faillissement installateur ramen en deuren

K_P_Antwerpen
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

faillissement installateur ramen en deuren

#1 , 28 jun 2019 17:01

Graag advies over volgende:

Alvast excuses voor het gegoochel met letters ipv namen. Discretie enz...

In december 2018 plaatsten mijn ouders een bestelling voor nieuwe ramen en voordeur bij firma X. In januari 2019 betaalden ze een voorschot van om en bij de 30%.

Begin juni komt mijn moeder bij toeval (een artikel in de krant) te weten dat firma X op 23 mei 2019 failliet werd verklaard. Sinds gisteren weten we dat het handelsfonds van firma X werd overgenomen door firma Y, info verstrekt door de curator. Firma Y werd opgericht door dezelfde 2 zaakvoerders als firma X. Op 18 juni 2019 wordt een derde zaakvoerder, meneer Z, aangesteld in firma Y.

Mijn moeder heeft vandaag telefonisch contact gehad met meneer Z, de derde zaakvoerder van firma Y. Hij bevestigt dat het handelsfonds van firma X werd overgenomen door firma Y, maar hij beweert bij hoog en laag dat de oorspronkelijke zaakvoerders van firma Y niets meer met de zaak te maken hebben (de akten in het Staatsblad spreken hem tegen). Meneer Z heeft mijn moeder volgend voorstel gedaan: als ze verder met hem in zee gaat voor de installatie van de ramen en de deur, is hij bereid om 50% van het openstaand saldo te laten vallen.

Ik vond het voorstel nogal bizar en ben dan gaan zoeken in het Staatsblad. Zo weet ik dus ook dat de oorspronkelijke zaakvoerders wel degelijk nog benoemd zijn voor firma Y. Ik ben bijkomend te weten gekomen dat op 24 juni voor firma Y "gerechtelijke reorganisatie door collectief akkoord" (als ik het goed begrijp, was dat vroeger het concordaat?) werd aangevraagd met als einddatum van de opschorting 21 oktober 2019.

Mijn uiteindelijke vraag nu: buikgevoel volgen en de boel laten schieten (misschien toch nog registratie via RegSol?) of toch ingaan op het voorstel van meneer Z? Als mijn ouders toch nog zouden ingaan op het voorstel, en alles gaat goed (dat concordaat indachtig), dan zouden ze 5.000 euro goedkoper af zijn. Het kan ook fout aflopen, en dan zijn ze misschien nog meer geld kwijt. Als ze de boel laten schieten, dan zijn ze sowieso hun voorschot kwijt.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2019 17:40

1/ firma X is failliet dus de kous is af.
2/ de zaakvoerders of aandeelhouders van X zijn vanaf het faillissement van 23/05 geen zaakvoerders meer daar de firma failliet is, en persoonlijk niks meer te maken heeft met de firma X, en dit volgens de wet, daar de firma in faillissement gesteld is en wacht op de sluiting.

3/ Firma Y heeft het handelsfonds overgenomen die een volledige lege doos is, en heeft eigenlijk niks met de firma X nog te maken enkel de naam.

4/ Firma Y is op 24 /06 een WCO aangegaan, wat bewijst van GEEN centen te hebben en enkel uitstel vraagt voor de executie, die dus het antwoord is wat ik zonet schreef een lege doos.

Mijn ervaring: steek er geen centen meer in want 99,99% ben je ze ook kwijt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 jun 2019 17:44

Klassieke truc. In faling gaan en dan al een paar dagen later een nieuwe firma oprichten, met andere naam en foetsie schulden.
Je kan hun voorstel natuurlijk aannemen, maar zeer voorzichtig zijn bij het betalen van een nieuw voorschot, of nog beter: geen nieuw voorschot geven.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2019 18:00

@mava
De nieuwe firma zit ook al na 1 maand al in een WCO !!!
WCO = Wet op de Continuïteit van de Onderneming dus het oude concordaat maar die zeer beduiden minder kost.

Wat deze mensen doen is eenvoudig, proberen nog wat activa en eventueel gelden van zwart werk te incasseren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”