kunnen gebruik maken van dat signaal.
Verhuurder kan u echter niet verplichten dat signaal te gebruiken. Het is aan hem dat aan de bron af te sluiten.
Verhuurder kan niet verplichten dat het gebruikt wordt, maar wel aanrekenen met / als de nutsvoorzieningen ....

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 02 jul 2019 20:04

Nee, dat mag niet. Er zijn wel uitzonderingen zoals studentenhuizen, maar die moeten dat ook melden.
Voor gekende rijgnetten geldt een aparte regeling en mag dat wél ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 02 jul 2019 20:11

Ik heb bij Scarlet nog meer uitleg gevraagd en zij stuurden:
Scarlet heeft hier niets mee te zien
Het is zinloos hen hierover te contacteren.

Zij leveren een extra dienst die u zelf aangevraagd heeft & zelf betaald.

Die staat technisch echter volledig los van het coax-kabelnetwerk in uw apartement (al leveren beide dezelfde diensten)



Bel eens naar Telenet, of de kabelaanbieder in de regio, en vraag eens of op uw adres internet via de kabel mogelijk is.

Niets bestellen, enkel vragen OF het technisch mogelijk is.

Gekende rijgnetten zouden geflagd moeten zijn als niet-aansluitbaar
(er is immers geen retour-signaal mogelijk , je kan daar enkel ontvangen wat dus internet uitsluit ...)

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#21 , 03 jul 2019 06:43

Als we de tv met de coaxkabel aansluiten in dat kastje tegen de muur gebeurt er niks. We krijgen geen enkel signaal op de tv. Vorig jaar wilden we zo de eerste week gewoon analoge tv kijken maar dat ging toen ook niet, er kwam geen signaal door. Ook als we nu die coax kabel insteken en we gaan op onze tv naar het kanaal voor gewone analoge tv, komt er niks door. Geen beeld en geen signaal.
Als er werkelijk tv en distributie zou betaald worden door de eigenaars, dan zou dat toch moeten werken als je de coax kabel in steekt? Dan zou je toch analoge tv moeten zien? Maar het werkt helemaal niet.

Het gebouw is van 1993. Ale bewoners hebben hun eigen electriciteits- en watermeter.

Ze rekenen het aan aan elke inwoner die hier woont. Eender welke provider die persoon heeft, zelfs moest het zijn als er mensen zijn die geen tv aansluiting hebben genomen, dan staat het nog op hun afrekening. Onze buurman heeft Telenet en bij hem staat hetzelfde bedrag op zijn jaarafrekening, ook al huurt hij nog maar sinds 6 maanden, iedereen moet elk die 159,22 euro betalen.

De buurman gaat in de voormiddag nog eens horen bij het immokantoor van onze huisbazen. Ze hebben hem al verschillende keren afgewimpeld en gingen het onderzoeken. Wordt zeker nog vervolgd.
Laatst gewijzigd door larissa op 03 jul 2019 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#22 , 03 jul 2019 07:03

Misschien de aansluiting voor een antenne op het dak.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 03 jul 2019 12:20

Aangezien vraag van TS is of hij dat recht moet betalen of niet is er maar 1 oplossing, los van het technisch giswerk:
naar factuur vragen waaruit blijkt dat die kosten effectief bestaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#24 , 03 jul 2019 19:57

Ik heb het bij Telenet ook nagehoord, blijkbaar is er iets dat de huisbazen daar zijn aangegaan voor het hele gebouw. Misschien dat dat met een rijgnet ofzo te maken heeft. Maar ons kunnen ze geen verdere details geven omdat dat over het account van de huisbazen gaat. Ik heb gevraagd of het niet mogelijk is om ons daar van te verwijderen omdat wij dat toch niet gebruiken. Wij zijn bij Scarlet en daar heel tevreden van, wij hebben Telenet voor niks nodig en gebruiken het niet. Ik ben benieuwd wat ze daar op gaan antwoorden.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#25 , 04 jul 2019 08:41

Ik denk niet dat ze u daar zomaar kunnen vanaf halen. Het is een dienst die de verhuurder u aanbied. Als er een lift aanwezig is in het gebouw, en je woont op de eerste verdieping en bent nog lenig en soepel, en je gebruikt de lift nooit, zal je toch moeten betalen voor het onderhoud. Ze gaan die deur daarom op uw verdieping niet afschaffen en dichtmetselen.

bambipower
Berichten: 1034

#26 , 04 jul 2019 10:37

Normaal zou zo een kost wel in het huurcontract mogen vermeld staan, vind ik persoonlijk. Een lift kan je wel zien bij het aangaan van een huurcontract. Maar een signaal niet.

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#27 , 04 jul 2019 12:55

Een paar andere immokantoren hebben geantwoord op mijn vraag of ze al van zoiets gehoord hebben.

Die antwoorden dat dat blijkbaar iets typisch is voor de kust en Middelkerke. Het ene kantoor zegt dat het volgens hen compleet achterhaald is omdat de markt nu veel meer open ligt dan vroeger.
Maar dat het wel op zijn minst in het contract mag staan zeggen ze, bij hen staat het er wel in.

Dat is een Multi ATV-contract. Ik weet niet of ik hier een bijlage kan toevoegen, want ik heb zo 'n document online gekregen van Telenet, wat dat juist is.

De huisbazin heeft zelf geantwoord dat ze contact gaat opnemen met Telenet, ook omdat ik zeg dat wij helemaal niks zijn met de kabel doordat we Scarlet hebben. En omdat de coax gewoon niet werkt. Ik ben benieuwd wat daar van gaat komen.

Mathieu Rutten

#28 , 04 jul 2019 15:02

Beste,
Ik ben geen technieker maar bij mij is de TVbox van telenet aangesloten op de wandcontactdoos, dus coax, evenals mijn radio. De TVbox is dan aangesloten via een HDMI naar de TV.

:P :P :P

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#29 , 04 jul 2019 16:37

k omdat ik zeg dat wij helemaal niks zijn met de kabel doordat we Scarlet hebben.
Hoe komt uw TV signaal dan binnen?
Indien je geen schotel hebt komt dat via kabel binnen.

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#30 , 04 jul 2019 16:50

Alles gaat via Scarlet, via de telefoonlijn (vdsl lijn ofzo) van Proximus. We hebben de coax kabel niet eens in steken want die werkt toch niet.

Terug naar “Huren”