Overlast kippen

Narobe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overlast kippen

#1 , 30 jun 2019 15:15

Enkele huizen bij mij vandaan lopen tientallen hennen en hanen vrij rond. Nu heb ik zelf een kippenweide gemaakt in de tuin 7x4 m voor 3 hennen. De omheining is 120 cm hoog en houdt perfect mijn hennen binnen, echter niet de hanen van de buren buiten... ze vliegen steeds over de omheining heen. Ik heb weinig zin om mijn weide hermetisch af te sluiten. Mogen kippen in een niet-omheinde tuin gehouden worden en uitzwerven over de buurt? Ik heb er bewust voor gekozen geen haan te houden ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 30 jun 2019 16:37

Mogen kippen in een niet-omheinde tuin gehouden worden en uitzwerven over de buurt?

Wat is de juridische vraag?

Gaat het hier nu om kippen of hanen? :roll: :lol: :roll:

Kan u dit niet oplossen en vragen om de hanen te liewikken of de vleugels te knippen, zodat ze niet meer kunnen vliegen. Hierdoor behouden zij de rest van hun "krachten" en "mogelijkheden"......

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 30 jun 2019 17:21

……….. Of zelf die hanen vlerken ofte vleugelpluimen inkorten. Mag best zonder verdoving hoor.

Vergeet niet om dat elke ruiperiode te herhalen.

en dan de andere vraag. Volgens mij mogen die kippen noch die hanen niet op uw terrein komen. Zelf weten ze het niet, maar hun baas-eigenaar moet daarvoor zorgen, en eventuele schade is vanzelfsprekend zijn verantwoordelijkheid.

Natuurlijk bestaat de kans dat die eigenaar beweert dat het niet zijn dieren zijn. Dan zou ik aan de gemeente vragen om tussen te komen, of maatregelen te treffen.

Intussen hoopt u maar op tussenkomst van Mijnheer of Mevrouw De Vos :evil:

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2019 18:20

Mogen kippen in een niet-omheinde tuin gehouden worden en uitzwerven over de buurt?

Wat is de juridische vraag?

Gaat het hier nu om kippen of hanen? :roll: :lol: :roll:

Kan u dit niet oplossen en vragen om de hanen te vlerken?
Mathieu bedoelt u twerken ? Want vlerken is de vleugels uitslaan, en dat is ook logisch dat hanen
daar 3 leuke hennen zien.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2019 18:22

……….. Of zelf die hanen vlerken ofte vleugelpluimen inkorten. Mag best zonder verdoving hoor.

Vergeet niet om dat elke ruiperiode te herhalen.

en dan de andere vraag. Volgens mij mogen die kippen noch die hanen niet op uw terrein komen. Zelf weten ze het niet, maar hun baas-eigenaar moet daarvoor zorgen, en eventuele schade is vanzelfsprekend zijn verantwoordelijkheid.

Natuurlijk bestaat de kans dat die eigenaar beweert dat het niet zijn dieren zijn. Dan zou ik aan de gemeente vragen om tussen te komen, of maatregelen te treffen.

Intussen hoopt u maar op tussenkomst van Mijnheer of Mevrouw De Vos :evil:
Bosprocureur, als dierenliefhebber hou ik niet van die laatste methode. Er bestaan andere middelen, maar dat hangt af van die buurman.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2019 19:37

Als je tot geen vergelijk komt eet ze gewoon op .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#7 , 30 jun 2019 20:12

Bosprocureur, ik heb mijn topic aangepast. Ik heb het woord vlerken ook al horen gebruiken voor het knippen van vleugels....Maar Liewikken of de vleugels knippen is meer in zwang....Dank je voor taalpoets....Beide buren blij, maar wie zal het blijste zijn? De hanen natuurlijk....Nu maar hopen dat ze niet gaan kraaien....want dat stoort anderen dan ook weer.....Kippen en hanen zijn nu eenmaal eigen aan het platteland....Misschien moeten we dit ook maar opnemen in de mobiscore.... :lol: :lol: :lol:

Issued
Berichten: 1227

#8 , 30 jun 2019 23:53

1. Buur aanspreken, als dat niet werkt
2. Wijkagent aanspreken en bemiddeling vragen, als dat niet lukt
3. Vrederechter

Terug naar “Andere”