Eenpersoons versus tweepersoonskamer

Mathieu Rutten

Re: Eenpersoons versus tweepersoonskamer

#16 , 24 jun 2019 11:19

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag, die nochtans meer duidelijkheid zou scheppen en waaruit de lezers kunnen opmaken of er een periode is geweest van opname in een éénpersoonskamer om therapeutische redenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DMC1975
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#17 , 02 jul 2019 11:52

Uiteindelijk bleek dat er een document ontbrak in het medisch dossier waardoor hij dus geen eenpersoonskamer toeslag moest betalen. De factuur werd uiteindelijk aangepast naar een normaal bedrag. Evenwel blijft deze werkwijze vrij wrang. Want de ombudsdienst noch behandelende arts vonden het nodig contact op te nemen of een woordje uitleg te geven. Uiteindelijk was het iemand van de sociale dienst die mijn broer informeerde van de 'vergetelheid' in zijn dossier en dat het zou rechtgezet worden.

Toch stel ik me bij de werkwijze en interne procedures van het ziekenhuis ernstige vragen. Zeker omdat het hier om psychiatrische patiënten gaat. Meer bepaald:

waarom de opnameverklaring niet vanaf opnamedag 1 in orde wordt gebracht, door de patiënt of de familie (zoals ze zelf op hun website zetten).

of het zo maar kan dat 28 dagen na de opname dit formulier bij wijze van 'regularisatie' vooraf ingevuld wordt voorgelegd aan de patiënt zonder hem erop te wijzen dat hij dit kan weigeren of niet mee akkoord kan gaan

dat er zo maar van uit wordt gegaan bij de kamerwissel dat hij opnieuw een eenpersoonskamer wenst (hij kreeg dus geen keuze van kamerregime te wisselen).

dat het formulier volstrekt onduidelijk is: er staat dat er een bijtelling van 135% voor de kamer en 153% voor honoraria gevraagd kan worden, maar nergens lees je dus wat de reële dagprijs van een kamer is, en de reële bedragen in euro's zijn als je dit ondertekent .... de meeste patiënten hebben geen besef wat de dagprijs van een kamer is om te beginnen, en wat het dus in euro's betekent, of zelfs wat het vage woord 'bijtelling' betekent.

waarom bij een vraag aan de ombudsdienst/behandelende arts je geen antwoord krijgt, en via een omweg van de sociale dienst dit moet gebeuren?

en als ik nu niet in de plaats van mijn broer had geklaagd, dan was deze aanrekening gewoonweg doorgegaan?

Het is in elk geval duidelijk dat er iets rammelt aan de interne procedures voor de facturatie. En ik geloof niet echt in al deze 'toevalligheden' en 'administratieve vergetelheden'.

Mathieu Rutten

#18 , 02 jul 2019 12:09

Deze zaak werd opgelost en kan mijn inzien dan ook afgesloten worden.

Reclame

Terug naar “Archief”